العودة   منتدى أحلى حياة في طاعة الله > استمتع بحياتك > أحلى رمضان في حياتي
التعليمـــات اجعل كافة الأقسام مقروءة

أحلى رمضان في حياتي إذا كانت أحلى حياة في طاعة الله فمع رمضان الحياة والطاعة أحلى .

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 07-14-2011, 11:35 PM   رقم المشاركة : 1
أم أنس وحفصة
قلب متميز

الصورة الرمزية أم أنس وحفصة

اسم الدولة Egypt

أم أنس وحفصة غير متواجد حالياً

أم أنس وحفصة is a name known to allأم أنس وحفصة is a name known to allأم أنس وحفصة is a name known to allأم أنس وحفصة is a name known to allأم أنس وحفصة is a name known to allأم أنس وحفصة is a name known to allأم أنس وحفصة is a name known to allأم أنس وحفصة is a name known to allأم أنس وحفصة is a name known to allأم أنس وحفصة is a name known to allأم أنس وحفصة is a name known to all

Mlpi 2 قبل رمضان كوني أو لا تكوني

قبل رمضان كوني أو لا تكوني...
أعوذ بالله العليم من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله وكفى وصلى الله وسلم على النبي المصطفى وآله المستكملين الشرفاء
ثم أما بعد ،
فأسأل الله تبارك وتعالى أن يعلمنا أن ينفعنا وأن ينفعنا بما علمنا وأن يزيدنا علمًا ينفعنا
اللهم خُذ بأيدينا ونواصينا إليك أخذ الكرام عليك
اللهم تب علينا الآن توبة ترضى بها عنا
تقبل ياااارب توبتنا واغسل حوبتنا وأجب دعوتنا وأسلل سخائم صدورنا
ربنا آتنا من لدنك رحمة وهييء لنا من أمرنا رشدًا

أنــــــــــــــــــتِ أمنيتك إيه ؟!
وحلمك الحقيقي إيه ؟!
وعندك مشروع إيماني تُريدي أن تحققيه ؟!
ربنا سبحانه وتعالى بين لنا فضل أصحاب الهمم العالية والطموح والمثابرة

قال الله تبارك وتعالى" لَّا يَسْتَوِي الْقَاعِدُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ غَيْرُ أُولِي الضَّرَرِ وَالْمُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّـهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ فَضَّلَ اللَّـهُ الْمُجَاهِدِينَ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ عَلَى الْقَاعِدِينَ دَرَجَةً وَكُلًّا وَعَدَ اللَّـهُ الْحُسْنَىٰۚوَفَضَّلَ اللَّـهُ الْمُجَاهِدِينَ عَلَى الْقَاعِدِينَ أَجْرًا عَظِيمًا " ( النساء : 95 )

همتك لما تتسألي هذا السؤال هى إيه أمنيتك ؟ وإيه أكبر أحلامك ؟
يا ترى همتك زي همةربيعة بن كعب الأسلمي خادم رسول الله صلى الله عليه وسلم الذي قال كنت أبيت مع رسول الله صلى الله عليه وسلم فأتيه بوضوءه وحآجته فقال لي صلى الله عليه وسلم سالني فقلت" أسألك مرافقتك في الجنة "
أكبر أحلامك أنك تبقي في رفقة النبي محمد صلى الله عليه وسلم

طيب لما يدخل علينا رمضان والرجل جاء للنبي صلى الله عليه وسلم وقال "أرأيت إن أنا شهدت أن لا إله إلا الله وأن محمد رسول الله وأديت الصلوات المكتوبات وأديت الزكاة وصمت رمضان وقمته فممن أنا ؟ قال من الصديقين والشهداء "
يعني رمضان قد يُبلغك المنزلة اللي أنتِ عمرك ما تتصوري أنك تصلي إليها

ربيعة ابن كعب لأنه كان عايش لهدف لأنه كان عايش لمعنى لأنه كان عايش لحلم أن يكون في رفقة النبي صلى الله عليهم فأول ما قال له" سالني " نفسك في إيه ؟ عايز إيه ؟

قال أسألك مرافقتك في الجنة حتى قال له النبي صلى الله عليه وسلم " أو غير ذلك ؟ "
ما نفسكش حآجة من أمور الدنيا !! أنت راجل بسيط وفقير وخادم ما نفسكش إن أنت يُوسع عليك في الدنيا منفسكش تتزوج ! منفسكش إن يكون عندك بيت ؟! ما نفسكش إن يكون عندك مال ! منفسكش من هذه الأمور ؟!
" قال أو غير ذلك ؟ قلت هو ذاك " فقال النبي صلى الله عليه وسلم " فأعني على نفسك بكثرة السجود "

قالوا " إذا غامرت في شرف المرومِ فلا تقنع بما دون النجومِ "
" فطعم الموت في أمر حقيرٍ كطعم الموتِ في أمرٍ عظيمِ "

قال عمر بن عبد العزيز " إن لي نفسًا تواقة " أنا عايزك تخرجي من درس النهاردة بالهمة دي بالإحساس ده بالشعور اللي يشتعل من داخلك إنك لازم هذا العام بحول الله تعالى وقوته تُبلغي أعلى الدرجات إذا دخل علينا رمضان هذا العام وأمتن الله عز وجل علينا بأن يُسلمنا إلى رمضان ويُبلغنا رمضان فيُسلمه لنا ويتسلمه لنا مُتقبلا فنُحصل ثمرة التقوى" كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ " ( البقرة : 183 )

فنُبلغ ثمرة العتق من النيران في كل ليلة عتقاء فنُبلغ ثمرة المغفرة فتصير الصحيفة بيضاء
" من صام رمضان إيمانًا واحتسابًا .. من قام رمضان إيمانًا واحتسابًا .. من قام ليلة القدر إيمانًا واحتسابًا غُفر له ما تقدم من ذنبه "

أنا عايزك يشتعل من داخلك هذا الشعور
قال عمر بن عبد العزيز " إن لي نفسًا تواقة وإنها لم تُعطى من الدنيا شيئًا إلى طاقت إلى ما هو أفضل منه "
طول عمري طموح فلما أعطيت مالا أفضل منه في الدنيا يعني الخلافة ، صار أمير المؤمنين خليفة المسلمين صار في هذا الوقت هو ملك الدنيا " طاقت نفسي إلى ما هو أفضل من الدينا كلها طاقت نفسي إلى الجنة "
اللهم ارزقنا الجنة .. اللهم ارزقنا الفردوس الأعلى في رفقة النبي محمد صلى الله عليه وسلم من غير حساب ولا سابقة عذاب

لكن !
ما نيلُ المطالبِ بالتمني ولكن تُأخذ الدُنيا غِلابَا

أبو بكر الصديق رضى الله عنه وقف أمام العرب كلهم وأصر على قتال المرتدين حتى أن عُمر رضي الله عنه تعجب من موقف أبي بكر وطلب منه أن يتريث فقال أبو بكر " والله لأقاتلن من فرق بين الصلاة والزكاة " فقالوا له ومع من تقاتلهم ؟! ، شوف مين اللي حيطلع معاك ده العرب كلهم النهاردة بقت عندهم الإشكالية دي وبقت في حالة من الثورة للمرتدين على المسلمينفقال " وحدي حتى تنفرد سالفتي " يعني حتى تُقطع عُنقي
أنا عندي استعداد إن أنا لو أقاتل وحدي أنا عندي استعداد إن أنا أقوم بهذا العمل

همته حملته إلى مثل ذلك

وكان ما كان ورد الله كيد المرتدين

ولما فرّ عبد الرحمن الداخل المسمى بصقر قريش من العباسيين عرض عليه أهل المغرب أن يقيم عندهم ويحمونه فقال " إن لي همة هى أعلى من ذلك فتوجه تلقاء الأندلس فأهديت له جارية جميلة فنظر إليها وقال إن هذه من القلب والعين بمكان وإن أنا اشتغلت عنها بهمتي فيما أطلبه ظلمتها "
دلوقتي عشان اديها حقها أنا حظلمها لأن أنا همتي أعلى بكتير من إن أنا اتزوج النساء وإن أنا ابقى ساعي في شهوة نفسي " وإن اشتغلت بها عما أطلبه ظلمت همتي ولا حاجة لي بها الآن وردها إلى صاحبها "

نور الدين محمود زنكي

الذي صنع منبر المسجد الأقصى وذلك قبل أن يتحرر القدس بعشرين عامًا حيث كان له مطلب سامي همة عالية كان يريد أن يكون محررًا للمسجد الأقصى من قبضة النصارى وبرغم أن الأمة الإسلامية كانت مفككة آن ذاك وكانت الخلافات شديدة بين قيادات المسلمين إلا إن هذا الرجل حملته همته إلى أن يكون السبب الأساس في تحرير الأقصى بعد ذلك على يد صلاح الدين فإذا به يهيء القوة اللازمة للتحرير يبني مصانع للسلاح ويوحد أقطار المسلمين من مصر واليمن وبلاد الشام وشمال العراق ويجعل الناس يعيشون إحساس ومعنى تحرير الأقصى وعندما توفى هذا العبد الصالح جاء تلميذه من بعده صلاح الدين فأتم التحرير

الشيخ أحمد ياسين

ذاك الرجل المُقعد هذا الذي استطاع أن يُوقِظ الأمة وأن يُحيي فيها معاني كثيرة وعظيمة بدأ حياته إزاي ؟ بدأ حياته معلمًا يركز على تربية الطفل المسلم كان نموذج رائع ومدرسة عظيمة تتعلم فيها الأجيال ولم تمنعه الإعاقة من أن يكون متفوقًا متميزًا وقائدًا فزًا أمله في الحياة أن يرضى الله عنه كان يقول " يخفوننا الموت نحن طلاب الشهادة ونحن ننتظرها "

وهكذا ينبغي أن تكوني

درسنا بهذا العنوان "كوني أو لا تكوني "
لما تبقي حاطة المعنى ده قدامك هو كده معندكيش إلا الفرصة دي الفرصة دي إن فوتيها يمكن لا تعود إليكِ مرة أخرى فإما أن تكوني بحق وإما ألا تكوني !

لا تستسلمي أبدًا للقناعات السلبية التي يذكرها علماء النفس في كيفية تربية الإنسان منا نفسه إنك بتبقي عندك مجموعة من القناعات السلبية اللي هو إيه ؟

أنا مش أول رمضان يدخل عليا أنا مر عليا رمضانات كتير قوي وكل رمضان بقول نفس الكلام وبسمع نفس الدروس وبعمل نفس إن أنا عليا إن أقرأ قرآن والصيام نحاول إن هو يكون أفضل ما يكون فأحفظ سمعي وبصري وأحفظ جوراحي وبالليل قيام وبفضل الله عز وجل بفطر مسلمين ، بفطر صائمين كذا وبفضل الله عز وجل بتصدق بكذا وبعمل شنط رمضان كل سنة لكن عادة بعد رمضان بينتهي هذا الحال وبرجع لعاداتي القديمة
فأنا عارفة الكلام ده فأنا حعمل زي كل سنة والحمد لله إحنا مش وحشين الحمد لله بنحاول بس أنا من جوايا عارفة إنها مرحلة مؤقتة في حياتي بنتهي بإنتهاء الشهر الفضيل وخلصنا على كده

عايز أقول إن الناس على 3 أنواع:

النوع الأول: بائس يائس
طموحه دايما بيبقي طموح متواضع وأهدافه بتبقى أهداف هابطة سواء كانت له همة تحمله لتحقيق هذه الأهداف أو لم تكن له همة هو في النهاية عنده قناعات سلبية بائس يائس هؤلاء نوجه إليهم هذه الرسالة القرآنية
أولًا نقول له قال الله جل وعلا على لسان الخليل ابراهيم" وَمَن يَقْنَطُ مِن رَّحْمَةِ رَبِّهِ إِلَّا الضَّالُّونَ " ( الحجر : 56 )
قال الله على لسان نبيه يعقوب " إِنَّهُ لَا يَيْأَسُ مِن رَّوْحِ اللَّـهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْكَافِرُونَ " ( يوسف :87)
قال الله جل وعلا في أرجى آيات القرآن " قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَىٰ أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّـهِۚإِنَّ اللَّـهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًاۚإِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ‌ الرَّحِيمُ " ( الزمر :53 )

نقول أيتها اليائسة
أختاه....

الله تبارك وتعالى يقول " وَهُوَ الَّذِي يُنَزِّلُ الْغَيْثَ مِن بَعْدِ مَا قَنَطُوا وَيَنشُرُ رَحْمَتَهُۚوَهُوَ الْوَلِيُّ الْحَمِيدُ " ( الشورى : 28 )
الله تبارك وتعالى بعد أن قص علينا قصة يوسف عليه السلام وكانت فيها من الابتلاءات ما فيها قالوا " جُمع ليوسف أنواع أهل الباطل جميعًا "

اجتمع عليه كل ألوان أهل الباطل التي يصنوعنها ليحيدوا بأهل الإيمان عن الصراط المستقيم

أربع حاجات:
الإغواء ، والإلغاء ، والإلهاء ، والإنهاء
الإغواء:
غوته وراودته امرأة العزيز
الإلغاء:
أراد إخوته أن يرموه في الجُب ورموه في الجُب وأرادوا أن يتخلصوا منه يلغوه
والإنهاء:
إذا بامرأة العزيز تكيد وإذا بهم يصدرون الفرمان بأن يوضع في السجن لينتهى أمره
والإلهاء:
ولما دخل السجن إذا بصاحبى السجن يرون يوسف آخر الأمر إيه ؟ مفسر أحلام وكأنه يلهونه في ذلك وهو يريدهم " يَا صَاحِبَيِ السِّجْنِ أَأَرْبَابٌ مُّتَفَرِّقُونَ خَيْرٌ أَمِ اللَّـهُ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ " ( يوسف : 39 )
الشاهد، اجتمعت عليه أربع حاجات والقصة فيها مجموعة من الابتلاءات الشديدة سواء كان يُرمى في الجُب سواء كان يوضع في السجن سواء كان يصير من الرقيق سواء من هذه الابتلاءات المختلفة إلا أن يوسف واقرأوا بقى خواتيم سورة يوسف عشان تآخدوا المعنى ده

كيف يُبدل اليأس ؟!

قالوا لما رموه في الجُب ما قال" تَوَفَّنِي مُسْلِمًا وَأَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ "
لما راودته امرأة العزيز ما قالتَوَفَّنِي مُسْلِمًا
لما ألقوه في السجن ما قال تَوَفَّنِي مُسْلِمًا
لما لبث في السجن سبع سنين ما قال ذلك
ولما تم له الأمر قال" تَوَفَّنِي مُسْلِمًا وَأَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ " ( يوسف:101 )
لم ييأس مع شدة الابتلاءات والسورة خُتمت بهذا المعنى " حَتَّىٰ إِذَا اسْتَيْأَسَ الرُّسُلُ وَظَنُّوا أَنَّهُمْ قَدْ كُذِبُوا جَاءَهُمْ نَصْرُنَا " ( يوسف :110 )

إذًا كلمة مش حنفع ، كلمة أنا عارفة أخرتها إيه ، كلمة إن أنا عارفة هذا المصير كويس والكلمات دي مألها إلى إيه ؟ القناعات السلبية عايزين نقول لها لا ، القناعات السلبية لابد إن إحنا نزليها تمامًا ونبدأ نوع من البرمجة الإيمانية لأنفسنا من جديد بنفسية التحدي بنفسية فيها معنى قول النبي صلى الله عليه وسلم " أسألك العزيمة على الرُشد "
" اللهم إني أسألك الثبات في الأمر والعزيمة على الرُشد "

النوع الثاني: نوع الأخوات الحالمات

اللي بتحلم بأهداف كبيرة جدًا وطموحاتها طموحات عظيمة جدا لكنها لا تعمل لأحلامها اللي هى تطلع من درس النهاردة فعلا همتي عليت جدا أنا السنة دي حعمل حآجات جامدة قوي لا لا لا أنا كنت بختمه مرة مرتين أنا السنة دي حختمه أربع مراته حضاعفهم أنا حختم كل أسبوع لا لا لا ، أنا كنت بختم كل أسبوع أنا حختم كل 3 أيام ، أنا ناوية أعمل عشر ختمات السنة دي أنا ناوية السنة دي اتصدق بصدقة عمري ما عملتها في حياتي أنا يمكن أبيع شيء من ذهبي أو شيء من الحُلي عندي عشان بجد " لَن تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّىٰ تُنفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ " ( آل عمران :92 )
أنا السنة دي حصلي صلاة عمري ما صليت زيها أنا عايزة السنة دي أعمل زي ما سمعت عن أحوال السلف اللي كان الواحد فيهم ربما يصلي في اليوم عدد من الركعات كبير جدًا اللي كان بيصلي 100 ركعة زي عبد الله بن غالب ، اللي كان بيصلي 300 ركعة زي الإمام أحمد اللي روي عنه إنه كان بيصلي صلاة كثيرة عشان خاطر" أعني على نفسك بكثرة السجود "
لأ أنا السنة دي حعمل أعمال غير طبيعية

كلاااااام !!
أحلام كبيرة جدًا لكن عند التحقيق لا تعمل لأحلامها ومنها إيه
" وَلَوْ أَرَادُوا الْخُرُوجَ لَأَعَدُّوا لَهُ عُدَّةً وَلَـٰكِن كَرِهَ اللَّـهُ انبِعَاثَهُمْ فَثَبَّطَهُمْ وَقِيلَ اقْعُدُوا مَعَ الْقَاعِدِينَ " ( التوبة : 46 )
مش حينفع تبقى كلمات ويبقى أحلام لأ لازم من دلوقتي استعداد مش أول ما نبتدي نروح أعمال طفرية كبيرة جدًا وبعد كده ننااام !!

منقدرش نكمل لأن في حاجة اسمها الطاقة الإيمانية
الطاقة الإيمانية دي بتتشحن بإيه وكيف تُفرغ لازم تبقي فاهمة الكلام ده في فقه الطريق إلى الله عز وجل ، أنا همتي بتعلوا جدا بسماع المواعظ ، بحضور الدروس اللي بتشحذ الهمم ، أنا همتي بتعلى جدا لما استغفر في اليوم استغفار طويل كما قال النبي صلى الله عليه وسلم " طوبى لمن وجد في صحيفته استغفارًا كثيرًا "
أنا همتي بتعلى جدا لما مثلا أغُسل ميتة ، أنا همتي بتعلى جدا لما بسمع مشاهد عن يوم القيامة ، أنا همتي بتعلى جدا بالعكس بقى لما أسمع عن الجنة والأشواق إلى الجنة كل واحدة ليها مفتاح

يبقى لازم من دلوقتي أعلي همتي بشيء من اللي أنا بسميها المنشطات الإيمانية
الحاجات اللي تنشطني إيمانيًا أنا لازم أعلي همتي بالشكل ده عشان لما آجي أدخل على رمضان أدخل متهيئة إنما حنقعد محلك سر زي اللي بيجري في المكان قاعد بينهج لكن للأسف هو مخادش ولا خطوة ! فبالتالي أنا مش عايزك تجري في المكان أنا مش عايزك تتكلمي بالأحلام ، أنا مش عايزك تُفسدي قلبك بأحد أعظم مفسدات القلب ألا وهو ركوب بحر التمني
بن القيم رحمه الله قال لنا إنه في مجموعة من الأشياء بتفسد القلب منها:
تعلق بغير الله عز وجل

قاعدة أنتِ في أحلام اليقظة ومتعلقة بقلبك إلى أمور من الدنيا دي متعلقة بزوج ، دي متعلقة بالزواج ، دي متعلقة بالأولاد ، دي متعلقة بمركزها الاجتماعي ، دي متعلقة بالمال ، دي متعلقة بأشياء محبوبات إلى النفس
فبتقطعها عن ربنا " ومن تعلق قلبه بغير الله عُذب به ولابد "
وفي المعنى التاني قال ركوب بحر التمني

يعني إيه ركوب بحر التمني ؟
يعني أنتِ قصار الأمر ها يا أختي عايزة إيه ؟ أمنيااات لا محل لها من الإعراب الواقعي
مفيش حآجة في التنفيذ كله إيه ؟
نفسي أختم القرآن ، والله نفسي أختم القرآن ، نفسي أحفظ القرآن كله كده
طيب وبفضل الله بدأتي تحفظي بقالك قد إيه ؟
حفظتي فين ؟ التحقتي بدار تحفيظ هاا جبتي أخت من الأخوات المُجيدات بحيث إنها حتى تيجي لك البيت أو أنتي تجتمعي في مسجد أو تجتمعي في دار تحفيظ عشان تآخدي بقى الموضوع بشكل مُبرمج وبخطوات عملية ولا معملتيش حآجة ؟! يبقى أنتي بتاعت أمنيات يبقى أنتي طول عمرك حتبقي
أنا نِفسي ، أنا نِفسي
هو ده بقى فعل الشيطان بكِ " يَعِدُهُمْ وَيُمَنِّيهِمْۖوَمَا يَعِدُهُمُ الشَّيْطَانُ إِلَّا غُرُورً‌ا " ( النساء : 120 )

حتقعدي في الأماني دي

فعشان كده النوع التاني ده بتباع ركوب بحر التمني
وابن القيم كمل لنا المفسدات قال لنا إن التعلق بغير الله وركوب بحر التمني وقال لنا فضول الكلام قاعدة بتتكلمي وخلاص والكلام ده كلام في الغالب لغو وبتضيعي عمرك في الكلام الذي لا وزن له وبالتالي يكثر كلامك فيكثر خطأك ويكثر بالتالي سيئاتك
وقال فضول المناااام وبتنامي وقت طووويل قوووي وكسلانة في الطريق قوي ولذلك كره النبي صلى الله عليه وسلم وأمرنا أن نستعيذ بالله من التثائب الكسلانين دول يفوقوا لأن الكسل ده ربنا لما ذكره ذكره في سياق المنافقين لما ذكر أنهم" وَلَا يَأْتُونَ الصَّلَاةَ إِلَّا وَهُمْ كُسَالَىٰ " ( التوبة : 45 )
فبالتالي لازم أنفض عن نفسي هذا ولذلك علمنا النبي صلى الله عليه وسلم أن نقول صباح مساء " اللهم إني أعوذ بك من العجز والكسل "

اللهم إنا نعوذ بك من العجز والكسل

قال ابن القيم بعد كده فضول الكلام وفضول المنام وفضول المخالطة
إنك تختلطي بسين وصاد من الناس دي بتاعت دنيا ودي للأسف مش ملتزمة قوي وبتعمل معاصي فممكن تسمم قلبك

ابن القيم قال لنا في كتاب بدائع الفوائد إن خلطة الناس على 4 أنواع:
*منهم اللي مخالطته داء داء اللي مخالطته داء ده أهل الدنيا
*اللي مخالطته سُمده أهل المعاصي
*ومنهم من مخالطته دواء بتآخديه على قدر الحاجة مبتخديهوش عمال على بطال تآخديه على قدر الحاجة وده خلطة الناس اللي لازم تخلتطي بيهم لازم حتختلطي في بيتك بوالدك ، بوالدتك أو في بيت زوجك بزوجك وأولادك ومجموعة من الناس من الجيران لازم لما حتنزلي تتسوقي حتختلطي ببعض الناس في البيع والشراء لازم مجموعة من الناس بتختلطي بيهم لا محالة فبتعامليهم على قدر الحاجة
* وآخرهم مخالطته كالماء متقدريش تعيشي من غيرهم ودي خلطة أهل الصلاح ، أهل الإيمان
فبالتالي الصنف الأولاني كان بائس يائس الصنف التاني
صنف حالم لا يعمل لأحلامه ، لا همة له تحمله على العمل ، قصارى أمره بيحلم وبيعيش في الحلم وبس

الصنف الثالث:الصنف الطموح
واللي نفسي نبقى كلنا كده اللي بيحلم بأهداف كبيرة وبيخطط لأحلامه ولأهدافه وبينفذ وبينتج وبيعمل بجهد ومبثابرة بيصبر ويصطبر ويصابر ويرابط
الصنف ده اللي طموحه يبلغه أعلى المنازل الصنف ده الذي يحبه الله عز وجل " إن الله يحب معالي الأمور ويكره سفاسفها "
النبي صلى الله عليه وسلم قال" لو أن الإيمان في الثُريا لبلغه أناس من فارس "
في ناس لو إيه يصابروا ويثابروا لغاية ما يوصلوا إلى القمم
أنا عايز استفز قدراتك
عايز استفز همتك
عايزك النهاردة اضرب لك مجموعة من الأمثال واقعية عشان تقارني حالك بأحوال الناس دي وتقولي وأنا لأ ليه ؟! وأنا موصلش للدرجات دي ليه ؟! وأنا ما أزاحمش الناس دي ليه ؟!

عايزك بنفسية أبو مسلم الخولاني الذي قال " أيظن أصحاب محمد أن يستأثروا به دوننا !! كلا والله لنزاحمنهم عليه حتى يعلم أنهم قد خلفوا من بعدهم رجالًا "

وأنا دايما أقول في أخوات منهم بـ 100 راجل وفي إخوة الأخ منهم بـ 100 امرأة
في أخ قصارى أمره همته تبقى همة دنية وفي أخت ربما تكون بـ 100 رجل من أصحاب الهمم العالية

فأنا عايزك بالهمة دي وعايزك بالثقل ده
حكي لك كلام للأستاذة زينب الغزالي كانت تحكي أحوال الستينات ومعروف ما حدث في 65 لمجموعة الصف المسلم من اضطهاد لكن هى كانت بتتكلم عن بعض النماذج الرائعة من الأخوات تقول:

" لمسنا نماذج رائعة الواحدة من الأخوات تعدل عشرات من الرجال لن أنسى تلك الأخت الفاضلة التي كانت والدة لأحد الإخوة المسجونين معنى في سجن الواحات الخارجة_ يعني الخارجة دي أظن على مسافة من القاهرة أكتر من 600 \ 700 كيلو وكانوا وضعينهم في قلب الصحراء الغربية _ تقول كيف كانت تقوم بتوصيل الإعانات المادية إلى أسر الإخوة المسجونين وكم كانت تتعرض بسبب ذلك إلى مضايقات كثيرة وعنت شديد من رجال الأمن وكيف كانت تتحمل أعباء السفر الشاق الطويل لتُحضر إلينا في سجن الواحات لزيارة ولدها ولكنها كانت تُحضر معها ما يقرب من عشرين عبوة من الملابس والمأكولات حملها إياها أهل إخوة مسجونين معنا ورغم أن السفر من القاهرة إلى الواحات كان يضطرها إلى تغيير القطارات أكثر من مرة ولكنها مع إنها كانت مُسنة كانت امرأة طاعنة في السن ، كانت تحافظ على الامانات التي تحملها حتى تُوصلها سليمة أنا شخصيًا أقر أني لو كنت مكانها لعجزت عن القيام بما كانت تقوم به ولكن تيسير الله لها وعونه إياها فجزاها الله عن الإسلام وعن المسلمين خير الجزاء كم تحملت زوجات كثير من الإخوة مشاق الحياة ورعاية الأولاد أثناء غياب أزواجهن وراء الأسوار كم تعرضت الكثيرات منهنّ لضغط مباشر وغير مباشر من رجال السلطة كي يطلبن من القضاء الطلاق من أجل أزواجهن ولكنهنّ رفضنّ وصبرنّ السنوات الطوال حتى خرج لهنّ أزواجهنّ وقد قضى بعضهنّ عشرين سنة كاملة في السجن أخوات بمعنى الكلمة أخوات صابرات لأنهنّ عشنّ لقضية جعلتهنّ يتحملنّ كل هذه الصعاب مجاهدات لله تبارك وتعالى "

وأنـــــــــتِ !! هل تتحلمين أن تقومي الليل أكثر من ساعتين أو ثلاث ساعات حتى ربما تتفطر قدماكِ ؟!
ممكن تصبري لكى تصلي إلى هذه الدرجات ؟!
سيدنا عثمان رضي الله عنه صلى بالقرآن كله في ركعة واحدة
من أربع سنين كنا اتكلمنا في بعض المحاضرات عن أحوال المجتهدين من السلف في الطاعات فإذا بأحدى الأخوات بفضل الله عز وجل يمُن الله عليها وتخبر الأهل بإنها في ليلة من ليالي رمضان صلت من العشاء إلى الفجر وهى والله وهى كذلك تُقسم والله صلت من العشاء للفجر بالقرآن كله وما جلست إلا قليلا !!
وأنتِ لأ ليه ؟!
دي أخت زيك زيها وأخت برده من مجتمع ارستقراطي مش أخت يعني من الناس كده كده كادحين في الحياة وإذا بها تفعل ذلك لتقييم عليكِ الحجة وتقييم علينا جميعًا الحجة ، إخوة لما سمعوا الكلام ده قالوا فعلا في أخت تعمل مننا 100 واحد
أخوات مجتهدات في الطاعة أنتي لأ ليه ؟!
اعرف من أحوال بعض الأخوات تصل إلىّ إنه البعض منهنّ ربما ديدنها في رمضان وغير رمضان ديدنها ده هى تختم القرآن كل ثلاثة أيام بتقرأ كل يوم 10 أجزاء وتقولك المسألة سهلة جدا ، سهلة جدا !! إزاي ! ده إحنا في ناس مش عارفة تختم ختمة كل شهر أنت بتتكلم في مين أنت حتجيب لنا حالة إحباط !
حالة إحباط ليه ؟!!
حالة إحبااط لو أنه بتآخدوا الكلام ده على محمل يااااااه إيه ده إحنا فين والناس دي فيييين لكن لو بتآخدوه بنفسية " من سمع أن هناك من هو أطوع لله منه فحزن حتى ربما مات من شدة حزنه على ذلك قالوا ما كان ذلك بكثير "
" من ظن أن نفسه تواتيه على الطاعة هكذا فسينتظر طويلا "
أنا محتاج جواكي يبقى في نار ، نار غيرة إنك أنتي لابد أن تكوني أعظم وأفضل وألا ترضي بأي حال بالدونية
لما تعطي الدنية في دينك
شعارك " وَأَنتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ "

هو ده شعارك دائمًا أبدًا تريدي العلو
هو ده معنى علو الهمة في كلمتين
إنك دايما قلبك معلق بالسماء أما سفاسف الدينا إذا رأيتي الأخت تنافسك في أمر الدنيا فألقيها في نحرها
لكن ده اللي بيحصل أن أنتوا قاعدين وبتتكلموا في إيه وأغلب كلام النساء حوالين إيه ؟
ونقعد بقى نتكلم في أحوال الناس وفي سير الناس وساعات في الموضات وساعات في النهاردة حنقضي الوقت ده فين والناس راحت فين وسافرت فين وبتعمل إيه وشوفتي المحل الفلاني عارض إيه وشوفتي الجديد وشوفتي الإعلان بتاع كذا
وقاعدين بنتكلم في قصارى الأمر في الدنيا ومشغوليييين بحطام الدنيا
إنما أنتوا بتقعدوا تتذاكروا أحوالكم الإيمانية وكل واحدة بتستفز الأخرى عشان تبقى أرقى وكل واحدة بتلهب حماس الأخرى علشان نتعاون على طاعة الله تبارك وتعالى لنكون الأرقى والأعلى والأفضل عند الله عز وجل

ليه متحطيش شعار أن تكوني خير إماء الله على الأرض الآن
ليه لأ ؟!
قولي لي لأ ليه ؟
لأ ليه ؟
عشان أنتي مذنبة ؟!
عشان أنتي مقصرة ؟!
عشان أنتي غلبانة وعلى قدك ؟!
عشان أنتي لسه بتفكي الخط في طريق ربنا ؟!
قناعات سلبية
كل دي قناعات سلبية

اشمعنى الصحابي لما دخل الإيمان ووقر في قلبه وجاء يوم أحد وقد قام النبي صلى الله عليه وسلم ونادى المنادي يا خيل الله اركبي فلما شرح الله صدره اللي هو الأصيرم كان يدُعى كذلك كما ذكر أهل السير والأصيرم ده جه لقاهم كلهم طلعوا في الجهاد فقال " أما أني أشهد ألا إله إلا الله وأن محمد رسول الله فدخل المعركة فقاتل حتى استشهد ولم يسجد لله سجدة فبلغته همته أن يكون في منزلة الصديقين والشهداء "

وأنتي لأ ليه ؟!
وأنتي لأ ليه ؟!
ليه ما تستفزيش قدراتك دي لأن تكوني بحق عند الله وجيهه

"
وَكَانَ عِندَ اللَّـهِ وَجِيهًا " ( الأحزاب : 69 )
ممن يتنزل بسببهن الرحمات على أهل الأرض

أنا عايزك في وصفة عملية
تعرفي إزاي تعلوا همتك للقمة
إزاي نوصل لدهـ :

1) أول حاجة استعيني بالله وداومي على الدعاء وعلمتك النهاردة دعاء شداد بن أوس اللي النبي صلى الله عليه وسلم علمه إياه وقال له " إذا كان ذا الناس الذهب والفضة "
لو لقيتي الأخوات بتجري على الدنيا وعلى البيت الشيك وعلى الإكسسوارات اللي مش عارف إزاي و..و..و.. إذا وجدت الإنسان يطمح إلى الدنيا بهذا الشكل ، إذا رأيت الناس الواحد منهم متكالب على الدنيا على الذهب والفضة " فاكنز أنت هؤلاء الكلمات اللهم إني أسألك الثبات في الأمر والعزيمة على الرشد وأسألك موجبات رحمتك وعزائم مغفرتك وأسألك قلبًا سليمًا ولسانًا صادقًا وأسألك من خير ما تعلم وأعوذ بك من شر ما تعلم واستغفرك لما تعلم إنك سبحانك علام الغيوب "
عايزك بس تركزي على " أسألك العزيمة على الرشد "
إن شاء الله تقوليها 100 مرة تُلحي على الله بها يااارب مُن عليا يارب بالعزيمة على الرشد
ياارب أعني على ذكرك وشكرك وحسن عبادتك
قولي كما علمنا النبي صلى الله عليه وسلم " اللهم أعني ولا تُعن على "
اللهم أعني ولا تُعن على اللهم انصرني
ما هى نفسي اللي موقفاني يارب فانصرني على نفسي يارب
ما هو الشيطان اللي مهمدني ومثبطني ومخذلني
" وَكَانَ الشَّيْطَانُ لِلْإِنسَانِ خَذُولًا " ( الفرقان : 29 )
ما هو الشيطان فانصرني على الشيطان يارب
ما هى الدنيا اللي في قلبي
اللي موقفة حالي اللي مش مخلياني أبقى عندي النشاط في الطاعة يارب
فيااارب انصرني على الدنيا يارب
ما هو هوايا اللي بيخليني انصرف عن الصراط المستقيم
فياااارب انصرني على نفسي الأمارة وعلى أهوائي يااارب يكون هوايا تبعًا لما جاء به النبي محمد صلى الله عليه وسلم
فاللهم انصرني ولا تنصر علىّ
اللهم أمكر لي ولا تمكر عليّ
يااارب مبقاش مخدوعة ياارب
مبقاش من الأخسرين أعمالا
" الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا " ( الكهف : 104 )
مبقاش ممن قال الله فيهم " يُخَادِعُونَ اللَّـهَ وَهُوَ خَادِعُهُمْ " ( النساء : 142 )
مبقاش من الذين يخادعون الناس
مبقاش مخدوعة ياارب
وفي نفس الوقت يارب ما حد يخدعني
يااارب أمكر لي ولا تمكر عليّ واهدني ويسر لي الهدى وانصرني على من بغى عليّ
ياارب أرني الحق حقًا وارزقني اتباعه
ياارب أرني الحق حقًا دي هداية الإرشاد
وارزقني اتباعه دي هداية التوفيق
والعلماء علمونا إن الهداية على نوعين:
* هداية إرشاد
* هداية توفيق
فيارب اهدني ويسر لي الهدى
وبعدين بقى تعيشي مقامات الإيمان
اسمعي بقى السبع مقامات دول
قال " اللهم اجعلني لك شكارًا لك ذكارًا لك رهابًا لك مطواعًا لك مخبتًا إليك أواهًا منيبًا "
يارب اشكرك على نعمك عليا يارب كفاية إنك مننت عليا يارب إن أنا آجي احضر الدرس ده واسمع الكلام ده وإن شاء الله تُستفز همتي وإن شاء الله يكون هذا الدرس لحظة فارقة في حياتي للتغيير وأغير ما بنفسي
كفاية إن أنا بُلغت النهاردة زمان ما قبل رمضان وإن شاء الله عشمي إنك يارب حتبلغني رمضان السنة دي وإن رمضان السنة دي حيبقى أحلى رمضان في حياتي
فيااارب اجعلني لك شاكرة
ربي اجعلني لك شكارًا
مش شاكر بس .. شكار
طول الوقت تحمدي الله عز وجل
تعملي زي ما قالوا لنا عن علمائنا الكبار كان الواحد منهم لا يرفع إلى فمه اللقمة إلا بتسبيحه أو تحميده
آه كل وقتك الحمد لله ، الحمد لله ، الحمد لله ، اللهم لك الحمد كله وإليك يرجع الأمر كله
اللهم لك الحمد كله وإليك يرجع الأمر كله
الحمد لله ، الحمد لله
تكثري من الثناء على الله والحمد لله والشكر له
تعترفي بيها في باطنك
أنا والله يارب ما استحق
والله يارب ما استحق نعمك عليا " وأصبغ عليكم نعمه ظاهرة وباطنة "
وطول ما أنتي قاعدة مش تقولي بقى أنا أخاف اتحسد
طول ما أنتي قاعدة تذكري الناس بالله وبنعم الله
شوفوا نعمة كذا ، شوفوا نعمة الستر ، كفاية نعمة الستر
ده إحنا لو كُلنا رُفع عنا حجاب الستر ده اللي ربنا بيحجب فضايحنا وبلاوينا ومشاكلنا وعيوبنا وذنوبنا لقذرنا الناس
اتصوري كده لو أختك اللي جمبك دلوقتي شافتك وأنتي بتعملي الذنب اللي أنتي جاي على بالك دلوقتي إيه رأيك ؟
فاكرة الذنب اللي أنتي عملتيه ده
طيب لو كانت شافتك وأنتي بتعمليه
كان يبقى إيه أخبارك ؟!
فستر ربك عليكي
فاللهم ربي اجعلني لك شكارًا
تاني حاجة دايما لما نقول الشكر يجي على طول الذكر
" لك ذكارًا " كثير الذكر
عشان الغفلة هو فيه أدوى داء من الغفلة النهاردة !
فعشان مبقاش غافلة عشان مبقاش تايهة في الصلاة وشاردة ومبقاش طول الوقت بفكر في 500 حاجة ومش عارفة اجمع قلبي وبقالي سنين بحاااول إني قلبي ده يذوق طعم الإيمان وحلاوة الإيمان وأعيش معاني مش حاسة بيها فين من أيام أول التوبة مش لاقيه قلبي
" اجعلني لك ذكارًا "
" لك رهابًا "
أخاف وأعظم وأهاب ربي العظيم الجليل
" وَمَا قَدَرُوا اللَّـهَ حَقَّ قَدْرِهِ "( الزمر : 67 )
الرهبة دي مش الرهبة اللي تخوف وتخلي الواحد قاعد مخنوق ومحبط ومش قادر يعمل أي شيء وخلاص حموت حضيع مش حعمل
لا لا لا ، الرهبة اللي تدفع الإنسان إلى العمل الخوف الذي قالوا هو أعظم سائق إلى الله
" رهابًا "
عشان كده يا جماعة سموا في الأديان الأخرى سموها رهبانية وقالوا راهب وراهبة والمعنى نفسه ، المعنى الكلمة صحيحة إنه يرهب فيعبد قالوا " الذي يرهب يخاف " ده أعظم سبيل إلى أن ينقطع للطاعة فعشان كده أنا محتاج إن أنتي تمرريها على لسانك وبيها تعلي همتك
" ربي اجعلني لك شكارًا ، لك ذكارًا ، لك رهابًا ، لك مطواعًا "
" لك مطواعًا "
لأنه آفة تانية إذا كان الذكر قدام الغفلة وإذا كان الرهبة قدام الغرور فهنا المطواعة المنقادة لله قدام الكبر
يا أختي قومي اعملي كذا عليكي بالواجب العملي الفلاني عليكي إنك من النهاردة تبدأي تحطي لنفسك جدول عملي للارتقاء في الطاعة فتقولي كما قال الرجل للنبي صلى الله عليه وسلم " لا استطيع "
ليه لا تستطيعي ؟!
ليه ما تلبسيش الحجاب الشرعي ، ليه متبقيش على حلية أمهات المؤمنين ؟
لا استطيع !!
ليه النهاردة مقصرة في طلب العلم ؟!
ليه لغاية رمضان ما تحفظلكيش تلات أربع أجزاء
لا استطيع !!
فقال النبي صلى الله عليه وسلم للرجل " لا استطعت "
أنت متكبر أنت تستطيع بس أنت بتقول لا استطيع " الكبر بطر الحق وغمط الناس "
بطر الحق دفع الحق أنتي عارفة إن ده الصح بس أنتي مش عايزة تعمليه
ليه ؟! كِبر
طيب أعمل إيه ؟!
ده الكبر ده مصيبة
آه مصيبة
" لا يدخل الجنة من كان في قلبه مثقال ذرة من كِبر " رواه مسلم
ده مصيبة
" إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُسْتَكْبِرِينَ " ( النحل : 23 )
" يُحشر المتكبرون أمثال الذر "
إسناده صحيح
زي النمل ! اللي كان عامل نفسه قد كده بقى ميجيش ولا شيء يُذكر
ليه ؟! من كبره
طيب أعمل إيه ؟!!
" ربي اجعلني لك مطواعًا "
يارب ابقى منقادة ، ذليلة ، منكسرة بين أيديك يارب ، خاضعة لك يارب
لو أي حد بين لي الحق متاخدونيش العزة بالإثم ميجيش النهاردة اللي متزوجة زوجها يقول لها مثلا ربنا قال كذا كذا تقول أنت جاي تتنطط عليا بتتعالى عليا عايز تعمل عليا راجل هو كذا
تبقى عندها إيه ؟
بطر الحق
على إنه المفترض إن الصفة الأساسية للزوجة المؤمنة المسلمة أن تكون منقادة للخير كما قال النبي صلى الله عليه وسلم " لو كنت أمرًا أحدًا أن يسجد لأحد لأمرت الزوجة أن تسجد لزوجها " صحيح ، حسن
ومعاني في حق الزوج والكلام ده كبير وكثير لكن المعنى في إيه ؟!
إنقياد وذل فتنكسري لله
ياارب اجعلني لك مطواعة يارب ابقى على طاعتك ابقى طيعة لك ولأمرك
وبعدين ؟
" لك مخبتة "
إيه مخبتًا دي ؟!
الإخبات هو الخشوع
يارب قلبي يبقى رقيق
آه الرقة دي مطلوبة في القلب
قال النبي صلى الله عليه وسلم " لو أنكم تتوكلون على الله حق توكله لرزقكم كالطير تغدوا خماصًا وتعود بطانًا "
قالوا لأن النبي صلى الله عليه وسلم أخبر أن أقوام يدخلون الجنة أفئدتهم كأفئدة الطير لأنها رقيقة وقال النبي صلى الله عليه وسلم " إن لله آنية من الأرض وآنية الله في الأرض قلوب عباده الصالحين وأحبها إليه _ أحب القلوب إلى الله _ أرقها وألينها "
أنا بحب إن أنا أبقى متذللة بين إيدين ربنا خاااشعة لله تبارك وتعالى وأعوذ بالله من علم لا ينفع ومن قلب لا يخشع
لك مخبته إليك أواهًا منيبًا
استفزي قدراتك واستفزي همتك بالشكاية إلى الله
بأن تتأوهي إلى الله ، ايوه اتعلميها بالله عليكي اتعلمي إزاي في سجودك في جوف الليل المظلم حيث لا يراكي أحد تقولي له آآآآآآآه يارب ، ياااارب أشكو إليك حالي وحالي يغني عن مقالي ، حالي أنت أعلم به يارب أشكو إليك نفسي الأمارة
أشكو إليك من استحواذ الشيطان
أشكو إليك من فتوري وانتكاسي
أشكو إليك من تقلب قلبي
أشكو إليك من أن أقول ولا أعمل
أشكو إليك من أن أسمع ولا أطبق
أشكو إليك وإنما أشكو بثي وحزني إلى الله
قال الله " إِنَّ إِبْرَاهِيمَ لَأَوَّاهٌ حَلِيمٌ " ( التوبة : 114 )
أواه بين يديك ، حليم على أذى الناس
والناس خلتطهم أذى كما قال النبي صلى الله عليه وسلم " الذي يخالط الناس ويصبر على آذاهم خيرٌ من الذي لا يُخالط الناس و لا يصبر على آذاهم "
" وَجَعَلْنَا بَعْضَكُمْ لِبَعْضٍ فِتْنَةً أَتَصْبِرُونَ " ( الفرقان : 20 )
أواااه لي ، حليم على أذى الناس
فالصفة السادسة في مقامات الإيمان بعد ما قلنا الشكر ، وقلنا الذكر ، وقلنا الرهبة ، وقلنا أن يكون الإنسان منقاد لله سبحانه وتعالى وأن يكون خاشع مُخبت لله سبحانه وتعالى
وسادسًا أن يكون شاكيًا إلى الله حاله " وَتَشْتَكِي إِلَى اللَّـهِ " ( المجادلة : 1 )
الأمر السابع: منيب
ولما أذكر صفة الإنابة لازم على طول نذهب سريعًا إلى سورة ق
عشان أبواب الجنة بتُفتح في رمضان وينادي المنادي يا باغي الخير أقبل يا باغي الشر أقصر " تفتح أبواب الجنة وتغلق أبواب النار "
خواتيم سورة ق بتقول كده " وَأُزْلِفَتِ الْجَنَّةُ لِلْمُتَّقِينَ غَيْرَ بَعِيدٍ * هَـٰذَا مَا تُوعَدُونَ لِكُلِّ
أَوَّابٍ حَفِيظٍ * مَّنْ خَشِيَ الرَّحْمَـٰنَ بِالْغَيْبِ وَجَاءَ بِقَلْبٍ مُّنِيبٍ " ( ق:33:32:31 )
الإنابة العلماء قالوا الرجوع " يرجع من المعصية إلى الطاعة "
" يرجع إلى الله من الدنيا إلى الآخرة "
ينتقل من حال لحال
القلب المنيب الرجّاع إلى الله
كل ما تحسي إنك بعتدي عن ربنا شوية ، تبقى حاسة إن أنتي مش على بعضك حاسة إنك مش قادرة تعيشي كده فترجعي سريعًا إلى الله ومن مشى إلى الله هرول إليه
" ومن آتاني يمشي أتيته هرولة "
آدي سبع مقامات من مقامات الإيمان تُبلغيها بالدعاء والتضرع والاستعانة بالله جل وعلا تدعي ربنا سبحانه وتعالى أن يُزيل من أمامك العقبات
تقبل توبتي ياارب تقبل توبتنا يارب
تقبل توبتي وأغسل حوبتي
الحوبة اللي واردة في أول سورة النساء " إِنَّهُ كَانَ حُوبًا " ( النساء:2 )
حوبًا دي معناها إيه ؟
وزرًا وسيئة عظيمة وكبيرة
فبيقول إيه " اغسل حوبتي "
عارفة ليه ؟
لأن النبي صلى الله عليه وسلم أخبرنا إنه ما من ذنب إلا وينُكت في القلب نُكتة سوداء "
وقال صلى الله عليه وسلم تُعرض الفتن على القلوب عودًا عودًا فأيما قلب أشربها نُكتت فيه نُكتة سوداء "
فإحنا عايزين غسيل للقلوب كما غُسل قلب النبي صلى الله عليه وسلم مرتين بماء زمزم
إحنا كمان قلوبنا تعبانة قلوبنا محتاجة غسيل من أثر الذنوب
عشان كده الآية بتنزل لا تترسخ وتثبت في القلب
عارفة ليه ؟!
عشان بتصادف الذنب بتيجي على الحتة السوداء في قلبك
ودلوقتي وأنتي بستمعيني ممكن تكوني شردتي ، ممكن تكوني غفلتي ، ممكن تكوني فكرتي في عشرة ، عشرين حاجة
عارفة ليه ؟
عشان الكلام لما بينزل ، نور الهداية لما بتنزل على المكان الأسود ده أنتي بتبقي غفلة وشاردة فإحنا محتاجين قلوبنا تطهُر لو طهُرت قلوبنا ما شبعت من كلام ربنا
اغسل حوبتي وأجب دعوتي
يارب تقبل دعائنا
يارب أجب دعواتنا
ولو صرتي مجابة الدعوة تبقي صرتي محبوبة إلى الله
ليه ؟ فين الشاهد ؟
" فإذا أحببته كنت سمعه الذي يسمع به وبصره الذي يبصر به ، ويده التي يبطش بها رجله التي يمشي بها ولأن سألني لأعطينه "
فبمجرد إنك ترفعي إيديكي وتقولي يارب حبني ياارب
آه والله أعلى دعاء
يارب حبنا يارب
لو ربنا حبك خلصت كل مشاكلم في الحياة
لو ربنا حبك
يبقى وصلتي إلى درجة الامتياز في مقامات الإيمان لو قولتي يارب يااارب اهدني ويسر لي الهدى يارب بلغني الفردوس الأعلى في رفقة النبي محمد صلى الله عليه وسلم من غير حساب ولا سابقة عذاب ، خلاص خلصت
" ولئن سألني لأعطينه "
عارفة وأنتي في أول الطريق لما تلاقي مجموعة من الناس تبتدي تقف لك عقبة على الطريق
عايزة تتحجبي ، عايزة تلبسي الحجاب الشرعي على هيئة أمهات المؤمنين تلاقي ألف بقى من واقف لك ووالدك رافض ووالدتك بتقولك حاجة وتبتدي تخشي في نزاعات وتلاقي صحباتك بتقولك كل واحدة بكلمة و..و...و..
هنا محتاجة إيه ؟
" ثبت حُجتي "
إن ربنا يمن عليكي إنه يجري على لسانك الحكمة ويُجري على لسانك الحق ويثبتك عليه " ثبت حُجتي " وأن يتولى الله عز وجل أمرك
وبعدين قال " واهدي قلبي "
مش ربنا قال " وَمَن يُؤْمِن بِاللَّـهِ يَهْدِ قَلْبَهُ " ( التغابن : 11 )
آه إني قلبي ميبقاش زائغ
" فَلَمَّا زَاغُوا أَزَاغَ اللَّـهُ قُلُوبَهُمْ " ( الصف : 5 )
عارف زائغ يعني إيه ؟
يعني مزوغ ، يعني منحرف ، يعني شارد ، يعني رايح في سكة بعيد ، يعني عايش في وادي سحيق ، قلبي بعيد كل البُعد ، ودي عقوبة المبعدين عن الله " بعُد من أدرك رمضان فلم يُغفر له فيه "
" بعُد من أدرك والديه على الكبر فلم يغفر له بهما "
" بعُد من ذُكرت عنده فلم يصلي عليّ "
صلى الله على النبي محمد صلى الله عليه وسلم
فتحتاجي في دعائك وأنتي بتستفزي همتك وأنتي بتزيلي العوائق من قدامك
أن أنتي تقولي يااارب اهدي قلبي وسدد لساني
يعني لا ينطق إلا بالحق
"اتَّقُوا اللَّـهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِيدًا " ( الأحزاب : 70 )
أيوه السداد قال النبي صلى الله عليه وسلم " لا يستقيم إيمان العبد حتى يستقيم قلبه ، ولا يستقيم قلبه حتى يستقيم لسانه "
وهى مشكلة الأخوات " وهل يكب الناس على مناخيرهم إلا حصائد ألسنتهم "
ده أنا لو راجعت معاكي باب واحد عشان بس اثبت لك الأمر ده
إيه رأيك في موضوع الغيبة ؟!
الغيبة " ذكرك أخاك بما يكره "
لما بتجيبي في سيرة حد أنتي منضبطة في باب الغيبة ده
متعرفيش إن الغيبة دي كبيرة من الكبائر ، متعرفيش إن الأحاديث اللي وردت
" الصلوات الخمس ، والجمعة إلى الجمعة ، ورمضان إلى رمضان ، مكفرات ما بينهن إذا اجتنبت الكبائر " صحيح مسلم
طيب لو أنتي بقى عمال على بطال قاعدة بتآخدي كبائر في سيرة الناس تبقى إيه أحوالك ؟
عشان كده ده من أخطر العوائق في الطريق لسانك
قولي سدد لساني
ثم قال أخيرًا " واسلل سخائم صدري "
السخائم اللي في الصدر اللي هى إيه ؟
إحنا بنشبهها عارفة كوباية العصير لما تيجي خلاص شُربت فتركت لغاية ما بقاية العصير ده لزقت في الكوباية عشان تنضفيها أنتي محتاجة لو حطتيها تحت الصنبور على أساس إن الماء يزيلها يمكن تحتاج منك إنك أنتي تأتي بسلك وتأتي بشيء عشان تقدري تشيلي أثر هذا العصير اللي صار متجمد بعض الشيء
اهو هو ده الذنب اللي لازق في قلبك اللي الغسيل بتاع اغسل حوبتي مش مكفي فعايزين إيه بقى ؟!
عايزين اسلل عشان يارب الحاجات اللي لازقة في قلبي دي يارب تُستل ، تُنزع ، تتشال أسلل سخائم صدري
أي العيوب والآفات التي في قلبي
طيب علمتك الدعاء ده على إنه أول شيء عملي تعلي به همتك للقمة
الاستعانة بالله ودوام الدعاء
الأمر التاني الصحبة الصالحة
الصحبة لأن الصاحب ساحب والمرء على دين خليله أنتي محتاجة دايما رفيق معين على الطاعة وإحنا دايما نقول عايزين نعمل إعلان في الوسيط تحت عنوان " مطلوب مُعين على الطاعة " ومحتاجين " مُذكرين بالطاعات "
فعشان كده عايزكم فيما بينكم كل اتنين مآخيات منكم النهاردة دي معاها رقم تليفونها ودي معاها رقم تليفونها كل واحدة تتعاون على أعمال
يعني صحيني الفجر بالله عليكي قبل الفجر بنص ساعة نصحي بعضينا علشان نبقى من المستغفرات بالأسحار ، عشان من يذكر الله في هذه الساعة من الذاكرين الله كثيرا والذاكرات
أبقى من الذاكرات الله كثيرا
نتعاون على هذا العمل زي ما نتعاون إن إحنا نيجي مع بعض الدرس ، نتعاون يلا أنا حمسك النهاردة ختمة ويلا معايا كده على مدى الكام يوم دول ونتسابق في الطاعة زي ما استبق أبو بكر وعمر على الطاعة ، زي ما قال الله جل وعلا " وَفِي ذَٰلِكَ فَلْيَتَنَافَسِ الْمُتَنَافِسُونَ " ( المطففين : 26 )
تُلهب كل واحدة منكنّ حماس أختها ، الصحبة الصالحة المشجعة على الطاعة
الأمر التالت ، الذي تعلوا به همتك إلى القمة لتكوني حتى لا يكون في قموسك كلمة لا تكوني
لتكوني هو مجاهدة النفس
مجاهدة النفس تتشرح بكلمة واحدة لأ بس كده !!
إيه الموضوع ؟!
لأ .. يعني أقول لنفسي لا
اكتسب الهمة العالية بأن أحقق معنى " وَجَاهِدُوا فِي اللَّـهِ حَقَّ جِهَادِهِ " ليه يارب ؟ " هُوَ اجْتَبَاكُمْ " ( الحج : 78 )
اصطفاكِ يا أخت ، اصطفاكِ بالإسلام ، وبالإيمان ، وبالاستقامة والالتزام اصطفاكِ بنعمه ، اصطفاكِ بأشياء كثيرة قوي
فحقه إنك تجاهدي في الله حق جهاده
إنك تجاهدي نفسك في الله " وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَاۚوَإِنَّ اللَّـهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ " ( العنكبوت : 69 )
جاهدي نفسك بإنك تقولي لها لأ .. لأ أنا حصوم صيام داوود ، حصوم يوم وحفطر يوم ، لأ أنا مش حبقى بخيلة أنا حتصدق بصدقة عمري معملتها ، لأ أنا لازم من النهاردة يكون ليا ورد في الليل ، لازم اصلي كل ليلة بأقل شيء بمائة آية لأُكتب من القانتات
أصل أنا لما آجي اقرأ في القرآن " وَمَرْيَمَ ابْنَتَ عِمْرَانَ الَّتِي أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا فَنَفَخْنَا فِيهِ مِن رُّوحِنَا وَصَدَّقَتْ بِكَلِمَاتِ رَبِّهَا وَكُتُبِهِ وَكَانَتْ مِنَ الْقَانِتِينَ " ( التحريم : 12 )
أصل أنا لما بيعدي عليا " يَا مَرْيَمُ اقْنُتِي لِرَبِّكِ وَاسْجُدِي وَارْكَعِي مَعَ الرَّاكِعِينَ " ( آل عمران : 43 )
أنا عايزة ابقى من القانتات والنبي صلى الله عليه وسلم قال " من قرأ في صلاة الليل من قرأ بمائة آية كُتب من القانتين "
فيبقى عندك مجاهدة للنفس على ذلك
الأمر الرابع اللي يُلهب الحماس أن أنتي يبقى عندك نظام في حياتك يبقى عندك إدارة جيدة للوقت التخطيط الجيد والإدارة الجديدة تؤدي إلى نتائج جيدة
قالوا آية الإدارة في القرآن " إِنَّ اللَّـهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفًّا كَأَنَّهُم بُنْيَانٌ مَّرْصُوصٌ " ( الصف :4 )
عندك منظومة ، نظام في حياتك ، تقولي يوووه ياما عملت جداول وياما حطيت أفكار ومبعملهاش
عارفة ليه ؟!
لأنك بتخططي غلط لأنه المفروض وإحنا بنخطط أهداف شروطها أربعة:
1) لازم تبقى واضحة
2) محددة
3) لازم تبقى قابلة للقياس بمعنى أنا أقدر اقرأ اقد إيه من القرآن في ساعة أنا بقرأ جزء في ساعة ، لأ أنا ممكن اقرأ جزئين في ساعة ، لا ده أنا بفضل الله عز وجل في القراءة كويسة قوي أنا ممكن اقرأ 3 أجزاء ، اقرأ جزء في تلت ساعة
كويس جدا ، خلينا نآخد في النص أن أنتي حتقرأيه في نص ساعة مثلا طيب لو قرأته في نص ساعة معنى كده إننا لو عملت كل يوم ساعتين للقرآن يبقى أنا حقرأ أربعة أجزاء يبقى أنا ممكن اقرأ بالطريقة دي في الأسبوع 28 جزء وآجي في يوم الجمعة مثلا اقرأ كمان جزئين زيادة يبقى أنا حختم كل أسبوع بالطريقة دي
أنا ممكن اخطط بطريقة تانية أنا عايزة كل يوم استغفر أقل حاجة ألف مرة طيب خلاص مع كل صلاة مثلا أعملها كده ده مش شيء إلزامي ليس هذا من السنة النبي صلى الله عليه وسلم قال لنا إن الواحد يستغفر كثيرًا أنا بقول مثلا حتقولي ألف مرة فتروحي جاية مع كل صلاة تستغفري 200 مرة مش حيآخدوا معاكي 3 – 4 دقايق يبقى أنا كده حطيت لنفسي هدف والهدف ده أنا مخططه له لأنه قابل للقياس اهو
أنا ممكن اعمل قد إيه في إيه ؟
4) لازم يبقى هدف واقعي متقعديش تعيشي بحر الأماني اللي اتكلمنا عنه ده لأ تتكلمي بكلام تختططي بكلام واقعي أنا دايمًا لما احط جدولي بحط جدولي على 5 أيام مش على السبعة
يعني لما نيجي نحط جدول أحطه على 5 أيام ، احط لنفسي اليومين التانين دول والله ربنا بارك في الوقت ومكانش في مشاغل ومكانش في ارتباطات دعوية ومكانش ومكانش يبقى أنا عندي يومين اقدر اعمل فيهم كذا
لكن أنا محطش جدول ابتدي أقول خلال الأسبوع ده يبقى احطه على 5 أيام أو 6 أيام لكن محطهوش أبدًا على 7 أيام
يبقى أنتي مخططة لوقتك بالطريقة دي
برده يومك اليوم تبتدي تقولي يومي 23 ساعة يا ستي 24 لأ هما 23 ليه ؟
في ساعة أنا مطلعاها بره الموضوع ده الساعة دي انشغالات أوضاع كذا أنا معتبرة الوقت كده يحصل أي شيء عارض فبتكلم بواقعية
فلما تخططي بواقعية وتبدتي تنجحي
الله !! ده بجد !! ده بفضل الله عز وجل أنا أول مرة في حياتي اعملها
كتير عملنا كده إن نؤمر الشباب يلا يا شباب اختم ختمة في يوم بالذات في رمضان والاعتكافات حيجي يقولك عمري في حياتي ما عملتها
تقول بس استعن بالله سبحانه وتعالى وحتشوف
أنت وراك إيه ؟!
يلا امسك مصحفك يلا اقعد اقرأ لأقصى ما تستطيع ويجي لك بعد مثلا 8 ساعات ولا 10 ساعات يقول بفضل الله عز وجل أول مرة اعلمها في حياتي مش ممكن يا شيخ ده أنا بفضل الله ختمت القرآن كله في يوم !!
جات إزاي ؟!
هو إيه ؟
استعانة بالله اللي احنا قلناه ده والواحد مننا يبقى متوكل على الله عز وجل ولا حول ولا قوة إلا بالله ومستقوي بالله عز وجل وحاطط لنفسه هدف والهدف ده واضح تمامًا قابل للقياس واقعي جدا مفيش مشكلة إن أنا اعمله وفيه صحبة صالحة تلاقي الواحد أدى العمل
عشان كده التخطيط الجيد هذا أمر في غاية الأهمية في إعلاء الهمم
الأمر الخامس عايزك تتدارسي سير أصحاب الهمم العالية زي ما أنا النهاردة قعدت أقول لك والله في أخوات أعرف من أخبارهم الأشياء دي وغيرهم أكثر من كده بكتير وناس يمكن أعمالهم خبيئة خفية لا ندريها لكن تكون بفضل الله عز وجل مطواعة وطيعة لله سبحانه وتعالى
برده سير السلف عايزك تقرأي في كتب زي
صفة الصفوة لابن الجوزي أو في حلية الأولياء أو في سير أعلام النبلاء للإمام الذهبي أو لو عايزة من الكتب المعاصرة اقرأي علو الهمة لشيخنا الشيخ محمد بن اسماعيل المقدم أو صلاح الأمة للشيخ العفاني أي كتاب من الكتب اللي بتعلي الهمم دي وفي للشيخ عائض رسالة في هذا المعنى همم إلى القمم يبقى أُلهب وأُشعل حماسي بذكر هؤلاء أصحاب الهمم العالية شوفي بقى فلان اللي كان بيعمل إيه صيامه كان إزاي " ما مات عُمر حتى صرد الصيام " " ما ماتت عائشة " عشان أمهات المؤمنين بالذات تبقى قدام عينيكي طول الوقت " ما ماتت عائشة حتى صردت الصيام "
كانت تصوم صيام يعني مكانش مر عليها سنة مفطرتش فيها إلا في يوم النحر وأيام التشريق صايمة سنة إيه ده هو مش النبي صلى الله عليه وسلم قال " لا صام ولا أفطر "
مش نهى على صيام الدهر ؟! قال أهل العلم إن ذلك كان إما _ لأن الصحابة فهمت معنى تاني صاموا صيام آخر _ قالوا إما ذلك لعلة المشقة إنه لا يستطيع ذلك لا صام ولا أفطر وبينوا المعنى ده إن العبادة اتقلبت إلى عادة فلا صام يعني محققش معاني الصيام بقى خلاص متعود على الصيام ولا أفطر ولا هو حصل هذا المعنى الآخر لأنه يعني هو في الظاهر صايم صيام الدهر لكن لا هو حقق إنه يبقى عنده قوة حال الفطر فيعمل أعمال أقوى ولا هو صام لأن الصيام بقى معتاد بالنسبة له فمحققش الثمرة فقالوا ده علة النهى
الشاهد ، لما تقرأي سير الصحابيات والتابعيات وأهل السلف بشكل عام وتستغلي وقتك في هذا ستجدي أثر لذلك عظيم جدًا في إعلاء الهمم
الأمر السادس إنك تعززي روح المنافسة زي ما قلنا " وَفِي ذَٰلِكَ فَلْيَتَنَافَسِ الْمُتَنَافِسُونَ "
لازم يبقى ده ، ده أكتر حاجة ، خلونا نعمل جايزة ليكوا ونقول كل واحدة مثلا حنحط عمل معين ونستبق عليه وبالفعل أنا حتكلم كلام عملي بإذن الله تبارك وتعالى من اليوم إلى موعدنا في الأسبوع القادم عايزكوا تختموا ختمة 7 أيام حنتافس على هذه الطاعة خلال 7 أيام وإن شاء الله يبقى عندنا بيان بأسماء الأخوات جميعا الموجودات عشان يجي بعد كده يبقى في نوع من المتابعة مين اللي ختمت تبعت الأخوات اللي ختموا ويبقى في تحضير معين لذلك طبعا التقدير من عند الله عز وجل بس أنا بتكلم والكلام ده عشان بس متطلعناش أخت دلوقتي تقول لا يا شيخ ده رياء وده كذا أنتي وأنتي بصة للموضوع رياء على إيه ؟ ما هو في من هو أفضل منك وأنتي شايفة يعني أن أنتي لما تختمي ختمة إن أنتي بقيتي ياما هنا ياما هناك ما في أخوات ممكن تكون أفضل منك فبالتالي لأ ده من باب التربية ده من باب نآخد بإيدينا ونتعاون على الطاعة لذلك وبعد ذلك دي أسرار يعني أنا لا أعرفكنّ بأي حال من الأحوال فبالتالي مش القصة إن الأخت عملت أو سوت هى فكرة إن أنتي تحطي قدامك هدف وإحنا مش حنعتاد هذا الأمر إحنا بس بندي كده قوة دفع للناس إنهم يبتدوا يركزوا على الطاعة فعايز من هنا للأسبوع القادم نبتدي
طيب واللي ماسكة ختمة لأ تسيبها دي وتبتدي من النهاردة على طول مباشرة بعد هذا الدرس تبتدي من فاتحة الكتاب إلى الناس
يبقى بدأنا نعمل إيه ؟ روح المنافسة نعزز روح المنافسة ونبتدي نحط نفسنا تحت تحديات ونحط محفزات معينة فهذه المنافسة بلا شك تزرع الهمة العالية
كده اراجع تاني معاكوا عشان لا يُنسي الكلام بعضه بعضًا
أولا: نستعين بالله سبحانه وتعالى ونديم الدعاء
ثانيًا: الصحبة الصالحة
ثالثًا: مجاهدة النفس
رابعًا: التخطيط الجيد
خامسًا: مدارسة سير أصحاب الهمم
سادسًا: تعزيز روح المنافسة لإعلاء الهمم
أخيرًا ، سابعًا ارفعي شعار " لا سوف بعد اليوم ، لا سوف بعد اليوم "
لا تردد بعد اليوم
المترددين اللي بيمشوا على سطر وبيسيبوا سطر
المترددين اللي هما لا إلى هؤلاء ولا إلى هؤلاء المذبذبين دي صفة من صفات النفاق يا أختي ما ينبغي أن تكون فيكي قال الله تبارك وتعالى " فَهُمْ فِي رَيْبِهِمْ يَتَرَدَّدُونَ " ( التوبة : 45 )
المسوفين ويقولون سوف وسوف وادٍ في جهنم ذكر ذلك أهل الرقائق والسير قالوا سوف هذا وادٍ في جهنم تأن جهنم منه ذكروا ذلك في بعض كتب التفسير أيضًا
فلا سوف بعد اليوم
متعقديش بقى تقولي سوف.. سوف.. إن شاء الله حعمل بإذن الله
بإذن الله اللي مش هى على معنى التحقق لا بإذن الله اللي هى على معنى الكسل
ما هو في ناس كده تيجي تقولي لهم يلا بقى حتختموا بقى إن شاء الله خلاص أسبوع ؟
إن شاء الله ، اللي هو إن شاء الله اللي بتقوليها كده وأنتي إيه بتقولي من الأول خالص أنتي مش حتعملي حاجة بس ماشي مقلناش حاجة نعمل نشوف بس أنا أقولك اهو حلني عشان اعرف اختم في اسبوع بهذه الطريقة لن تستطيعي بأي حال من الأحوال أن تحققي هذا المعنى في علو الهمة ولا مجاهدة النفس ولا الكلام اللي إحنا قاعدين نتكلم عليه ده
لا سوف بعد اليوم فالتسويف هو العدو الأول للطموح
قال الله تبارك وتعالى " وَلَا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنَا قَلْبَهُ عَن ذِكْرِنَا وَاتَّبَعَ هَوَاهُ وَكَانَ أَمْرُهُ فُرُطًا " ( الكهف : 28 )
قال أهل التفسير " من معاني الفُرط مسوِف "
" أَمْرُهُ فُرُطًا " أمره تسويفًا
رمضان إن شاء الله لما يجي رمضان يبقى يحلها ربنا إن شاء الله فهو العدو الأول للطموح والقاتل الكبير للهمم لازم تحطي وقت للإنتهاء من كل مهمة لازم تدربي نفسك على ألا تسوفي أبدًا بعد اليوم لازم تشجعي نفسك وتجعلي لها الحافز على ذلك لازم تشجعي نفسك على الإنجاز علشان ترتقي إلى ما هو أعلى
لازم تبقى عندك الهمة العالية دي
سأل عالم ابنه النجيب يا بني أي غاية تطلب في حياتك ؟ وأي رجل من عظماء الرجال تحب أن تكون ؟
إيه رأيك السؤال ده متوجه لك ؟ مين أكتر واحدة نفسك تبقي زييها ؟
وإيه هى أعظم غاية تطلبيها في حياتك ؟
فالولد قال " أحب أن أكون مثلك يا أبتي "
قال بقى الكلام اللي مش عايزين نقول " أونطة يعني "
" أحب أن أكون مثلك يا أبتي " فقال العالم " ويحك يا بني لقد صغرت نفسك وسقطت همتك فلتبكي على عقلك البواكي لقد قدرت لنفسي يا بُني في مبدأ نشأتي أن أكون مثل علي بن أبي طالب فمازلت اجتهد وأكد على بلغت المنزلة التي تراها "
قال له وبقيت عالم اهو والناس بتقول إن أنا من أكبر العلماء و...و..و.. " لكن بين وبين علي بن أبي طالب رضي الله عنه ما تعلم من الشؤ البعيد والمدى المستطيل فهل يسرك وقد طلبت منزلتي أن يكون ما بينك وبيني من المدى مثل ما بيني وبين علي رضي الله عنه "
يبقى لازم لما تحطي قدام عينيكي هدف لازم تعلي بهدفك ولازم تسابقي إلى الخيرات وتسارعي إلى مغفرة من ربك وجنة عرضها السموات والأرض
أسأل الله سبحانه وتعالى أن تكون هذه الكلمات قد أصابت قلوبكن أصابت قلوبًا سليمة وأصابت هدفها فإذا بهممكم قد ارتقت وعلت وإذا بكل واحدة منكن الآن قد ألتهب حماسها وقالت في ما بينها وبين نفسها

والله لأرينّ الله ما أصنع
تقول فيما بينها وبين نفسها
والله لأرينّ الله ما أصنع
لن يسبقني إلى الله أحد

أسأل الله عز وجل أن يتقبل منا ومنكم وأن يأخذ بأيدينا وأيديكم إليه أخذ الكرام عليه إنه ولي ذلك والقادر عليه
فستذكرون ما قلت لكنّ وأفوض أمري إلى الله إن الله بصيرٌ بالعباد
وصلى اللهم وسلم وبارك على نبينا محمد وعلى آله وصحبه وسلم

تفريغ محاضرة " قبل رمضان كوني أو لا تكوني "
للشيخ هاني حلمي

:: إعداد فريق عمل أحلى حياة ::

التوقيع

اللهم دبر لي فإني لا أحسن التدبير
واختر لي فإني لا أحسن الاختيار

أسألكم الدعاء لي بتيسير الأمور

قديم 07-14-2011, 11:38 PM   رقم المشاركة : 2
M.A.A
قلب متميز

الصورة الرمزية M.A.A

اسم الدولة Egypt

M.A.A غير متواجد حالياً

M.A.A has a brilliant futureM.A.A has a brilliant futureM.A.A has a brilliant futureM.A.A has a brilliant futureM.A.A has a brilliant futureM.A.A has a brilliant futureM.A.A has a brilliant futureM.A.A has a brilliant futureM.A.A has a brilliant futureM.A.A has a brilliant futureM.A.A has a brilliant future

جزاكى الله خيرا

التوقيع

وَ يتوهُ قَلبِي بَينَ القُلوب ،.

فَـ أُنادي " رَبِي "

يا مُقلبَ القُلوبِ ثَبَّت قَلبِي عَلى دِينكْ

قديم 07-14-2011, 11:39 PM   رقم المشاركة : 3
أم أنس وحفصة
قلب متميز

اسم الدولة Egypt

أم أنس وحفصة is a name known to allأم أنس وحفصة is a name known to allأم أنس وحفصة is a name known to allأم أنس وحفصة is a name known to allأم أنس وحفصة is a name known to allأم أنس وحفصة is a name known to allأم أنس وحفصة is a name known to allأم أنس وحفصة is a name known to allأم أنس وحفصة is a name known to allأم أنس وحفصة is a name known to allأم أنس وحفصة is a name known to all

وإياكِ ...

التوقيع

قديم 07-15-2011, 08:39 AM   رقم المشاركة : 4
نـــثـــر
عضو فريق عمل أحلى حياة

الصورة الرمزية نـــثـــر

اسم الدولة Palestine

نـــثـــر غير متواجد حالياً

نـــثـــر has a brilliant futureنـــثـــر has a brilliant futureنـــثـــر has a brilliant futureنـــثـــر has a brilliant futureنـــثـــر has a brilliant futureنـــثـــر has a brilliant futureنـــثـــر has a brilliant futureنـــثـــر has a brilliant futureنـــثـــر has a brilliant futureنـــثـــر has a brilliant futureنـــثـــر has a brilliant future

بارك الله فيكم

التوقيع

أبشر يا بشار إن موعدك الصُبح .. أليس الصُبح بِقريب!

قديم 07-16-2011, 07:21 AM   رقم المشاركة : 5
أم أنس وحفصة
قلب متميز

اسم الدولة Egypt

وفيكم بارك الله

التوقيع

قديم 07-16-2011, 10:23 AM   رقم المشاركة : 6
يانفس توبي
راجي العفو والغفران

الصورة الرمزية يانفس توبي

اسم الدولة Egypt

يانفس توبي غير متواجد حالياً

يانفس توبي has a brilliant futureيانفس توبي has a brilliant futureيانفس توبي has a brilliant futureيانفس توبي has a brilliant futureيانفس توبي has a brilliant futureيانفس توبي has a brilliant futureيانفس توبي has a brilliant futureيانفس توبي has a brilliant futureيانفس توبي has a brilliant futureيانفس توبي has a brilliant futureيانفس توبي has a brilliant future

جزاكم الله خيرا ،،
كان الأفضل يقسم على مواضيع أو مشاركات .

التوقيع

هكذا الدنيا تفعل بأهلها ..
لا تتركهم على حال واحدة أبدا .. بل هي كثيرة التقلب والتغير ..
والموفق من وفقه الله وسدده .

اللهم عونك وتوفيقك .
يا من يعد غـداً لتوبته أعلى يقين من بلوغ غدِ؟
قديم 07-17-2011, 01:14 AM   رقم المشاركة : 7
أم أنس وحفصة
قلب متميز

اسم الدولة Egypt

وإياكم
كنت أود ذلك ولكن قدر الله وما شاء فعل

التوقيع

قديم 07-18-2011, 01:14 AM   رقم المشاركة : 8
حب الله اجمل حب
قلب نشيط

الصورة الرمزية حب الله اجمل حب

اسم الدولة Egypt

حب الله اجمل حب غير متواجد حالياً

حب الله اجمل حب is a splendid one to beholdحب الله اجمل حب is a splendid one to beholdحب الله اجمل حب is a splendid one to beholdحب الله اجمل حب is a splendid one to beholdحب الله اجمل حب is a splendid one to beholdحب الله اجمل حب is a splendid one to beholdحب الله اجمل حب is a splendid one to beholdحب الله اجمل حب is a splendid one to beholdحب الله اجمل حب is a splendid one to beholdحب الله اجمل حب is a splendid one to beholdحب الله اجمل حب is a splendid one to behold

جزاكم الله خيرا اللهم اني اسالك الثبات في الامر والعزيمة في الرشد

التوقيع

رددوا معي سبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله والله اكبر ولا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم
وسبحان الله وبحمده عدد خلقه ورضا نفسه وزنة عرشه ومداد كلماته اللهم صلي وسلم وبارك علي سيدنا محمد عليه افضل الصلاة والسلام لا اله الا الله وحده لا شريك له له الملك وله الحمد بيده الخير وهو علي كل شئ قدير اذكر الله دائما رطبوا قلوبكم والسنتكم بذكر الله ألا بذكر الله تطمئن القلوب

قديم 07-21-2011, 05:11 AM   رقم المشاركة : 9
Mahmoud Essa
مشرف

الصورة الرمزية Mahmoud Essa

اسم الدولة Egypt

Mahmoud Essa غير متواجد حالياً

Mahmoud Essa has a brilliant futureMahmoud Essa has a brilliant futureMahmoud Essa has a brilliant futureMahmoud Essa has a brilliant futureMahmoud Essa has a brilliant futureMahmoud Essa has a brilliant futureMahmoud Essa has a brilliant futureMahmoud Essa has a brilliant futureMahmoud Essa has a brilliant futureMahmoud Essa has a brilliant futureMahmoud Essa has a brilliant future

بارك الله فيكم ونفع بكم

التوقيع

(( سَيَجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ يُسْراً ))

سُيحلُّ القيدُ , وينقطعُ الحبلُ , ويُفتحُ البابُ ،

وينزل الغيــــث , ويصلُ الغـــائبُ , وتصـــلح الأحــــوالُ

و الله المستعان

قُلْ إِنَّ صَلاَتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ،

قديم 07-23-2011, 10:00 AM   رقم المشاركة : 10
أم أنس وحفصة
قلب متميز

اسم الدولة Egypt

جزانا وإياكم ....
وفيكم بارك الله ونفع بكم

التوقيع