العودة   منتدى أحلى حياة في طاعة الله > استمتع بحياتك > ZoOoOom على حياتنا :: القسم العام ::
التسجيل التعليمـــات اجعل كافة الأقسام مقروءة

ZoOoOom على حياتنا :: القسم العام :: تعالوا نقرب من مشاكلنا اليومية في الحياة ونعرفها ونفهمها ونحلها

قديم 04-02-2015, 03:17 AM   رقم المشاركة : 21
محمد السيد ابوزيد
قلب جديد

الصورة الرمزية محمد السيد ابوزيد

اسم الدولة Egypt

محمد السيد ابوزيد غير متواجد حالياً

محمد السيد ابوزيد is a glorious beacon of lightمحمد السيد ابوزيد is a glorious beacon of lightمحمد السيد ابوزيد is a glorious beacon of lightمحمد السيد ابوزيد is a glorious beacon of lightمحمد السيد ابوزيد is a glorious beacon of lightمحمد السيد ابوزيد is a glorious beacon of lightمحمد السيد ابوزيد is a glorious beacon of lightمحمد السيد ابوزيد is a glorious beacon of lightمحمد السيد ابوزيد is a glorious beacon of lightمحمد السيد ابوزيد is a glorious beacon of lightمحمد السيد ابوزيد is a glorious beacon of light

في انتظار الحلقة القادمة ونرجوا نشر باقي القصة كاملة
لا أدري لماذا التجزيء ؟؟

قديم 04-02-2015, 04:40 AM   رقم المشاركة : 22
محمد السيد ابوزيد
قلب جديد

الصورة الرمزية محمد السيد ابوزيد

اسم الدولة Egypt

محمد السيد ابوزيد غير متواجد حالياً

محمد السيد ابوزيد is a glorious beacon of lightمحمد السيد ابوزيد is a glorious beacon of lightمحمد السيد ابوزيد is a glorious beacon of lightمحمد السيد ابوزيد is a glorious beacon of lightمحمد السيد ابوزيد is a glorious beacon of lightمحمد السيد ابوزيد is a glorious beacon of lightمحمد السيد ابوزيد is a glorious beacon of lightمحمد السيد ابوزيد is a glorious beacon of lightمحمد السيد ابوزيد is a glorious beacon of lightمحمد السيد ابوزيد is a glorious beacon of lightمحمد السيد ابوزيد is a glorious beacon of light

ارجوا من الناشر تكملة باقي القصة كاملة وعدم تجزيئها لانه قد لايستطيع احدنا ان يكمل القصة فلا يحصل ثوابه
وجزاكم الله خيرا

قديم 04-03-2015, 03:12 PM   رقم المشاركة : 23
يسرى. أحمد
قلب جديد

الصورة الرمزية يسرى. أحمد

اسم الدولة Morocco

يسرى. أحمد غير متواجد حالياً

يسرى. أحمد is a name known to allيسرى. أحمد is a name known to allيسرى. أحمد is a name known to allيسرى. أحمد is a name known to allيسرى. أحمد is a name known to allيسرى. أحمد is a name known to allيسرى. أحمد is a name known to allيسرى. أحمد is a name known to allيسرى. أحمد is a name known to allيسرى. أحمد is a name known to allيسرى. أحمد is a name known to all

جزأكي الله خيراااا متابعة.

قديم 01-25-2020, 08:49 PM   رقم المشاركة : 24
نـورهـان
مشرفة

الصورة الرمزية نـورهـان

اسم الدولة Egypt

نـورهـان غير متواجد حالياً

نـورهـان has a reputation beyond reputeنـورهـان has a reputation beyond reputeنـورهـان has a reputation beyond reputeنـورهـان has a reputation beyond reputeنـورهـان has a reputation beyond reputeنـورهـان has a reputation beyond reputeنـورهـان has a reputation beyond reputeنـورهـان has a reputation beyond reputeنـورهـان has a reputation beyond reputeنـورهـان has a reputation beyond reputeنـورهـان has a reputation beyond repute

الحلقة الرابعة ..

الحزن كجرس الإنذار الذي يضرب ليحذرك من الاستمرار فيما انت فيه!

كان اليوم مختلفا بعض الشيء ,, فوجود خالة ريم وابنتها سماح كان كفيلًا أن يُضيف بعض التغيير في الروتين اليومي لريم والذى وإن بدت مستاءة من وجودهما لكن هناك جزءًا بداخلها يفتقد الونس .. يفتقد العائلة .. يفتقد الحب والشعور بأنها مهمة لدى أحد !
كانت تحاول لفترة طويلة أن تخمد نار ذلك الاحتياج وأن تعتاد الوحدة وتألفها , كانت تحاول شغل وقتها بشتى الطرق لكى تتفادى ذلك الحزن العميق داخلها ولكن كيف يستطيع الواحد منا أن يغض الطرف عن الماء حين يلهث من العطش ! وكيف يستطيع أن يغض طرفه عن الطعام حينما يتضور جوعا !!

لا تصدق أحدا يقول لك أنه قادرًا على العيش وحده ولا يحتاج لونيس وأنيس!
هو يقول ذلك لأنه لا يريد أن يظهر ضعفه أمام نفسه وأمام الآخرين .. لا يريد أن يشعل الحزن الكامن بداخله وإن تجاهله ... هو يرى الحل في التجاهل .. في عدم الاعتراف بأهمية هذه الاحتياجات بالنسبة إليه .. يحيا يومًا مكررًا ويقول إنها حياة!!

سماح : يللا عشان نفطر انا حضرت الفطااار اصحوووا
ريم : يادى الازعاج يا بنتي انتي متعرفيش تتكلمي بصوت واطي شوية
سماح : يللا بقى الفول هيبرد

سمعت ريم صوت إشعار ال whatsapp أمسكت الهاتف لترى من المرسل وقد ازدادت ضربات قلبها حين رأت اسمه .. شعور بداخلها يخبرها أن تقطع علاقتها به لكنها لا تدري لم هي مستمرة في تلك العلاقة إلى الآن!

سماح : ايه يا ريم سيبي الموبايل مش وقته ده الفول حكاااية

لم تسمعها ريم فكل حواسها مشغولة بتلك الرسالة ... " ها عايز اشوفك بقااا يعني بقالنا شهرين نعرف بعض ومش عايزانا نتقابل يا جميل ؟ "

ريم : معلش يا جماعة هعمل مكالمة ضروري
أغلقت باب حجرتها عليها لتحادثه
فارس : يا صباح الفل يا أحلى ريري ف الدنيااا
ريم : صباح النور يا فارس .. انا مش مستعدة نتقابل او اشوفك حاليا معلش متكررش الطلب ده تاني ..
فارس : ايه الوش اللي ع الصبح ده بس يا جميل انا دايقتك ف حاجة ؟؟
ريم : لا مش لازم تكون دايقتني انا مش عايزة العلاقة دي تتطور اكتر من شات وفون بس .. لكن مقابلات لا
فارس : يبقى انتي مش واثقة فيا ! طب قوليلي اعمل ايه بس عشان ترضي عني انا بس عايز اشوفك عشان بصراحة الصور مش كفاية خالص حاسس أنك أجمل بكتير عايز اشوف عينيكي الحلوين دول قدامي انا فعلا مشدودلك جدا وبكون أسعد انسان وانا بكلمك وبسمع صوتك ليه مش عايزة تديني شرف اني اشوفك ؟؟ هو انا هخطفك يعني احنا هنقعد ف اي كافيه ف المكان اللي تحبيه وهندردش شوية .. لو وافقتي انا هطير من الفرحة بجد ارجوكي متكسفنيش ..
ريم : طيب سيبني افكر يا فارس بس متضغطش عليا بعد اذنك
فارس : خدي راحتك خالص واعذريني على استعجالي ده اللي بيدل على اني فعلا عايز اقرب منك اكتر واعرفك اكتر .. هستناكي تردي عليا صباحك زي الورد يا احلى وردة شافتها عنيا ..

أغلقت ريم الهاتف وعلت وجهها ابتسامة فرح .. كانت سعيدة بإحساس أنها جميلة ومرغوب فيها وهناك رجلا يتغزل في جمالها .. كأنه يعرف نقطة ضعفها فيغذي روحها وقلبها بكلماته حتى تلين له وتثق فيه ! ولكنها لم تعطه الثقة الكاملة بعد ! لازال هناك صوتًا بداخلها يصيح فيها أن تفيق وإن كان صوته منخفضا لكنه موجود!
عادت ريم إلى السفرة وكانت تفكر في شيء واحد .. " أقابله ولا مقابلوش ؟؟"

مامة هاجر : اه يا خالد ريم جت الفرح فعلا .. بتسأل ليه ؟
خالد : لا ابدا يا ماما اصلي مكنتش متأكد ان اللي شوفتها دى تبقى هى ولا لا
مامة هاجر : يهمك ف ايه؟؟ قولي يا ابني اللي ف بالك متخبيش عليا .. انت لسة قلبك رايد البنت دي وبتحبها ؟؟
خالد : معرفش يا ماما الكلام ده كان وهي ملتزمة ومحافظة على نفسها ومحافظة على حجابها لكن دلوقتى لا .. مش دى اللي هقدر استأمنها على عرضي وشرفي للأسف انا بس بسأل فضول لكن اكيد موضوع اني اتجوزها ده شلته من دماغي ..
مامة هاجر : ربنا يرزقك يا ابني باللي تحبك وتحبها وتصونك في غيبتك وتبقى خير زوجة ليك يارب ..

كانت ريم شاردة الذهن حين فاجأتها سماح قائلة : بخخخ الجميل سرحان ف ايه ؟
ريم : ولا حاجة كنت بفكر اكلم صحابي وانزل اقعد ف اي كافيه اغير جو شوية
سماح : ايه ده انتي زهقتي مننا بسرعة كده ولا ايه ؟
ريم : لا ابدا انتوا اصحاب بيت يا سماح انا بس حاسة اني مش ف المود وصحابي قالولي نخرج فقولتلهم هفكر ..
سماح : مين صحابك دول ما تعرفيني عليهم
ابتلعت ريم ريقها بصعوبة فكانت تفكر ف الخروج مع فارس ..
ريم : دول زمايلي في الجامعة ..
سماح : طيب شوفي لو هتخرجي بقى اخرجي دلوقتى قبل ما الدنيا تليل وعشان ترجعي بدري .. يللا قومي عشان تصلي العصر معايا ... قووومي

صلت ريم مسرعة فلم تكن تشعر بأي لذة او اطمئنان او خشوع .. فهي تصلي كنقر الديك !
وما إن سلمت وهمت بالقيام مسرعة أمسكت سماح يديها وأقعدتها قائلة :اصبري اختمي الصلاة الاول الدنيا مش هتطير .. على الأقل يا ستي اقرأي آية الكرسي وسبحي 33 مرة والحمدلله 33 والله اكبر 33 وقولي بعدها لا إله إلا الله وحده لا شريك له له الملك وله الحمد وهو على كل شيء قدير

وذكرتها سماح بفضل ذلك فقالت لها قال رسولُ الله - صلَّى الله عليه وسلَّم -: ((مَن سبَّح في دُبَر كلِّ صلاة ثلاثًا وثلاثين، وحمد الله ثلاثًا ثلاثين، وكبَّر الله ثلاثًا وثلاثين، فتِلك تِسعة وتسعون، ثم قال تمامَ المائة: لا إله إلَّا الله وحْدَه لا شريكَ له، له الملك وله الحمد، وهو على كلِّ شيءٍ قدير - غُفِرت له خطاياه وإنْ كانتْ مثلَ زبد البحر)).

"من قرأ آية الكرسيّ دبر كلّ صلاة لم يحل بينه وبين دخول الجنة إلا الموت"

يللا عشان انا وانتي ناخد الثواب

فعلت ريم مثل ما قالت سماح وقامت مسرعة وبعدها أحست انها لا تريد ان تقابل فارس الآن فقالت لنفسها " انا زهقت من التفكير , مش هشوفه النهارده اما احتاجه هبقى اكلمه واشوفه "
وحينها أتتها رسالة من فارس .. " ايه يا حبي مفيش اي تصبيرة كده وحشتيني جدا"
ريم: على أساس انك محفظتش شكلي يعني
فارس : مهما شوفتك هفضل انبهر بجمالك في كل صورة تبعتيهالي
ريم : يا بكااش .. طيب استنى اشوفلك صورة كده مع اني ببعتلك كل اللي بتصوره أول بأول ..
فارس : لا ابعتي واحدة لايف كده دلوقتي باللي انتي لبساه زي ما انتي .. حابب اشوفك على طبيعتك يا أحلى ملاك

كانت ريم مترددة فلم تعتد أن ترسل له صورا بملابس مكشوفة وحسمت أمرها وارتدت ملابس لا تبين جسدها وأرسلت له الصورة .. وقالت في نفسها " الاحتياط واجب برضو"

فارس : انتي بتصيعي عليا يا حبي بقى انتي قاعدة كده في البيت في الحر ده !
ريم : اصل مشغلين التكييف فمش حرانة وبحب البس بكم عشان مبردش منه
فارس : متبرديش ااه فهمت لا سلامتك من البرد يا حبي .. انا هقوم اكمل شغل سلاام

قال فارس لنفسه "يللا هتروحي مني فين مسيرك تتمني تنفذيلي كل اللي انا عايزه"

تابعونا ..

قديم 02-03-2020, 01:51 PM   رقم المشاركة : 25
افرحوا بالله♥
مشرفة

الصورة الرمزية افرحوا بالله♥

اسم الدولة Egypt

افرحوا بالله♥ غير متواجد حالياً

افرحوا بالله♥ has a brilliant futureافرحوا بالله♥ has a brilliant futureافرحوا بالله♥ has a brilliant futureافرحوا بالله♥ has a brilliant futureافرحوا بالله♥ has a brilliant futureافرحوا بالله♥ has a brilliant futureافرحوا بالله♥ has a brilliant futureافرحوا بالله♥ has a brilliant futureافرحوا بالله♥ has a brilliant futureافرحوا بالله♥ has a brilliant futureافرحوا بالله♥ has a brilliant future

جزاك الله خيرا

التوقيع

سبحان الله وبحمده عدد خلقه ورضا نفسه وزنة عرشه ومداد كلماته

تستطيع أن ترى الصورة بحجمها الطبيعي بعد الضغط عليها

و لو أنّا إذا متنا تُركنا *** لكان الموت راحة كل حيِ
و لكنّا إذا متنا بُعثنا *** و نُسأل بعده عن كل شيءِ

انا عاوز اتوب بس البلاااوى الزرقا الى عملتها ؟
روابط مؤلفات د / مصطفى إبراهيم زايد ..
يوميات شاب عادي .. القصة كاملة
فهرس"الحب والنقاب والحجاب والغناء والتلفاز"
جبال من الحسنات بدقائق معدودات-صدقه جاريه
~~~~~~
القرءان الكريم بصوت هادىء وجميل- الشيخ عبد الرحمن العوسي
مصحف للقراءه + تفسير