العودة   منتدى أحلى حياة في طاعة الله > الدنيا ساعة فاجعلها طاعة > لذة الطاعة >> جربها
التسجيل التعليمـــات اجعل كافة الأقسام مقروءة

لذة الطاعة >> جربها بعضنا جرب طعم مرارة المعصية ؟ فهل حسيت قبل كده بلذة الطاعة ؟ .. جربها !

قديم 04-27-2011, 03:05 AM   رقم المشاركة : 11
أم نوح
مشرفة

الصورة الرمزية أم نوح

اسم الدولة Egypt

أم نوح غير متواجد حالياً

أم نوح has a brilliant futureأم نوح has a brilliant futureأم نوح has a brilliant futureأم نوح has a brilliant futureأم نوح has a brilliant futureأم نوح has a brilliant futureأم نوح has a brilliant futureأم نوح has a brilliant futureأم نوح has a brilliant futureأم نوح has a brilliant futureأم نوح has a brilliant future

رائع بارك الله فيكى

قديم 05-04-2011, 09:23 PM   رقم المشاركة : 12
أنسيتم الجنه
قلب متميز

الصورة الرمزية أنسيتم الجنه

اسم الدولة Egypt

أنسيتم الجنه غير متواجد حالياً

أنسيتم الجنه is a name known to allأنسيتم الجنه is a name known to allأنسيتم الجنه is a name known to allأنسيتم الجنه is a name known to allأنسيتم الجنه is a name known to allأنسيتم الجنه is a name known to allأنسيتم الجنه is a name known to allأنسيتم الجنه is a name known to allأنسيتم الجنه is a name known to allأنسيتم الجنه is a name known to allأنسيتم الجنه is a name known to all

جزاك الله خيرا

التوقيع

انا أخــتـنـــق .. !

ليس لأجل علاقة عاطفيّــة لم يكتب لها النجاح .. !
و لا لأجل فراق أحباب أخذتهم مشاغل الدنيـا عني !
و لا لأجل أصحاب تركوني وحيدا !
و لا لأجل هم خنَـقني ثـقَـله !
~~ سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم~~
{ أختنق لفقداني لذة البكاء من خشية الله.. } ♥
{ أختنق لعدم قدرتي على الخشوع فيصلاتي .. ! }
{ أختنق لسهـــوي عـن الدعـــاء فــي محنــتـي .. }
{ أختنق لهجري كتــاب الله أيامـــا بلاعذر .. !! }
{ أختنق فقط .. : لأجل تقصيــري في عبــادتي لربــي } ♥
{ أختنق .. و أرجوك يا الله أن تكف عني اختناقي .. و تهدينــــي }
سآمحني ربي ../
عندمآ أتذمر لِ شيء لم تكتبه لي فَ أنآ : "آجهل حكمتگ "
قديم 05-10-2011, 06:58 PM   رقم المشاركة : 13
new moon
قلب جديد

الصورة الرمزية new moon

اسم الدولة Egypt

new moon غير متواجد حالياً

new moon is infamous around these parts

بجد تسلمى على الموضوع عبرتى عن اللى جوايا وكأنى بكلم نفسى للأسف انا اتعرضت فى الفترة الاخيرة للأزمات نفسية جامدة جدا واللى تعبنى بجد منها انى بسبهها كرهت ناس قووى وكان كل يوم بيعدى كرهى بيزيد اكتر بس فجأءة لاقيتنى بعدت عن ربنا بسببها وقلبى انشغل بكرهى وبس وللآسف انا الفترة دى تعبانة جدا ومش عارفة اعمل اية نفسى ارجع زى زمان الحمد لله دلوقتى انا مواظبة على قيام الليل وقرأءة القرآن بس اللى تعبنى قلبى حسة زى مايكون فى جبل كبييييير فوقة مش راضى يتهد لدرجة انى بعقد باليل اكلم نفسى وادعى وابكى كتيير بس بردو نفسيتى مش راضية تتحسن زى مايكون فى شئ جوايا رافض سعادتى ادعولى كتييييير بجد انا بحبكم فى الله وربى يعلم ان المنتدى اصبح احب منتدى عندى ياريت تنصحونى معلش طولت فى كلامى :(

قديم 05-10-2011, 07:42 PM   رقم المشاركة : 14
يقين مسلمة
عضو فريق عمل أحلى حياة

الصورة الرمزية يقين مسلمة

اسم الدولة Egypt

يقين مسلمة غير متواجد حالياً

يقين مسلمة is a splendid one to beholdيقين مسلمة is a splendid one to beholdيقين مسلمة is a splendid one to beholdيقين مسلمة is a splendid one to beholdيقين مسلمة is a splendid one to beholdيقين مسلمة is a splendid one to beholdيقين مسلمة is a splendid one to beholdيقين مسلمة is a splendid one to beholdيقين مسلمة is a splendid one to beholdيقين مسلمة is a splendid one to beholdيقين مسلمة is a splendid one to behold

جزاكِ الله خيرا وبارك فيكِ

قديم 06-21-2011, 02:43 AM   رقم المشاركة : 15
Gana
قلب جديد

اسم الدولة Egypt

Gana غير متواجد حالياً

Gana is an unknown quantity at this pointGana is an unknown quantity at this pointGana is an unknown quantity at this pointGana is an unknown quantity at this pointGana is an unknown quantity at this pointGana is an unknown quantity at this pointGana is an unknown quantity at this point

انا بجد مش عارفة اقولك اييييييه علشاان اشكرك عاى الموضوع اللى اكتر من جميل ده بجد مش عارفة انتى ريحنينى الهى ربنا يريح قلبك وشلتى من قلبى الغم والهم والحزن الهى ربنا يشلهم من قلبك ويوفقك دنيا واخرة امين يا رب العلمين
وجزاكى الله عنى كل خير

قديم 08-06-2011, 01:11 AM   رقم المشاركة : 16
أفق يا قلب
مشرفة

الصورة الرمزية أفق يا قلب

اسم الدولة Egypt

أفق يا قلب غير متواجد حالياً

أفق يا قلب has a brilliant futureأفق يا قلب has a brilliant futureأفق يا قلب has a brilliant futureأفق يا قلب has a brilliant futureأفق يا قلب has a brilliant futureأفق يا قلب has a brilliant futureأفق يا قلب has a brilliant futureأفق يا قلب has a brilliant futureأفق يا قلب has a brilliant futureأفق يا قلب has a brilliant futureأفق يا قلب has a brilliant future

جزاكِ الله خيراً

التوقيع

من ذاق لذة القرب من الله ثم انتكس ,,, فإنه يعيش في الدنيا معذبا

"لإبن القيم"

"وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا"
قديم 09-09-2011, 01:56 PM   رقم المشاركة : 17
رحماك يا رب
مشرفة سابقة

الصورة الرمزية رحماك يا رب

اسم الدولة Egypt

رحماك يا رب غير متواجد حالياً

رحماك يا رب has a brilliant futureرحماك يا رب has a brilliant futureرحماك يا رب has a brilliant futureرحماك يا رب has a brilliant futureرحماك يا رب has a brilliant futureرحماك يا رب has a brilliant futureرحماك يا رب has a brilliant futureرحماك يا رب has a brilliant futureرحماك يا رب has a brilliant futureرحماك يا رب has a brilliant futureرحماك يا رب has a brilliant future

اقتباس:
بجد تسلمى على الموضوع عبرتى عن اللى جوايا وكأنى بكلم نفسى للأسف انا اتعرضت فى الفترة الاخيرة للأزمات نفسية جامدة جدا واللى تعبنى بجد منها انى بسبهها كرهت ناس قووى وكان كل يوم بيعدى كرهى بيزيد اكتر بس فجأءة لاقيتنى بعدت عن ربنا بسببها وقلبى انشغل بكرهى وبس وللآسف انا الفترة دى تعبانة جدا ومش عارفة اعمل اية نفسى ارجع زى زمان الحمد لله دلوقتى انا مواظبة على قيام الليل وقرأءة القرآن بس اللى تعبنى قلبى حسة زى مايكون فى جبل كبييييير فوقة مش راضى يتهد لدرجة انى بعقد باليل اكلم نفسى وادعى وابكى كتيير بس بردو نفسيتى مش راضية تتحسن زى مايكون فى شئ جوايا رافض سعادتى ادعولى كتييييير بجد انا بحبكم فى الله وربى يعلم ان المنتدى اصبح احب منتدى عندى ياريت تنصحونى معلش طولت فى كلامى :(

انا متأسفة للتأخر في الرد لسة شايفة مشاركتك حالا

اللي بتمري بيه دا حاجة عادية لأن القلب لما بيكون في غفلة و بعدين يفوق ممكن العبادة تكون لسة تقيلة على قلبه فبيفضل يجاهد و يجاهد لحد ما تكون أحب شيء إلى قلبه و أذكر مقوله لأحد التابعين بيقول انه قعد يعالج نفسه في قيام الليل إلى أن تمتع به بعد كدا

فالنفس الأول بتيجي بالمجاهدة و شوية شوية سبحان الله ما بتقدرش تسيب الطاعة و نصيحة من القلب إوعي تسيبي قيام الليل دا شرف المؤمن و مش أي حد ربنا يرزقه القيام فعلا سبحان الله بحس ان دي عبادة " النخبة " ناس ربنا اصطفاها عشان تقف بين ايديه في الوقت اللي الملك متنزل فيه كما يليق لجلاله ربنا يجعلنا و إياكِ منهم يا رب

و إذا نفسك تتكلمي أكتير ممكن تفتحي موضوع هنا التواصل الإيماني

و الإدارة هتساعدك أكتر ان شاء الله

التوقيع

اللَّهُمَّ إني أسألك خلاصًا من النار سالمًا وأدخلني الجنة آمنًا ..
اللَّهُمَّ آمين
قديم 09-09-2011, 01:58 PM   رقم المشاركة : 18
رحماك يا رب
مشرفة سابقة

اسم الدولة Egypt

رحماك يا رب has a brilliant futureرحماك يا رب has a brilliant futureرحماك يا رب has a brilliant futureرحماك يا رب has a brilliant futureرحماك يا رب has a brilliant futureرحماك يا رب has a brilliant futureرحماك يا رب has a brilliant futureرحماك يا رب has a brilliant futureرحماك يا رب has a brilliant futureرحماك يا رب has a brilliant futureرحماك يا رب has a brilliant future

اقتباس:
انا بجد مش عارفة اقولك اييييييه علشاان اشكرك عاى الموضوع اللى اكتر من جميل ده بجد مش عارفة انتى ريحنينى الهى ربنا يريح قلبك وشلتى من قلبى الغم والهم والحزن الهى ربنا يشلهم من قلبك ويوفقك دنيا واخرة امين يا رب العلمين
وجزاكى الله عنى كل خير

جزانا و إياكِ يا حبيبة و جزى الله كاتبة الموضوع الأصلي خيرا يا رب هي أخت معنا هنا نسأل الله أن يرزقها السعادة في الدارين يا رب

التوقيع

اللَّهُمَّ آمين
قديم 09-09-2011, 04:24 PM   رقم المشاركة : 19
اميره بحجابي
قلب متميز

الصورة الرمزية اميره بحجابي

اسم الدولة Egypt

اميره بحجابي غير متواجد حالياً

اميره بحجابي has a brilliant futureاميره بحجابي has a brilliant futureاميره بحجابي has a brilliant futureاميره بحجابي has a brilliant futureاميره بحجابي has a brilliant futureاميره بحجابي has a brilliant futureاميره بحجابي has a brilliant futureاميره بحجابي has a brilliant futureاميره بحجابي has a brilliant futureاميره بحجابي has a brilliant futureاميره بحجابي has a brilliant future

بارك الله فيكم موضوع في غايه الاهميه

التوقيع

إللهم اجعل نفسي مطمئنة بقدرك.. راضية بقضائك.. مولعة بذكرك و دعائك ..

محبة لصفوة أوليائك .. محبوبة في أرضك وسمائك .. صابرة عند نزول بلائك ..

شاكرة لفواضل نعمائك .. ذاكرة لسوابغ آلائك .. مشتاقة إلى فرحة لقائك ..

متزودة التقوى ليوم جزائك .. مستنة بسنن أوليائك.. مشغولة عن الدنيا بحمدك

الاميره باربي سابقا

آخر تعديل الخاضعة إلى الله يوم 10-07-2013 في 11:35 PM.
قديم 09-13-2011, 09:44 PM   رقم المشاركة : 20
رحماك يا رب
مشرفة سابقة

اسم الدولة Egypt

جزاكِ الله خيرا

التوقيع

اللَّهُمَّ آمين