عدد الضغطات  : 454  
 عدد الضغطات  : 669  
 عدد الضغطات  : 896

عدد الضغطات  : 80  
 عدد الضغطات  : 1170  
 عدد الضغطات  : 520

العودة   منتدى أحلى حياة في طاعة الله > استمتع بحياتك > ZoOoOom على حياتنا :: القسم العام ::
التسجيل التعليمـــات اجعل كافة الأقسام مقروءة

ZoOoOom على حياتنا :: القسم العام :: تعالوا نقرب من مشاكلنا اليومية في الحياة ونعرفها ونفهمها ونحلها

قديم 12-17-2009, 04:49 AM   رقم المشاركة : 11
" مسلمه "
قلب نشيط

الصورة الرمزية " مسلمه "

اسم الدولة Egypt

" مسلمه " غير متواجد حالياً

" مسلمه " is a jewel in the rough" مسلمه " is a jewel in the rough" مسلمه " is a jewel in the rough" مسلمه " is a jewel in the rough" مسلمه " is a jewel in the rough" مسلمه " is a jewel in the rough" مسلمه " is a jewel in the rough" مسلمه " is a jewel in the rough" مسلمه " is a jewel in the rough" مسلمه " is a jewel in the rough" مسلمه " is a jewel in the rough

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نسائم مشاهدة المشاركة

وصدقينى أنا بسمع شروط عجيبة وسطحية وبعيدة عن فلسفة تكوين أسرة..

يعنى ، واحد عاوز واحدة طويلة بس كده.. وواحد عاوزها منتقبة من غير ما يعرف تفكيرها إيه ..

وغيرهم كتير كلها شروط سطحية ومالهاش علاقة بالحياة الجدية ..

حتى الشاب الملتزم عاوزها جميييييييلة جدا جدا جدا .. ملكة جمال .. مش هيغض بصره عليها يبقى لازم ياخد حقه تالت ومتلت ..
أؤيد هذا الحديث
الشباب لأن ثقافته ضحله ومقتنع إنه ذكى وإنه بيفهم أوى بيختار بثقه زياده عن اللزوم
وللأسف الشديد غالبا بيأتى الإختيار فاشل سواء كان بيريد البنت جميلة وهذا الغالب أو متدينه لأنه بيحكم بالظاهر سواء فى الأولى أو فى الثانية فى الجميلة بيبقى شكلها واضح والمتدينه مجرد بنت منتقبه أو حاملة للقرآن وخلاص
هل مثلا فى الشباب اليوم من يفكر فى فتاة تحمل شخصية جاده وعندها حكمة فى الحياة ومتدينه طبعا ولن أقول أيضا ليست جميلة لكن الجانب الآخر الذى لا يهتم به الشباب هو شخصية الفتاة وثقافتها وتربيتها طبعا الموضوع مش بيظهر لكن لو يكون هناك تمعن فى السؤال عن الفتاة التى سيتقدم لها أكيد هيجمع معلومات كتير عنها ولو هيشتغل اسبوعين مخابرات مثلا يشتغل

فى وجهة نظرى الموضوع ليس هين نهائى ولو الشاب ممكن ياخد سنه فى اختيار الفتاة ليس كثيرا فحياته القادمة ومصيره القادم مرتبط بها فكما يقولون (( من تأنى نال ما تمنى ))
فيجب ألا ينخدع بالمظاهر لإنه أول من سيدفع ثمن خطأه فى الإختيار وكمان لما يتقدم ويتوافق عليه ويذهب لرؤيتها والحديث معها لابد أن يجهز نفسه بأسئله معينه وذكية يعرف من خلالها ما هى شخصية هذه الفتاة وإلى أى مدى إلتزامها بدينها وحاجات كتير ممكن يعرفها لو أحسن إختيار الأسئله

أما البنت فصعب عليها كتير وهى المظلومه فى الموضوع أولا لأن أهلها سيحكمون عليها بطريقة معينه وهم من سيسألون عن الشاب وطبعا لو كان غنى ووسيم وهكذا لن يكون السؤال عليه بتمعن لانهم مقتنعين بيه أصلا
ولو كان غير مناسب فى نظرهم هيركزوا على عيوبه حتى يقنعوا الفتاة إنه غير مناسب
ثانيا لخجلها أثناء الحديث مع خطيبها اللى فى الغالب بيكون إختيار أهلها وهذا أنا ضده بعض الشىء لأنه بيوقعها فى مشكلة لأن البنت المفروض تعرف إن ليها حق فى معرفة شخصية الشاب اللى رح تربط نفسها بيه فيجب عليها هى الاخرى أن تمعن النظر فى الاسئله التى ستوجهها إليه

واسفه أخيرا على الخروج بعض الشىء عن الموضوع وعن الإطاله أيضا

التوقيع

to be,or not to be,that is the question
قديم 12-17-2009, 06:13 AM   رقم المشاركة : 12
أحمد أبو نوح
مشرف سابق

الصورة الرمزية أحمد أبو نوح

اسم الدولة Egypt

أحمد أبو نوح غير متواجد حالياً

أحمد أبو نوح is a splendid one to beholdأحمد أبو نوح is a splendid one to beholdأحمد أبو نوح is a splendid one to beholdأحمد أبو نوح is a splendid one to beholdأحمد أبو نوح is a splendid one to beholdأحمد أبو نوح is a splendid one to beholdأحمد أبو نوح is a splendid one to beholdأحمد أبو نوح is a splendid one to beholdأحمد أبو نوح is a splendid one to beholdأحمد أبو نوح is a splendid one to beholdأحمد أبو نوح is a splendid one to behold

طبعاً زي ماتعودنا من أبو جود موضوع جميــــــل
ولكن أنا ليا رأي فى الموضوع ده رداً على بعض الأراء السابقة حول إنه يتحرى جيداً ويسأل وتمر عليه الشهور بل والسنين أحياناً ليجد فتاةَ أحلامهِ ليصل به العمر إلى الثلانين وزياده ليجد إمراة من وجهة نظري كاملة، كما يريد جميلة وذات دين ومتعملة ومؤدبة ومطيعة وذات حياء وصغيرة فى السن ووالدها ملتحي ووالدتها منتقبة و...... إلى أخر الطلبات التي تعرفوها التي لو وجدت لكان القتال عليها، ولكن الشاب يبحث عن ذات الدين التي إذا نظر اليها سرّته ويستخيرالله عز وجل ويسأله هو سبحانه وتعالى أن يختار له الزوجة التي ترضيه عز وجل فإن قدر الله له بالتوفيق سيجد التيسير فى كل شيء وإما فالعكس
ولا داعي للتنطع في الإختيار لا من الشاب ولا من الفتاة وانظروا إلي الصحابة والتابعين لتروا كيف كان يتزوجون فيما بينهم
جزاكم الله خيرا
وارجو ان اكون قد اوضحت

التوقيع

دخل علي بن الحسين (زين العابدين) على محمد بن أسامة بن زيد فوجده يبكي لأن عليه دينا يقدر بخمسة عشر ألف دينار، وقيل: سبعة عشر ألفاً ،

فقال: هي عليَّ، ولا دمعة من عينيك فهي أغلى من الدنيا وما فيها.
قديم 12-17-2009, 11:42 AM   رقم المشاركة : 13
Abo jude
مدير إداري

الصورة الرمزية Abo jude

اسم الدولة Egypt

Abo jude غير متواجد حالياً

Abo jude has a brilliant futureAbo jude has a brilliant futureAbo jude has a brilliant futureAbo jude has a brilliant futureAbo jude has a brilliant futureAbo jude has a brilliant futureAbo jude has a brilliant futureAbo jude has a brilliant futureAbo jude has a brilliant futureAbo jude has a brilliant futureAbo jude has a brilliant future

ما رأيكم في شاب 25 سنة ويقول انا هتزوج بنت .. 16 سنه بحيث أعلمها وافهمها الصح من الغلط

بحيث اني اعلمها الصح من الغلط ..

وبعد الزواج يكتشف ان ضغوط الحياة جعلته في احتياج لمن تعينه وتتفهمه وليس من يربيها ويتحمل اخطاءها التي قد تجعل الأخ ينتكس من الضغوط الحياتيه اسرع من أن يعودها ويربيها هو !!

لي صديق عنده هذه الحاله ويريد ان يطلق زوجته !!

فما العمل بعد ان حذرته كثيرا ليتزوج من بنت ملتزمه بجد من نفسها , لان البنات الملتزمات يروحوا فين لو الأخوه راحوا اتجوزوا بنات عادية !!

التوقيع

: )
قديم 12-17-2009, 04:51 PM   رقم المشاركة : 14
" مسلمه "
قلب نشيط

الصورة الرمزية " مسلمه "

اسم الدولة Egypt

" مسلمه " is a jewel in the rough" مسلمه " is a jewel in the rough" مسلمه " is a jewel in the rough" مسلمه " is a jewel in the rough" مسلمه " is a jewel in the rough" مسلمه " is a jewel in the rough" مسلمه " is a jewel in the rough" مسلمه " is a jewel in the rough" مسلمه " is a jewel in the rough" مسلمه " is a jewel in the rough" مسلمه " is a jewel in the rough

والله صديقك لازم يتحمل نتيجة اختياره هو ما شاء الله مش صغير هو قال انا لسه هبحث بقى واتعب نفسى مش مهم اختار بنت صغيره واربيها انا لكن لما يحس بغلطته بقى يتحملها
ويكون شخص مسئول عن اختياراته وقرراته وزى ما قلت سابقا من لم يتأنى فى اختيار شريكة حياته يتحمل كل المشاكل اللى هيواجهها بعد كدا لأنه لو كان تعب شوية فى البداية واختار بدقة مش كان دا بقى حاله وكمان اللى عندها 16 سنة لا تستطيع تحمل مسئوليه فى هذا الزمان ولا كمان اللى عندها 20 سنه
وإن شاء الله لما ينصلح حال الشباب تبقى البنات الملتزمات تفكر تتزوج

التوقيع

قديم 12-17-2009, 05:08 PM   رقم المشاركة : 15
Abo jude
مدير إداري

الصورة الرمزية Abo jude

اسم الدولة Egypt

Abo jude has a brilliant futureAbo jude has a brilliant futureAbo jude has a brilliant futureAbo jude has a brilliant futureAbo jude has a brilliant futureAbo jude has a brilliant futureAbo jude has a brilliant futureAbo jude has a brilliant futureAbo jude has a brilliant futureAbo jude has a brilliant futureAbo jude has a brilliant future

انا اعرف اخوه بتدقق جداً في الاختيار وبالفعل بيختار حاجة بيكون مقتنع بيها جداً دينياً .. وبعد ذلك بيلاقي مفاجات ..

فهل ده عيوب جواز الصالونات ( كما يسميه الناس ) أو زواج المتدينين كما يسميه البعض ؟

يعني هل فعلاً الناس المتدينين جوازهم بيبقى بالحظ إما تطلع كويسه وإما تطلع مش كويسه وتبقى المفاجأه بعد الزواج ؟

التوقيع

قديم 12-17-2009, 05:44 PM   رقم المشاركة : 16
" مسلمه "
قلب نشيط

الصورة الرمزية " مسلمه "

اسم الدولة Egypt

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Abo jude مشاهدة المشاركة
انا اعرف اخوه بتدقق جداً في الاختيار وبالفعل بيختار حاجة بيكون مقتنع بيها جداً دينياً .. وبعد ذلك بيلاقي مفاجات ..

فهل ده عيوب جواز الصالونات ( كما يسميه الناس ) أو زواج المتدينين كما يسميه البعض ؟

يعني هل فعلاً الناس المتدينين جوازهم بيبقى بالحظ إما تطلع كويسه وإما تطلع مش كويسه وتبقى المفاجأه بعد الزواج ؟

والله لو نفذ المخطط بتاعى مش هيندم إن شاء الله ولو تفاجأ ببعض الاشياء فهذا شىء طبيعى لانه لا توجد فتاه كاملة الأوصاف
ولو حدث مشكلة بعد الزواج ليس لها علاج يطلق زوجته أو يتزوج عليها مش معضلة يعنى

وبصراحه بقى هو عيب منه لأنه أكيد مش عرف يستغل ذكاءة فى الخطوبه انه يعرف شخصيتها كويس
والله صدقونى احنا اذكياء جدا لكن للاسف لا نستغل ذكاءنا ولو شغلنا عقلنا شوية هنفهم الناس كويس ومش هنتصدم فى حد
و بصراحه الشباب بيعتقد ان فترة الخطوبة دى هى اجمل ايام ولازم بقى يعيش حياته فيها وهذا غباء منه
لانه الخطوبة مقدمة لمعرفة الشخص اللى هتعيش معاه يعنى مفيش شخص يكون خاطب ومعتقد ان هذه الفتاة مكتوبه عليه لازم يتزوجها فيتصرف على هذا الاساس وكذلك بالنسبة للفتاة
الخطوبة ما هى إلا فترة تعارف أو امتحان لو الفتاة نجحت يتزوجها لو لا قدر الله مش نجحت يفسخ الخطوبة قبل ما يتورط ونفس الشىء عند البنت

التوقيع

قديم 05-01-2010, 07:35 PM   رقم المشاركة : 17
Dr_Mostafa
اللهم اغفر لأمي وارحمها

الصورة الرمزية Dr_Mostafa

اسم الدولة Egypt

Dr_Mostafa غير متواجد حالياً

Dr_Mostafa has a reputation beyond reputeDr_Mostafa has a reputation beyond reputeDr_Mostafa has a reputation beyond reputeDr_Mostafa has a reputation beyond reputeDr_Mostafa has a reputation beyond reputeDr_Mostafa has a reputation beyond reputeDr_Mostafa has a reputation beyond reputeDr_Mostafa has a reputation beyond reputeDr_Mostafa has a reputation beyond reputeDr_Mostafa has a reputation beyond reputeDr_Mostafa has a reputation beyond repute

موضوع راااااااااااااائع..

جزاكم الله خيرااااااا..

التوقيع

------------------------------------------------------
لولا وعد باللقاء .. لتمزقت القلوب من الفراق !
رحمك الله أمــــــــــــاه ..
------------
Al-Muaiqly Addiction
قديم 08-23-2010, 03:47 AM   رقم المشاركة : 18
مؤمنة
قلب نشيط

الصورة الرمزية مؤمنة

اسم الدولة Morocco

مؤمنة غير متواجد حالياً

مؤمنة is just really niceمؤمنة is just really niceمؤمنة is just really niceمؤمنة is just really niceمؤمنة is just really niceمؤمنة is just really niceمؤمنة is just really niceمؤمنة is just really niceمؤمنة is just really niceمؤمنة is just really niceمؤمنة is just really nice

Sahm

سلام عليكم
كلاكم صح مية مية و دا عن تجربة
يعني مثلا انا ليا اخت اكبر مني ب 3 سنين عندها 21 سنة المهم طبعا بيجلناا عرسان زي اي بنت بس المشكلة مثلا لما ييجي لاختي تلائيني انا بئا مسجونة قال ايه لحسن يشفوكي و يتراجعو عن اختك و دي حاجة انا مبحبهاش
و الله العظيم لسة من يومين جات ست كدة تخطب اختي و انا كنت برا و لما دخلت و شافتني قعدت تقول انا البنت دي خلاص عايزاها لحد كده و كانها بتاجر في بضاعة للاسف اكثر حاجة بتخليني اكره و ارفض الزواج هي انو اي ناس جايين بيتنا يخطبو بييجو عشان بنت فلان لون بشرتها ابيض و جميلة ( ييييا خسارة كل همهم شكلها ) لحد اني اتعقدت يعني جاي يخطب و لا همو دينك و لا اخلاقك و لا اي حاجة و انا بالنسبة ليا الي عايزني عشان انا جميلة و لا بيضة على رايهم و مش هامو ديني و لا اخلاقك و لا تربيتك الخ دا اصلا مش مهتم حتى بنفسو '' من دين و خلق و تربية الخ ''
و بذلك بقول لاي بنت اي راجل اختارك عشان دينك و اخلاقك و تربيتك و جمالك الباطني دا هو الي هتلاقيه بالمثل
وبقول لاي شاب الله الجمال مش دائم و الست الي هتيجي لبيتك دي هتربي جيل يبئى اختار ولادك
لو في غلط في كلامي اتمنى ان تصححو افكاري

قديم 08-23-2010, 06:31 PM   رقم المشاركة : 19
Abo jude
مدير إداري

الصورة الرمزية Abo jude

اسم الدولة Egypt

كلام حضرتك صح .. 100 %

وربنا يهدي شباب وبنات المسلمين

التوقيع

قديم 08-25-2010, 02:37 AM   رقم المشاركة : 20
Eng_Mahmoud
مشرف

اسم الدولة Egypt

Eng_Mahmoud غير متواجد حالياً

Eng_Mahmoud has a brilliant futureEng_Mahmoud has a brilliant futureEng_Mahmoud has a brilliant futureEng_Mahmoud has a brilliant futureEng_Mahmoud has a brilliant futureEng_Mahmoud has a brilliant futureEng_Mahmoud has a brilliant futureEng_Mahmoud has a brilliant futureEng_Mahmoud has a brilliant futureEng_Mahmoud has a brilliant futureEng_Mahmoud has a brilliant future

جزاكم الله خيراً

التوقيع

إِنَّ الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ بِالْغَيْبِ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَأَجْرٌ كَبِيرٌ (12)

يا تعيس لا تكن بين الناس قديس وفى خلواتك إبليس

نسألكم الدعاء ..