العودة   منتدى أحلى حياة في طاعة الله > الدنيا ساعة فاجعلها طاعة > لذة الطاعة >> جربها
التسجيل التعليمـــات اجعل كافة الأقسام مقروءة

لذة الطاعة >> جربها بعضنا جرب طعم مرارة المعصية ؟ فهل حسيت قبل كده بلذة الطاعة ؟ .. جربها !

قديم 10-01-2013, 09:40 PM   رقم المشاركة : 1
حان الرحيل
عضو فريق عمل أحلى حياة

الصورة الرمزية حان الرحيل

اسم الدولة Egypt

حان الرحيل غير متواجد حالياً

حان الرحيل is just really niceحان الرحيل is just really niceحان الرحيل is just really niceحان الرحيل is just really niceحان الرحيل is just really niceحان الرحيل is just really niceحان الرحيل is just really niceحان الرحيل is just really niceحان الرحيل is just really niceحان الرحيل is just really niceحان الرحيل is just really nice

افتراضي فرسان التدبر

ليلة جديدة من ليال العشر من أفضل أيام الدنيا علي الاطلاق , من أفضل أيام الله , فرصة جديدة للوصول لحب الله بإذن الله سبحانه و تعالي .

عبادة النهاردا من أكتر العبادات اللي أنا شخصياً قلبت حياتي و غيرت حياتي , غيرت مسري و مجري حياتي , عبادة حسستني أنا بعبد مين ؟ أنا مين ربي اللي أنا بعبده و بتكلم عنه .

لو أنت ماشي في الشارع لقيت لوحة عظيمة لواحد من العظماء بتوع الرسم , هتقف قدامها هتنبهر بيها , هتطبع في ذهنك , طب مفيش مرة تقف قدام لوحات الخالق ؟ مفيش مرة تقف قدام اللوحات اللي ابدعها الخالق سبحانه و تعالي .

عايزين نتكلم عن عبادة التدبر , العبادة اللي قلبت حياة شباب كتير , العبادة اللي خلت النبي نبي .. اللي صنعت سيدنا محمد في غار حراء , العبادة اللي وصلت سيدنا ابراهيم لليقين الكامل .
بسم الله الرحمن الرحيم " وَكَذَلِكَ نُرِي إِبْرَاهِيمَ مَلَكُوتَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَلِيَكُونَ مِنَ الْمُوقِنِينَ " .. من الموقنين , عايز توصل لليقين ؟ عايز قلبك يتملي يقين ؟ .. آااه , بس أنت بتقول عبادة أنا حاسس إنها روحانيات يعني , مش زي الذكر كدا عبادة بحسنات .
الحسن البصري بيقول : تفكّر ساعة خير من قيام ليلة .. خير من قيام تلات اربع ساعات , أبو الدرداء سألوا زوجته ما كانت أفضل عبادة أبي الدرداء ؟ قالت : التفكّر .. التفكّر و الاعتبار .

و ربنا خلقلنا كل دا ليه ؟ ورانا كل دا ليه ؟ .. لإني لما أكون عايزك تطلع صدقة جنيه هقولك اتصدق يا أخي 10 جنيه يا أخي بلاش بخل , إنما لما أكون عايزك تطلع 50 ألف جنيه .. لا دانا هجيبلك شيوخ تقعد تكلمك و اقعد اكلمك عن الصدقة كتير جداااا , يبقا ربنا مخلقش كل دا عشان في الآخر نخطف ركعتين , مخلقش كل دا عشان في الآخر نرميله ساعة من فضول أوقاتنا و نسيبه و نمشي ..

لا .. خلقلنا دا عشان نعيش عشانه , تخيل بقا إن اللي خلق كل دا معاك في حياتك و قدرته معاك في حياتك .

يا جماعة الكون بيتمدد كل دقيقة 100 مليون تريليون سنة ضوئية , دا كلام العلماء مش جايبه من عندي و لا قعدت أفكر فيه , قال الله عز وجل " وَالسَّمَاء بَنَيْنَاهَا بِأَيْدٍ وَإِنَّا لَمُوسِعُونَ " كلام ربنا من 1400 سنة , تخيلوا بقا لو عصيت إله الكون العظيم دا يقدر يعمل فيك إيه ؟ و يقدر يعمل ليك إيه لو تولي الله أمرك ؟ .
التدبر في عظمة الله , التدبر في رحمة الله سبحانه و تعالي , لما تتفكر في منظر القمر و هو بيدور حوالين الأرض , و القمر و الأرض بيدوروا حوالين الشمس مع التسع كواكب , و الأرض و القمر و الشمس بيدوروا حوالين مركز المجرة , والكون كله عمال بيدور في نظام متناسق رهيب .

يا جماعة احنا عايشين في تحفة ابدعها الملك الجليل سبحانه و تعالي , بعد كل دا مشاعرنا إيه تجاه ربنا ؟ مشاعر قلوبنا إيه تجاه جلال الله العظيم جلال الملك الجليل سبحانه و تعالي ؟ مشاعرنا إيه يا جماعة ؟ مشاعر الأمن بالله .. لو أنت ابن وزير دكتور المادة قالك هسقطك .. تخاف منه ؟ لاااا .. طب أنت عبد الله تخاف من الناس ازاااي ؟ ازاااي يا جماعة ؟
ابداع ربنا العظيم في الكون , بديع السماوات و الأرض .. عايزين نحس عظمة ربنا قد ايه ؟ طب أنا ببص في السما و الشجر و الهوا و الرياح و السحاب مبحسش بالكلام دا .. ازااي ؟!! دا كل طلعة قمر دليل علي عظمة الله , كل دخلة شمس , كل سحاب , كل ضباب , كل رعد و برقو مد و جزر , بنان صابعك دا دليل علي عظمة الله سبحانه و تعالي , أنت عارف مشكلتك إيه ؟ .. انسي العادة , أنت اتعودت كل يوم بتبص للشمس و تبص للقمر .

كان عندنا في المستشفي في الكلي , عندنا مريضة ساخطة و متمردة و زعلانة و قرفانة جمبها حتة عيانة ربنا يباركلها كل ما تتشك شكة - برضو الفشل الكلوي يا عيني المرضي بيعانوا يعني معانتهم شديدة ربنا يعفو عنا جميعاً و يلطف بينا - تتشك شكة اللهم لك الحمد و لك الشكر يا رب , حقنة تانية اللهم لك الحمد و لك الشكر يا رب , نظرها كاد يروح اللهم لك الحمد و لك الشكر يا رب , كان الواحد لما يشوفها ينبهر بيها و الله يا جماعة , بينبهر من شدة الإيمان اللي ربنا اداه للسيدة دي نحسبها كذلك و لا نزكي علي الله أحد .

قلوبنا فين من ربنا يا جماعة ؟ الخلق دا كله الخالق بتاعه عظمته قد إيه ؟ رحمته .. كرمه .. جلاله .. قد ايه ؟.. احنا مضيعين أعظم كنز في حياتنا ليه ؟ أكبر كنز في حياتك كلها مضيعه ليه ؟ ليه يا جماعة ؟
العبادة دي قلبت حياة شباب , غيرت .. خلت ناس يبقوا دُعاة , خلت شباب غير ملتزم يبقوا دُعاة , عبادة التدبر في الخلق , عايزين نتعلم التدبر , عايزين نتعلم العبادة اللي خلت النبي نبي , اللي خلت ابراهيم نبي و محمد نبي عليهم الصلاة و السلام .

عايزين نتعلم العبادة اللي قلبت حياة ناس كتير أوي , عبادة التدبر .. يا أخي في أي مكان بُص للسما , يا أخي اطلع و بُص للسما بالذات بقا لو ليلة 30 و لا حاجة و القمر مش موجود , اطلع و بُص للنجوم يا أخي و أنت بتسبح ربنا الليلة و بُكرا , افتكر آيات ربنا في الكون , عندك كومبيوتر هات علي الهارد ديسك بتاعك صور طبيعية و اقعد بُص و اتفرج و سبح قُدام آلاء الله سبحان و تعالي..
الله أكبر الله أكبر الله أكبر لا إله إلا الله ..

للاستماع للمقطع
فرسان التدبر

التوقيع

هي فانية بكل ما فيها .. اعمل في الدنيا حاجات تسعدك في الآخرة إنك تلاقيها ☺
آخر تعديل الخاضعة إلى الله يوم 10-11-2013 في 02:29 PM.
قديم 10-11-2013, 12:44 PM   رقم المشاركة : 2
أم براء
مشرفة سابقة

الصورة الرمزية أم براء

اسم الدولة Egypt

أم براء غير متواجد حالياً

أم براء has a brilliant futureأم براء has a brilliant futureأم براء has a brilliant futureأم براء has a brilliant futureأم براء has a brilliant futureأم براء has a brilliant futureأم براء has a brilliant futureأم براء has a brilliant futureأم براء has a brilliant futureأم براء has a brilliant futureأم براء has a brilliant future

جزاكم الله خيرا

التوقيع

فلا تقنع بما دون النجوم فلو كانت همة أحدكم الثريا لنالها

قوموا فموتوا على ما مات عليه فماذا يغنى الحزن واليأس
قديم 10-11-2013, 02:30 PM   رقم المشاركة : 3
الخاضعة إلى الله
متابعة أيامنا الحلوة

الصورة الرمزية الخاضعة إلى الله

اسم الدولة Egypt

الخاضعة إلى الله غير متواجد حالياً

الخاضعة إلى الله is on a distinguished roadالخاضعة إلى الله is on a distinguished roadالخاضعة إلى الله is on a distinguished roadالخاضعة إلى الله is on a distinguished roadالخاضعة إلى الله is on a distinguished road

موضوع جميل جدا
تقييييم

جزاكم الله خيرا
يثبت :)

التوقيع

رددوا معي سبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله والله اكبر ولا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم

وسبحان الله وبحمده عدد خلقه ورضا نفسه وزنة عرشه ومداد كلماته
اللهم صلي وسلم وبارك علي سيدنا محمد عليه افضل الصلاة والسلام
لا اله الا الله وحده لا شريك له له الملك وله الحمد بيده الخير وهو علي كل شئ قدير
اذكرو الله دائما رطبوا قلوبكم والسنتكم بذكر الله ألا بذكر الله تطمئن القلوب

من فضلك دقيقة واحدة وهتاخذ حسانات كتيرة بإذن الله
قديم 10-12-2013, 12:32 AM   رقم المشاركة : 4
أم براء
مشرفة سابقة

الصورة الرمزية أم براء

اسم الدولة Egypt

أم براء has a brilliant futureأم براء has a brilliant futureأم براء has a brilliant futureأم براء has a brilliant futureأم براء has a brilliant futureأم براء has a brilliant futureأم براء has a brilliant futureأم براء has a brilliant futureأم براء has a brilliant futureأم براء has a brilliant futureأم براء has a brilliant future

جزاكم الله خيرا

التوقيع

قديم 02-26-2014, 05:41 PM   رقم المشاركة : 5
التائبة للرحمن
متابعة الدنيا ساعة

الصورة الرمزية التائبة للرحمن

اسم الدولة Egypt

التائبة للرحمن غير متواجد حالياً

التائبة للرحمن is a name known to allالتائبة للرحمن is a name known to allالتائبة للرحمن is a name known to allالتائبة للرحمن is a name known to allالتائبة للرحمن is a name known to allالتائبة للرحمن is a name known to allالتائبة للرحمن is a name known to allالتائبة للرحمن is a name known to allالتائبة للرحمن is a name known to allالتائبة للرحمن is a name known to allالتائبة للرحمن is a name known to all

موضوع جميل جدا

جزاكم الله خيرا

قديم 04-08-2014, 08:48 PM   رقم المشاركة : 6
اللحيدان
قلب جديد

اسم الدولة Lebanon

اللحيدان غير متواجد حالياً

اللحيدان is infamous around these parts

بارك الله فيكم .

قديم 10-01-2014, 07:09 AM   رقم المشاركة : 7
أم براء
مشرفة سابقة

الصورة الرمزية أم براء

اسم الدولة Egypt

للرفع

التوقيع