عدد الضغطات  : 454  
 عدد الضغطات  : 669  
 عدد الضغطات  : 896

عدد الضغطات  : 80  
 عدد الضغطات  : 1170  
 عدد الضغطات  : 520

العودة   منتدى أحلى حياة في طاعة الله > استمتع بحياتك > ZoOoOom على حياتنا :: القسم العام ::
التسجيل التعليمـــات اجعل كافة الأقسام مقروءة

ZoOoOom على حياتنا :: القسم العام :: تعالوا نقرب من مشاكلنا اليومية في الحياة ونعرفها ونفهمها ونحلها

قديم 11-08-2010, 11:26 PM   رقم المشاركة : 21
شهيد المحراب
قلب نشيط

الصورة الرمزية شهيد المحراب

اسم الدولة Egypt

شهيد المحراب غير متواجد حالياً

شهيد المحراب is on a distinguished roadشهيد المحراب is on a distinguished roadشهيد المحراب is on a distinguished roadشهيد المحراب is on a distinguished road

اقتباس:
إيه السبب إن البنت غير المحجبة بيبقى فيه شباب كتير بيحبوا يتعرفوا عليها ؟؟

no Comment

اقتباس:
لما تحب تتقدم لواحدة عشان تتجوزها .. هل تفضل المحجبة أم غير المحجبة ؟؟
- بالتأكيد محجبة ... واحدة ما أطعتش الله ولا عايزة ترضيه يبقى هترضيني أنا !!!

قديم 11-08-2010, 11:27 PM   رقم المشاركة : 22
زهرة الجبل
عضوة في فريق الترجمة

اسم الدولة Egypt

زهرة الجبل غير متواجد حالياً

زهرة الجبل is infamous around these parts

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جنة الدنيا مشاهدة المشاركة
السلام عليكم
مش هجوم نهائيا بل نحن معكم فيما تقولون
ولكن الامر عام والفساد احاط باغلب البنات والرجال ايضا مش البنات بس
والسبب معروف وهو مش هقول عدم الالتزام بالدين او او لا
السبب هو ادعاء حب الله
صعب اكتبها لكن هى واقع
عدم حب الله
لان لو العبد احب الله بصدق سيبقى على احسن ما يكون
نحن كفتيات مش هقول خايفين بل تكفى كلمة " مرعوبين "
واصبح الرفض لاى شاب يتقدم راية ترفعها بعض الفتيات من خوفهم
الله المستعان
الفكرة إن الرعب من الملتزمين كمان
صعب أقول كده
بس للأسف حقيقة :(

قديم 11-08-2010, 11:28 PM   رقم المشاركة : 23
نور على الدرب
مشرف سابق

الصورة الرمزية نور على الدرب

اسم الدولة Egypt

نور على الدرب غير متواجد حالياً

نور على الدرب has a brilliant futureنور على الدرب has a brilliant futureنور على الدرب has a brilliant futureنور على الدرب has a brilliant futureنور على الدرب has a brilliant futureنور على الدرب has a brilliant futureنور على الدرب has a brilliant futureنور على الدرب has a brilliant futureنور على الدرب has a brilliant futureنور على الدرب has a brilliant futureنور على الدرب has a brilliant future

اقتباس:
واصبح الرفض لاى شاب يتقدم راية ترفعها بعض الفتيات من خوفهم
الله المستعان
!!

الله المُستعان

التوقيع

اللهم إني اعوذ بك من ظُلمة القبر ..
..................... وظُلمة القلب !

يارب ارزقني
حُبك وحُب من يُحبك
وحُب عمل يقربنا إلى حبك

اللهم .. رضآك .. والجنة .. {}
اللهم بعلمك الغيب وبقدرتك على الخلق أحيني ما كانت الحياة خيرا لي ، وتوفني إذا كانت الوفاة خيرا لي
قديم 11-08-2010, 11:29 PM   رقم المشاركة : 24
قلب معلق بالله
قلب متميز

الصورة الرمزية قلب معلق بالله

اسم الدولة Egypt

قلب معلق بالله غير متواجد حالياً

قلب معلق بالله has a brilliant futureقلب معلق بالله has a brilliant futureقلب معلق بالله has a brilliant futureقلب معلق بالله has a brilliant futureقلب معلق بالله has a brilliant futureقلب معلق بالله has a brilliant futureقلب معلق بالله has a brilliant futureقلب معلق بالله has a brilliant futureقلب معلق بالله has a brilliant futureقلب معلق بالله has a brilliant futureقلب معلق بالله has a brilliant future

يا جماعة الازمة دى تتلخص
فى كام سطر سواء للشباب او الفتيات
مشكلة انه مفيش حد بيتقدم ملتزم

انا بسمع كتير ان الملتزمين بيتجوزوا من بعض
يعنى بيبقوا عارفين فلانة او فلان واهله وفصله
وهكذا وزى ما فيه الطالح فيه الصالح
بس لو فعلا حد ناوى على زواج مفيش غير الصحبة الصالحة
والوسط الملتزم يكون دليل له فى بحثه عن شريك الحياة

التوقيع

قديم 11-08-2010, 11:38 PM   رقم المشاركة : 25
جنة الدنيا
قلب متميز

الصورة الرمزية جنة الدنيا

اسم الدولة Egypt

جنة الدنيا غير متواجد حالياً

جنة الدنيا is a splendid one to beholdجنة الدنيا is a splendid one to beholdجنة الدنيا is a splendid one to beholdجنة الدنيا is a splendid one to beholdجنة الدنيا is a splendid one to beholdجنة الدنيا is a splendid one to beholdجنة الدنيا is a splendid one to beholdجنة الدنيا is a splendid one to beholdجنة الدنيا is a splendid one to beholdجنة الدنيا is a splendid one to beholdجنة الدنيا is a splendid one to behold

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة زهرة الجبل مشاهدة المشاركة
الفكرة إن الرعب من الملتزمين كمان
صعب أقول كده
بس للأسف حقيقة :(
اه يا زهرة على رايك
بس خلى بالك الله اعلم الخير فين ممكن يكون بالنسبه لحد فى الملتزم بجد وممكن يكون فى واحد تساعده على الالتزام وممكن يكون فى عدم الزواج خالص
بفكر اكبر دماغى وافضل رافعة رايه الرفض هههههههههه
يا جماعة الموضوع بيتلخص فى قول الله تعالى :
" وقال ربكم ادعوني استجب لكم"
الامر محسوم يا شباب ويا بنات طالما ربنا قال يبقى فى ثقة تامة

التوقيع

قديم 11-08-2010, 11:39 PM   رقم المشاركة : 26
نور على الدرب
مشرف سابق

الصورة الرمزية نور على الدرب

اسم الدولة Egypt

نور على الدرب غير متواجد حالياً

نور على الدرب has a brilliant futureنور على الدرب has a brilliant futureنور على الدرب has a brilliant futureنور على الدرب has a brilliant futureنور على الدرب has a brilliant futureنور على الدرب has a brilliant futureنور على الدرب has a brilliant futureنور على الدرب has a brilliant futureنور على الدرب has a brilliant futureنور على الدرب has a brilliant futureنور على الدرب has a brilliant future

اقتباس:
لما تحب تتقدم لواحدة عشان تتجوزها .. هل تفضل المحجبة أم غير المحجبة ؟؟

معلش نقطة نسيت التعليق عليها

اعتقد ان السؤال المفروض يكون

هل تفضل الملتزمة ام غير الملتزمة ؟

لان اصبح موجود في مصر حالياً ، بنات " محجبات" - طبقاً لما سائد في المحروتة ان الحجاب حتة الايشارب إللي بتغطي الرأس فقط - والله لو عرضن انفسهن عليّ للزواج لرفضت !!

ان لما بشوف واحدة منهم بيبقى هاين عليّ اروح اقول لها الافضل انك تخلعي حجابك ، لانك بتسيئ له وللأسلام بالمنظر دا ، والله في الجامعة بشوف بنات نصارى بيبقوا قاعدين باحترامهم ، ومفيش صوت طالع منهم ، وبشوف بنات محجبات ممكن يكونوا قاعدين جنب بعض - النصارى والمسلمات - ، والبنات المحجبات قاعدين مع شباب وضحك ولمس وسلام ونظر وووو !! - طبعاً مش بعمم ولكن الفئة دي منتشرة جامد - .

فابالتالي المفروض السؤال يكون على الملتزمة مش المحجبة ، ممكن محجبة - حجاب ساتر للجسد به مواصفات الحجاب - مقصدش النقاب - ، وتكون ملتزمة وممكن محجبة - حجاب من إللي ذكرته بالاعلى - ومتعرفش شئ من الدين غير حتة الايشارب إللي مغطية بيها رأسها .

تفضل مين تبقى زوجتك ؟

التوقيع

اللهم إني اعوذ بك من ظُلمة القبر ..
..................... وظُلمة القلب !

يارب ارزقني
حُبك وحُب من يُحبك
وحُب عمل يقربنا إلى حبك

اللهم .. رضآك .. والجنة .. {}
اللهم بعلمك الغيب وبقدرتك على الخلق أحيني ما كانت الحياة خيرا لي ، وتوفني إذا كانت الوفاة خيرا لي
قديم 11-08-2010, 11:40 PM   رقم المشاركة : 27
أفق يا قلب
مشرفة

الصورة الرمزية أفق يا قلب

اسم الدولة Egypt

أفق يا قلب غير متواجد حالياً

أفق يا قلب has a brilliant futureأفق يا قلب has a brilliant futureأفق يا قلب has a brilliant futureأفق يا قلب has a brilliant futureأفق يا قلب has a brilliant futureأفق يا قلب has a brilliant futureأفق يا قلب has a brilliant futureأفق يا قلب has a brilliant futureأفق يا قلب has a brilliant futureأفق يا قلب has a brilliant futureأفق يا قلب has a brilliant future

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
موضوع رائع جزاكم الله خيراً
بس كنت عايزه اقول حاجه مهمه انا بما انى فى الجامعه حالياً معذره مش عايزه حد يزعل منى
انا بشوف ان الخوف الاكبر والقلق بقى اكتر من الاولاد يعنى نادر لما تلاقى ولد مش بيقف مع بنات
او بيكلمهم فاحنا كبنات بنحس ان فى قلق من كل الشباب ومين اللى ممكن تتطمنى على نفسك معاه وان يحفظك ويصونك وده بدافع
كامن عند الشباب وهى انا ولد اعمل اللى انا عاوزه ومحدش يقدر يقول عليا حاجه على الرغم ان زى ما الشباب بتقل البنت فى نظرهم
احنا كمان بنحس ان كل الشباب اصبحوا غير ملتزمين الى من رحم ربى وانا مش معنى كلامى انى بقول ان الغلط عليكم بس يا شباب لا حبيت بس اوضح راى كمان وكمان بقول ان فعلاً البنت هى اللى بتقلل من احترامها ومكانتها لنفسها لو كانت غير ملتزمه اما لو ملتزمه وربنا يجعلنا منهم هم بيحسوا انهم طاهرين وملكات فى كل مكان بتواجدوا فيه
اسفه على الاطاله وربنا يهدى شباب وبنات المسلمين
ولا تنسونا من صالح الدعاء اللهم ارزقنى النقاب وانعم على به

التوقيع

من ذاق لذة القرب من الله ثم انتكس ,,, فإنه يعيش في الدنيا معذبا

"لإبن القيم"

"وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا"
قديم 11-08-2010, 11:44 PM   رقم المشاركة : 28
جنة الدنيا
قلب متميز

الصورة الرمزية جنة الدنيا

اسم الدولة Egypt

جنة الدنيا غير متواجد حالياً

جنة الدنيا is a splendid one to beholdجنة الدنيا is a splendid one to beholdجنة الدنيا is a splendid one to beholdجنة الدنيا is a splendid one to beholdجنة الدنيا is a splendid one to beholdجنة الدنيا is a splendid one to beholdجنة الدنيا is a splendid one to beholdجنة الدنيا is a splendid one to beholdجنة الدنيا is a splendid one to beholdجنة الدنيا is a splendid one to beholdجنة الدنيا is a splendid one to behold

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة قلب يحيا بحب الله مشاهدة المشاركة
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
موضوع رائع جزاكم الله خيراً
بس كنت عايزه اقول حاجه مهمه انا بما انى فى الجامعه حالياً معذره مش عايزه حد يزعل منى
انا بشوف ان الخوف الاكبر والقلق بقى اكتر من الاولاد يعنى نادر لما تلاقى ولد مش بيقف مع بنات
او بيكلمهم فاحنا كبنات بنحس ان فى قلق من كل الشباب ومين اللى ممكن تتطمنى على نفسك معاه وان يحفظك ويصونك وده بدافع
كامن عند الشباب وهى انا ولد اعمل اللى انا عاوزه ومحدش يقدر يقول عليا حاجه على الرغم ان زى ما الشباب بتقل البنت فى نظرهم
احنا كمان بنحس ان كل الشباب اصبحوا غير ملتزمين الى من رحم ربى وانا مش معنى كلامى انى بقول ان الغلط عليكم بس يا شباب لا حبيت بس اوضح راى كمان وكمان بقول ان فعلاً البنت هى اللى بتقلل من احترامها ومكانتها لنفسها لو كانت غير ملتزمه اما لو ملتزمه وربنا يجعلنا منهم هم بيحسوا انهم طاهرين وملكات فى كل مكان بتواجدوا فيه
اسفه على الاطاله وربنا يهدى شباب وبنات المسلمين
ولا تنسونا من صالح الدعاء اللهم ارزقنى النقاب وانعم على به
فعلا
بس صدقينى يا اختى المشكلة مش فى ولد ولا فى بنت
احنا كلنا مخلوقات الله
المشكلة فى انعدام حب الله بصدق
اين حب الله بين الشباب والبنات ؟؟؟؟؟!!!!!

التوقيع

قديم 11-08-2010, 11:46 PM   رقم المشاركة : 29
قلب معلق بالله
قلب متميز

اسم الدولة Egypt

قلب معلق بالله has a brilliant futureقلب معلق بالله has a brilliant futureقلب معلق بالله has a brilliant futureقلب معلق بالله has a brilliant futureقلب معلق بالله has a brilliant futureقلب معلق بالله has a brilliant futureقلب معلق بالله has a brilliant futureقلب معلق بالله has a brilliant futureقلب معلق بالله has a brilliant futureقلب معلق بالله has a brilliant futureقلب معلق بالله has a brilliant future

هى ازمة الاخلاق
لأن فيه شاب ممكن يكون صاحب خلق وفاضل على التزامه خطوات بسيطة
هو معنى الالتزام ايه من وجهة نظركم ؟؟
انه يمتنع عن الكلام مع الفتيات
انا معاكم ان دى نقطة هامة
بس فيه اشياء اخرى بجانب كده
يعنى هل فعلا الشخص الملتزم بيعامل امه واخواته البنات باحترام ولا لا
هل فعلا ممكن يتحمل مسؤلية ولا لا
هل فعلا عنده القوامة انه ينشأ بيت مسلم وشخصية
عاقلة ومتوازنة ولا لا
حجات كتير عشان نقدر نقول فلان ملتزم

التوقيع

قديم 11-08-2010, 11:49 PM   رقم المشاركة : 30
قلب معلق بالله
قلب متميز

اسم الدولة Egypt

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نور على الدرب مشاهدة المشاركة
معلش نقطة نسيت التعليق عليها

اعتقد ان السؤال المفروض يكون

هل تفضل الملتزمة ام غير الملتزمة ؟

لان اصبح موجود في مصر حالياً ، بنات " محجبات" - طبقاً لما سائد في المحروتة ان الحجاب حتة الايشارب إللي بتغطي الرأس فقط - والله لو عرضن انفسهن عليّ للزواج لرفضت !!

ان لما بشوف واحدة منهم بيبقى هاين عليّ اروح اقول لها الافضل انك تخلعي حجابك ، لانك بتسيئ له وللأسلام بالمنظر دا ، والله في الجامعة بشوف بنات نصارى بيبقوا قاعدين باحترامهم ، ومفيش صوت طالع منهم ، وبشوف بنات محجبات ممكن يكونوا قاعدين جنب بعض - النصارى والمسلمات - ، والبنات المحجبات قاعدين مع شباب وضحك ولمس وسلام ونظر وووو !! - طبعاً مش بعمم ولكن الفئة دي منتشرة جامد - .

فابالتالي المفروض السؤال يكون على الملتزمة مش المحجبة ، ممكن محجبة - حجاب ساتر للجسد به مواصفات الحجاب - مقصدش النقاب - ، وتكون ملتزمة وممكن محجبة - حجاب من إللي ذكرته بالاعلى - ومتعرفش شئ من الدين غير حتة الايشارب إللي مغطية بيها رأسها .

تفضل مين تبقى زوجتك ؟

العيب الاكبر اخى على التربية هى اللى بطلع فتاة مستهترة
او شاب مستهتر
الفكر اللى اتربوا عليه
يعنى تلاقى بنت عندها 10 سنين
ولابسة لبس ضيق جدا وممكن بعد كام سنة تبقى
انسة كبيرة وتحاسب ثقافة اللبس لازم تتغير
وطريقة التربية العيب على الاهل بصراحة
لأن مش كل انسان بيدور على نفسه فيه ناس عايزة اللى يدور عليها
وياخد باله منها

التوقيع