عدد الضغطات  : 454  
 عدد الضغطات  : 669  
 عدد الضغطات  : 896

عدد الضغطات  : 80  
 عدد الضغطات  : 1170  
 عدد الضغطات  : 520

العودة   منتدى أحلى حياة في طاعة الله > القرار الشجاع > أيامنا الحلوة :: قصص التائبين ::
التسجيل التعليمـــات اجعل كافة الأقسام مقروءة

أيامنا الحلوة :: قصص التائبين :: أيام قربنا فيها من ربنا لحظات كلنا عيشناها ومشاعر جميلة ليتها تدوم .

قديم 12-12-2010, 08:42 PM   رقم المشاركة : 1
راجية رضاك ربى
قلب نشيط

الصورة الرمزية راجية رضاك ربى

اسم الدولة Egypt

راجية رضاك ربى غير متواجد حالياً

راجية رضاك ربى is just really niceراجية رضاك ربى is just really niceراجية رضاك ربى is just really niceراجية رضاك ربى is just really niceراجية رضاك ربى is just really niceراجية رضاك ربى is just really niceراجية رضاك ربى is just really niceراجية رضاك ربى is just really niceراجية رضاك ربى is just really niceراجية رضاك ربى is just really niceراجية رضاك ربى is just really nice

افتراضي قصـــــــــتى

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اولا :بجد ربنا يجازيكم كل خير ويجعل عملكم ف المنتدى ف ميزان حسناتكم ان شاء الله
ثانيا:بعد اذنكم احب احكى قصتى ممكن تكون بالنسبالكم قصة عادية بس بالنسبالى انا لا
انا بنت عندى 15 سنة اسرتى ناس كويسين بابا وماما الحمد لله ملتزمين اووووى بس مش من النوع اللى يشدد على اولادهم ف الدين عندهم نظرية ان القرار لازم يكون مننا احنا عشان نبقى مقتنعين بالحاجة بس بيوصلوا لنا النصايح بطريقة غير مباشرة يعنى مثلا يشغلوا شيخ بيتكلم مثلا عن الاغانى يسبوه ويحاولوا يخلونا نسمعه من غير ما نحس وهكذا ....
المهم
انا بقا حسيت ان الدنيا دى ولا حااااااااااااجة واكتشفت ان انا بحب ربنا اوووووووى قولت يبقى فين الحب ده مفيش افعال تدل على كدة
قربت منه بس بقيت ارجع تانى واقرب وابعد لدرجة انى يأست من نفسى وقولت انا مش نافعة
بقيت ادخل على المنتدى واقرأ مواضيع واسمع لشيوخ واكتب ف كراسة انا عايزة اعمل ايه وابعد عن ايه
والحمد لله بدأت بتطويل الطرحة طولتها جااااامد رغم ان لبسى كله كان مش لبس واحدة مسلمة بس الحمد لله بقالى 3 شهور مطولة الطرحة وباذن الرحمن الاسدال هلبسه خلال الاجازة بعد السنة دى (فى الصيف ان شا ءالله )
تانى حاجة الاغاااااااانى اخدت قرار مع نفسى انى مش اسمعها وبقيت انزل فى اناشيد وبسمع قرآن كتير بس بقيت لما اروح المدرسة غصب عنى الاقى مثلا حد مشغل اغنية الاقى نفسى بقول اى حتة بس بقيت بفكر نفسى يعنى ومسحت كل الاغانى اللى على موبايلى وخليت الاناشيد والقران بس عشان ابقى اسمعه ف اى مكان لو حسيت انى هركز مع الاغانى لقيت نفسى ف الراديو ف الموبايل بقيت بسرح وبدخل ع محطة الاغانى روحت قطعت الهاند فرى قولت مش مشكلة لو على محطة القرأن ادينى عندى اهو
ضحيت بقى كمان بانسان كان بيحبنى بجد وانا كنت مرتاحة ليه بس عرفت ان كل ده مزيف وان حبى لربنا اشد ولو بحب ربنا يبقى انا ارضيه الاول ومش مشكلة نفسى تعبانة اوووووى انى بعيدة عنه بس تعب راحة واملى فى الله كبير يجمع ما بينا على الخير
بس مشكلتى بقا
ان انا شبه وحيدة محدش من البشر معايا خالص بس الحمد لله انا مش حاسة بده لانى كل يوم وكل وقت بتكلم مع ربنا وخصوصا ف قيام الليل
بس المشكلة اللى بجد الصحبـــة صحابى عادييين خالص وحاولت معاهم كتير بس هما مفيش استجابة منهم بس مش عارفة ابعد عنهم معايا كل يوم ف المدرسة والباص والدروس والعمارة ف صعب ابعد عنهم بس والله هما مش بياثروا عليا يعنى انا زى ما انا بس بحاول معاهم تانى لانى نفسى يقربوا من ربنا هما كمان
صحابى الولاد بعدت عنهم رغم اننا عشرة عمر بس ضحيت بيهم عشان ارضى ربنا حبيبى
والحمد لله بدات احفظ القرأن
فرحانة بحياتى كدة اووووووووى الحمد لله بس حاسة انى موجوعة مش عارفة ليه ممكن يكون موضوع انى بعدت عن اللى كنت بحبه ده زعلانة انى جرحته بس هو مفروض يقدر ده
متأسفة للاطالة وبالله عليكم لا تنسونى من صالح دعائكم

التوقيع

{وَأَمَّا مَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ وَنَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوَى، فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِيَ الْمَأْوَى} [النازعات: 41،40]
[قُلْ إِنِّي أَخَافُ إِنْ عَصَيْتُ رَبِّي عَذَابَ يَوْمٍ عَظِيمٍ] {الانعام:15}
اللهم ارزقني الصحبة الصالحة
رَبِّ إِنِّي ظَلَمْتُ نَفْسِي فَاغْفِرْ لِي
قديم 12-12-2010, 08:50 PM   رقم المشاركة : 2
قلب معلق بالله
قلب متميز

الصورة الرمزية قلب معلق بالله

اسم الدولة Egypt

قلب معلق بالله غير متواجد حالياً

قلب معلق بالله has a brilliant futureقلب معلق بالله has a brilliant futureقلب معلق بالله has a brilliant futureقلب معلق بالله has a brilliant futureقلب معلق بالله has a brilliant futureقلب معلق بالله has a brilliant futureقلب معلق بالله has a brilliant futureقلب معلق بالله has a brilliant futureقلب معلق بالله has a brilliant futureقلب معلق بالله has a brilliant futureقلب معلق بالله has a brilliant future

مشاء الله اختاه ربنا يبارك فيكى
ونصيحة من اخت كبيرة
انتى كدا بدأتى ترسمى طريقك الى الله وممكن تكون داعية كبيرة جدا
فى المستقبل احفظى القران واتعلمى علوم شرعية وروحى مساجد فيها دروس حتلاقى بنات كويسين جدا تتصحابى عليهم
اقرأى كتير جدا
ربنا يوفقك يااااااااااااااااارب ويثبتك

التوقيع

قديم 12-12-2010, 08:54 PM   رقم المشاركة : 3
نور على الدرب
مشرف سابق

الصورة الرمزية نور على الدرب

اسم الدولة Egypt

نور على الدرب غير متواجد حالياً

نور على الدرب has a brilliant futureنور على الدرب has a brilliant futureنور على الدرب has a brilliant futureنور على الدرب has a brilliant futureنور على الدرب has a brilliant futureنور على الدرب has a brilliant futureنور على الدرب has a brilliant futureنور على الدرب has a brilliant futureنور على الدرب has a brilliant futureنور على الدرب has a brilliant futureنور على الدرب has a brilliant future

ما شاء الله

ثبتكم الله

إن شاء الله هنا تجدوا الصُحبة الصالحة إللي تُعين بإذن الله على طاعته

التوقيع

اللهم إني اعوذ بك من ظُلمة القبر ..
..................... وظُلمة القلب !

يارب ارزقني
حُبك وحُب من يُحبك
وحُب عمل يقربنا إلى حبك

اللهم .. رضآك .. والجنة .. {}
اللهم بعلمك الغيب وبقدرتك على الخلق أحيني ما كانت الحياة خيرا لي ، وتوفني إذا كانت الوفاة خيرا لي
قديم 12-12-2010, 08:56 PM   رقم المشاركة : 4
راجية رضاك ربى
قلب نشيط

اسم الدولة Egypt

راجية رضاك ربى is just really niceراجية رضاك ربى is just really niceراجية رضاك ربى is just really niceراجية رضاك ربى is just really niceراجية رضاك ربى is just really niceراجية رضاك ربى is just really niceراجية رضاك ربى is just really niceراجية رضاك ربى is just really niceراجية رضاك ربى is just really niceراجية رضاك ربى is just really niceراجية رضاك ربى is just really nice

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أمة فقيرة إلى الله مشاهدة المشاركة
مشاء الله اختاه ربنا يبارك فيكى
ونصيحة من اخت كبيرة
انتى كدا بدأتى ترسمى طريقك الى الله وممكن تكون داعية كبيرة جدا
فى المستقبل احفظى القران واتعلمى علوم شرعية وروحى مساجد فيها دروس حتلاقى بنات كويسين جدا تتصحابى عليهم
اقرأى كتير جدا
ربنا يوفقك يااااااااااااااااارب ويثبتك
نفســـى اعمل كدة بس المشكلة انى معرفش اماكن ولا مساجد فيها دروس
الله المستعان هبقى اسال ان شاء الله
واياكِ اللهم امين
جزيتِ خيرا اختى على المرور والرد الكريم

التوقيع

{وَأَمَّا مَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ وَنَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوَى، فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِيَ الْمَأْوَى} [النازعات: 41،40]
قديم 12-12-2010, 08:58 PM   رقم المشاركة : 5
راجية رضاك ربى
قلب نشيط

اسم الدولة Egypt

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نور على الدرب مشاهدة المشاركة
ما شاء الله

ثبتكم الله

إن شاء الله هنا تجدوا الصُحبة الصالحة إللي تُعين بإذن الله على طاعته

يارب ان شاء الله
جزاكم الله خيرا

التوقيع

قديم 12-12-2010, 09:07 PM   رقم المشاركة : 6
Dr Samar
قلب ينبض

الصورة الرمزية Dr Samar

اسم الدولة Egypt

Dr Samar غير متواجد حالياً

Dr Samar is a name known to allDr Samar is a name known to allDr Samar is a name known to allDr Samar is a name known to allDr Samar is a name known to allDr Samar is a name known to allDr Samar is a name known to allDr Samar is a name known to allDr Samar is a name known to allDr Samar is a name known to allDr Samar is a name known to all

ربنا يثبتك و يثبتنا على طاعته
و يحميكى من اى فتور او تكاسل
حاولى تتمسكى بقدر امكانك بالطريق اللى بدأتيه
انتى ما شاء الله لسه صغيره و بدأتى فى وقت صح
بالنسبة لنصيحة صحباتك
صدقينى اكتر طريقة تنصحيهم بيها هى انتى نفسك
لسانك ما ينطقش الا بالصدق
تعاملك مع كل الناس بحب و عطف
دراستك مهمة جدااا و لازم تتفوقى فيها باذن الله
لان بعلمك هتفيدى غيرك و ترضى ربك
قوة ايمانك هتخلى اللى حواليكى يحبوكى و يتمنوا لو كانوا زيك
احيانا النصيحة الغير مباشرة بتجيب نتيجة افضل الـــــــف مرة من النصيحة بالكلام المباشر
خصوصا لو كنتى لسه فى بداية التزامك و اللى حواليكى مش واخدين على الكلام ده منك

ربنا يعينك و يعيننا و يقوى ايماننا
و يثبت قلوبنا على طاعته و حبه

جزاكى الله خيرا حبيبتى

التوقيع

يــا إِلَهِى
عَلمّنْي أنْ أحبّ النَاسْ كَما أحبّ نَفسْي
وَعَلّمني أنْ أحَاسِبْ نَفسْي كَما أحَاسِبْ النَاسْ
وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة
وَأنّ حبّ الانتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْفَ
يــا إِلَهِى
لا تدعني أُصَاب بِالغرور إذا نَجَحْت وَ لا باليأس إذا فْشلت
بَل ذكّرني دائِـماً أن الفَشَل هَو التجَارب التي تسْـبِق النّجاح

قديم 12-12-2010, 09:11 PM   رقم المشاركة : 7
راجية رضاك ربى
قلب نشيط

اسم الدولة Egypt

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr Samar مشاهدة المشاركة
ربنا يثبتك و يثبتنا على طاعته
و يحميكى من اى فتور او تكاسل
حاولى تتمسكى بقدر امكانك بالطريق اللى بدأتيه
انتى ما شاء الله لسه صغيره و بدأتى فى وقت صح
بالنسبة لنصيحة صحباتك
صدقينى اكتر طريقة تنصحيهم بيها هى انتى نفسك
لسانك ما ينطقش الا بالصدق
تعاملك مع كل الناس بحب و عطف
دراستك مهمة جدااا و لازم تتفوقى فيها باذن الله
لان بعلمك هتفيدى غيرك و ترضى ربك
قوة ايمانك هتخلى اللى حواليكى يحبوكى و يتمنوا لو كانوا زيك
احيانا النصيحة الغير مباشرة بتجيب نتيجة افضل الـــــــف مرة من النصيحة بالكلام المباشر
خصوصا لو كنتى لسه فى بداية التزامك و اللى حواليكى مش واخدين على الكلام ده منك

ربنا يعينك و يعيننا و يقوى ايماننا
و يثبت قلوبنا على طاعته و حبه

جزاكى الله خيرا حبيبتى
اللهم آمين
وكلام حضرتك مظبوط اوى وانا ان شاء الله هنفذه
واياكِ يا اختى

التوقيع

قديم 12-12-2010, 09:13 PM   رقم المشاركة : 8
Dr_Mostafa
اللهم اغفر لأمي وارحمها

الصورة الرمزية Dr_Mostafa

اسم الدولة Egypt

Dr_Mostafa غير متواجد حالياً

Dr_Mostafa has a reputation beyond reputeDr_Mostafa has a reputation beyond reputeDr_Mostafa has a reputation beyond reputeDr_Mostafa has a reputation beyond reputeDr_Mostafa has a reputation beyond reputeDr_Mostafa has a reputation beyond reputeDr_Mostafa has a reputation beyond reputeDr_Mostafa has a reputation beyond reputeDr_Mostafa has a reputation beyond reputeDr_Mostafa has a reputation beyond reputeDr_Mostafa has a reputation beyond repute

اقتباس:
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته..

اقتباس:
بقيت ارجع تانى واقرب وابعد لدرجة انى يأست من نفسى وقولت انا مش نافعة
ده مدخل من اكبر مداخل الشيطان على الانسان..علشان كده ربنا قال :
( وَلَا تَيْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِنَّهُ لَا يَيْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْكَافِرُونَ )
وقال ( قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ )
يعني نهما عملت من معاصي ..ربنا هيقبلك ..بس اهم حاجة انك تندم بقلبك وتنوي التوبة النصوح في كل مرة..ولو وقعت تتوب تاني..واوعى تيأس ابدا..
النبي صلى الله عليه وسلم بيقول فيما يحكي عن ربه عز وجل انه قال ( أذنب عبد ذنبا . فقال : اللهم ! اغفر لي ذنبي . فقال تبارك وتعالى : أذنب عبدي ذنبا ، فعلم أن له ربا يغفر الذنب ، ويأخذ بالذنب . ثم عاد فأذنب . فقال : أي رب ! اغفر لي ذنبي . فقال تبارك وتعالى : عبدي أذنب ذنبا . فعلم أن له ربا يغفر الذنب ، ويأخذ بالذنب . ثم عاد فأذنب فقال : أي رب ! اغفر لي ذنبي . فقال تبارك وتعالى : أذنب عبدي ذنبا . فعلم أن له ربا يغفر الذنب ، ويأخذ بالذنب . اعمل ما شئت فقد غفرت لك )
وده مش معناه ان الانسان يتمادى في الذنوب ويوقل ربنا غفور..لا..معناه انه الانسان يجاهد نفيه في ترك المعاصي ولو وقع يقوم ويتوب وربنا يهقبل توبته ويغفر له ومش ييأس ابدا..

اقتباس:
فرحانة بحياتى كدة اووووووووى الحمد لله بس حاسة انى موجوعة مش عارفة ليه ممكن يكون موضوع انى بعدت عن اللى كنت بحبه ده زعلانة انى جرحته بس هو مفروض يقدر ده
فترة وهتعدي بإذن الله..اكيد الموضوع ده مش هبتنسي بين يوم وليلة..لكن لو صدقنا في اللجوء الى الله ودعيناه انه ينسينا ويجعل قلبنا صافي له وحده فقط فربنا مش هيسيبنا وهيستجيب لنا وعمره ما هيضيع حد ساب شهوات الدنيا علشان يرضيه سبحانه وتعالى ..
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :
( من ترك شيئا لله ، عوضه الله خيرا منه )

----------
نقطة اخيرة : لازم تتيقني ان حضرتك اللي على الحق..حتى لو كنتي الوحيدة في اصحابك او في مدرستك او في بلدك..او حتى في العالم كله..وحضرتك ذكرتي كلام جميل جدا ..ان الانسان طالما بيناجي ربنا وحاسس بالانس بالله ، هيعوز ايه تاني من الدنيا..؟!
اه الصحبة مهمة فعلا..بس على ما ربنا يرزقني بالصحية الصالحة لازم اكمل في الطريق ومسمعش كلام اي حد هيفول عليا متزمت او متشدد لانه مش قادر يعمل زي ما انا يعمل فبيتحجج بكده..
من وجد الله فماذا فقد ؟؟
ومن فقد الله فماذا وجد ؟؟؟؟؟

ويكفي الايات اللي حضرتك حاطها في التوقيع ..والله العظيم لو دخلت قلوبنا هتتغير كل احوالنا ..خليها على طول قدامك ..
وربنا يثبت حضرتك ويوفقك لما يحب ويرضى..

التوقيع

------------------------------------------------------
لولا وعد باللقاء .. لتمزقت القلوب من الفراق !
رحمك الله أمــــــــــــاه ..
------------
Al-Muaiqly Addiction
قديم 12-12-2010, 09:18 PM   رقم المشاركة : 9
قلب معلق بالله
قلب متميز

الصورة الرمزية قلب معلق بالله

اسم الدولة Egypt

قلب معلق بالله غير متواجد حالياً

قلب معلق بالله has a brilliant futureقلب معلق بالله has a brilliant futureقلب معلق بالله has a brilliant futureقلب معلق بالله has a brilliant futureقلب معلق بالله has a brilliant futureقلب معلق بالله has a brilliant futureقلب معلق بالله has a brilliant futureقلب معلق بالله has a brilliant futureقلب معلق بالله has a brilliant futureقلب معلق بالله has a brilliant futureقلب معلق بالله has a brilliant future

مثبــت: يوميات شاب عادي .. القصة كاملة( 123 ... الصفحة الأخيرة)

انصحك أختى بقرأة هذة القصة حتفيدك جدا فى مشوار التزامك
وطريقك الى الله

التوقيع

قديم 12-12-2010, 09:32 PM   رقم المشاركة : 10
راجية رضاك ربى
قلب نشيط

اسم الدولة Egypt

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr_Mostafa مشاهدة المشاركة
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته..

ده مدخل من اكبر مداخل الشيطان على الانسان..علشان كده ربنا قال :
( وَلَا تَيْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِنَّهُ لَا يَيْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْكَافِرُونَ )
وقال ( قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ )
يعني نهما عملت من معاصي ..ربنا هيقبلك ..بس اهم حاجة انك تندم بقلبك وتنوي التوبة النصوح في كل مرة..ولو وقعت تتوب تاني..واوعى تيأس ابدا..
النبي صلى الله عليه وسلم بيقول فيما يحكي عن ربه عز وجل انه قال ( أذنب عبد ذنبا . فقال : اللهم ! اغفر لي ذنبي . فقال تبارك وتعالى : أذنب عبدي ذنبا ، فعلم أن له ربا يغفر الذنب ، ويأخذ بالذنب . ثم عاد فأذنب . فقال : أي رب ! اغفر لي ذنبي . فقال تبارك وتعالى : عبدي أذنب ذنبا . فعلم أن له ربا يغفر الذنب ، ويأخذ بالذنب . ثم عاد فأذنب فقال : أي رب ! اغفر لي ذنبي . فقال تبارك وتعالى : أذنب عبدي ذنبا . فعلم أن له ربا يغفر الذنب ، ويأخذ بالذنب . اعمل ما شئت فقد غفرت لك )
وده مش معناه ان الانسان يتمادى في الذنوب ويوقل ربنا غفور..لا..معناه انه الانسان يجاهد نفيه في ترك المعاصي ولو وقع يقوم ويتوب وربنا يهقبل توبته ويغفر له ومش ييأس ابدا..

فترة وهتعدي بإذن الله..اكيد الموضوع ده مش هبتنسي بين يوم وليلة..لكن لو صدقنا في اللجوء الى الله ودعيناه انه ينسينا ويجعل قلبنا صافي له وحده فقط فربنا مش هيسيبنا وهيستجيب لنا وعمره ما هيضيع حد ساب شهوات الدنيا علشان يرضيه سبحانه وتعالى ..
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :
( من ترك شيئا لله ، عوضه الله خيرا منه )

----------
نقطة اخيرة : لازم تتيقني ان حضرتك اللي على الحق..حتى لو كنتي الوحيدة في اصحابك او في مدرستك او في بلدك..او حتى في العالم كله..وحضرتك ذكرتي كلام جميل جدا ..ان الانسان طالما بيناجي ربنا وحاسس بالانس بالله ، هيعوز ايه تاني من الدنيا..؟!
اه الصحبة مهمة فعلا..بس على ما ربنا يرزقني بالصحية الصالحة لازم اكمل في الطريق ومسمعش كلام اي حد هيفول عليا متزمت او متشدد لانه مش قادر يعمل زي ما انا يعمل فبيتحجج بكده..
من وجد الله فماذا فقد ؟؟
ومن فقد الله فماذا وجد ؟؟؟؟؟

ويكفي الايات اللي حضرتك حاطها في التوقيع ..والله العظيم لو دخلت قلوبنا هتتغير كل احوالنا ..خليها على طول قدامك ..
وربنا يثبت حضرتك ويوفقك لما يحب ويرضى..
واياك اللهم امين
بارك الله فى حضرتك والكلام ده شجعنى اكتر
جزاكم ربى كل خير

التوقيع