العودة   منتدى أحلى حياة في طاعة الله > القرار الشجاع > أيامنا الحلوة :: قصص التائبين ::
التسجيل التعليمـــات اجعل كافة الأقسام مقروءة

أيامنا الحلوة :: قصص التائبين :: أيام قربنا فيها من ربنا لحظات كلنا عيشناها ومشاعر جميلة ليتها تدوم .

إضافة رد
 
أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 02-16-2012, 12:39 AM   رقم المشاركة : 21
نـورهـان
مشرفة
 
الصورة الرمزية نـورهـان

 


الجنس: female

اسم الدولة Egypt

نـورهـان غير متواجد حالياً

 

نـورهـان has a reputation beyond reputeنـورهـان has a reputation beyond reputeنـورهـان has a reputation beyond reputeنـورهـان has a reputation beyond reputeنـورهـان has a reputation beyond reputeنـورهـان has a reputation beyond reputeنـورهـان has a reputation beyond reputeنـورهـان has a reputation beyond reputeنـورهـان has a reputation beyond reputeنـورهـان has a reputation beyond reputeنـورهـان has a reputation beyond repute

 

افتراضي

جمييييييييييييييييييييييلة جدا القصة

مستنية التكملة بفااارغ الصبر

ربنا يجازيكِ كل خير يارب

ربنا يرضى عنك و يعلى شأنك آمييين








    رد مع اقتباس
قديم 02-16-2012, 01:16 AM   رقم المشاركة : 22
طالب الجنـــة
قلب نشيط
 
الصورة الرمزية طالب الجنـــة

 


الجنس: male

اسم الدولة Egypt

طالب الجنـــة غير متواجد حالياً

 

طالب الجنـــة is a splendid one to beholdطالب الجنـــة is a splendid one to beholdطالب الجنـــة is a splendid one to beholdطالب الجنـــة is a splendid one to beholdطالب الجنـــة is a splendid one to beholdطالب الجنـــة is a splendid one to beholdطالب الجنـــة is a splendid one to beholdطالب الجنـــة is a splendid one to beholdطالب الجنـــة is a splendid one to beholdطالب الجنـــة is a splendid one to beholdطالب الجنـــة is a splendid one to behold

 

افتراضي

جزاكم الله خيرا
ربنا يهدي شباب المسلمين
آميين
متابع ان شاء الله
بوركتم








التوقيع

ليس بمعرفتك الشئ أنك قد صرت من أهله ... فالرجل قد يكون عالما بالشئ و لا يكون متصفا به ... فالعلم شئ و الحال شئ آخر

تستطيع أن ترى الصورة بحجمها الطبيعي بعد الضغط عليها
و اعلم أن السائر إلى الله لا ينقطع سيره إلى الله ما دام على قيد الحياة ... و لا يصل العبد ما دام حيا إلى الله وصولا يستغني فيه عن السير البتة ... هذا عين المحال

    رد مع اقتباس
قديم 02-16-2012, 02:13 PM   رقم المشاركة : 23
امة الرحمن/فاطمة
مشرفة
 
الصورة الرمزية امة الرحمن/فاطمة

 


الجنس: female

اسم الدولة Egypt

امة الرحمن/فاطمة غير متواجد حالياً

 

امة الرحمن/فاطمة has a brilliant futureامة الرحمن/فاطمة has a brilliant futureامة الرحمن/فاطمة has a brilliant futureامة الرحمن/فاطمة has a brilliant futureامة الرحمن/فاطمة has a brilliant futureامة الرحمن/فاطمة has a brilliant futureامة الرحمن/فاطمة has a brilliant futureامة الرحمن/فاطمة has a brilliant futureامة الرحمن/فاطمة has a brilliant futureامة الرحمن/فاطمة has a brilliant futureامة الرحمن/فاطمة has a brilliant future

 

افتراضي

اللهم آمين وإياكم

جزانا الله وإياكم كل خير جميعا

وبارك الله فيكم








التوقيع

رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَدْخِلْنِي بِرَحْمَتِكَ فِي عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ(النمل 19)

    رد مع اقتباس
قديم 02-16-2012, 02:25 PM   رقم المشاركة : 24
امة الرحمن/فاطمة
مشرفة
 
الصورة الرمزية امة الرحمن/فاطمة

 


الجنس: female

اسم الدولة Egypt

امة الرحمن/فاطمة غير متواجد حالياً

 

امة الرحمن/فاطمة has a brilliant futureامة الرحمن/فاطمة has a brilliant futureامة الرحمن/فاطمة has a brilliant futureامة الرحمن/فاطمة has a brilliant futureامة الرحمن/فاطمة has a brilliant futureامة الرحمن/فاطمة has a brilliant futureامة الرحمن/فاطمة has a brilliant futureامة الرحمن/فاطمة has a brilliant futureامة الرحمن/فاطمة has a brilliant futureامة الرحمن/فاطمة has a brilliant futureامة الرحمن/فاطمة has a brilliant future

 

افتراضي

الحلقة الثامنة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بداية يالا نصلى ع حبيبنا النبىمحمد صلي الله عليه وسلم

يالا نكمل الحكاية

احنا وقفنا عند


اما بابا جه صحاكى يانور

وانتى قولتى ف نفسك

نور (ف نفسها ) : اووووووووووووف هو ايه الارف ده

حاجة ارف


وطبعا عاتبنا نور ع حاجة ذى دى

طبعا نور قامت ودخلت غسلت وشها

وفجأة












لقت بابا بيزعق

نور >> يانهار اسود دا شكله يوم غم انهاردة

ربنا يستر

ياااااااااااااااه يانور اخيرا افتكرتى ربنا ف حاجة

يعنى يانور متفتكرهوش غير وقت الزنقة

متعرفيش الاية اللى بتقول

قال تعالى ف سورة الحشر

( يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنظُرْ نَفْسٌ مَّا قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ (18) وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنسَاهُمْ أَنفُسَهُمْ أُوْلَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ (19) )


يالا نكمل يانور

قامت جرى واتوضت وصلت ركعين الصبح ع السريع

وقامت مروقة الوضة اللى كانت نايمة فيها

وقالت >> انا مش ناقصة وجع دماغ

وبعد اما خلصت قامت جرى ع الجهاز

وحصل الحوار ده بين بابا ونور يالا نشوفه

بابا : مش هتيجى تفطرى يانور

نور : حاضر يابابا

بابا : يابنتى انتى مش بتزهقى من البتاع ده

نور : هقوم اهو يابابا حاااااااااااااااااضر

بابا : وقوليلى هنا انتى مش وراكى مذاكرة

نور : مذاكرة اااااااااااه بس لسة مش اخدنا حاجة ف الكلية اللى باخده بذاكره

بابا : طيب قومى علشان تفطرى

نور : حاضر يابابا

وقفلت نور الجهاز وقامت فطرت

وبصراحة كانت شاطرة وروقت الشقة وخلصت كل حاجة

وبرده راحت فاتحة الجهاااااااااااااااز



تعمل اييييييييييييه











سمعاكم بتقولوا بتستنى مييييييييييييييين ؟؟؟؟؟؟










الاستاذ محمد





وجه ف ميعاده الساعة كااااااااااااااام











11


وبعت اول رسالة خاصة

نصها

"موجودة ولا لأ"

ردت عليه

برسالة

نصها

"ايوة موجودة"




ويالا نشوف الحوار اللى هتموتوا تعرفوه






محمد : ايه اخبارك

نور : الحمد لله تمام

مهو انت سيبتنى برده ملطوعة امبارح

بص طالما مش عاوز تتكلم معايا مش بتقول ليه


محمد : يابنتى عيب الكلام ده مين اللى قال

انى مش عاوز اتكلم معاكى


يابنتى مش تفهمى الاول وبعدين تتكلمى

الشيطان >> خفى الدور حبة براحة ع الواد

امال ايه مبدأ التماس الاعذار ولا هو كلام وخلاص


نور : هااااااااااا وادينى صبرت

اتفضل اشرحلى


محمد : والله وانا بكتبلك الكهربة قطعت عندنا

شوفتى الحظ


نور : والله طيب ( وحاولت تصدق)

محمد : هاااااااااا قوليلى بقى عرفتى منين

وتضحك نور وتفتكر وتنسى لطعتها بتاع امبارح

نور : ههههههههههههه

اااااااااااااااه انت لسه فاكر

انسى بقى


محمد : لا بجد مش هينفع

لزما اعرف


نور : اامممممممممممممممممممممممممممممممممم

هههههههههههههههههههه


محمد : هتقولى ولا لا

انا بجد مش بحب اتحايل ع حد


نور : خلاص متزعلش هقولك

بس علفكرة هى صدفة


محمد : ماشى ياستى

بس قولى


نور : فاااااااااكر لما سألتنى على اسمى

محمد : ااااااااااه فاكر هو انا عرفته ؟

نور : لا بس اصبر بقى

محمد : حااااااااضر اهو صبرت

كملى يالا


نور : فاكر لما قولتلى ان اسمك

ذى ما مكتوب

وقلتلى انك من كلية ...........


محمد : اااااااااه فاكر

ودى ليها علاقة



نور : اااااااااه طبعا

بص ياسيدى وانا هحكيلك



محمد : احكيى يالا وانا معاكى

نور : بصراحة انا استغربت اسم عيلتك

اووووووووووووووووى

ودخلت ع موقع الكلية

بس والله ما كان قصدى

اعرف نتيجتك

ومنها عرفت



وقبل ما نعرف رد فعل محمد
لزما ناخد بالنا من خطأ شنيع وقعت فيه نور
ف السطور السابفة


وهو لما قالت
نور >> يانهار اسود دا شكله يوم غم انهاردة
ربنا يستر

ليييييييييييه كدة يانور
تسبى الدهر
عن أبي هريرة رضي الله عنه قال :
قال رسول الله - صلى الله عليه وسلم - :
( قال الله عز وجل : يؤذيني ابن آدم يسب
الدهر ، وأنا الدهر بيدي الأمر ، أقلب الليل والنهار ) .
تخريج الحديث الحديث أخرجه البخاري و مسلم .
يعنى حديث صحيح



وطبعا كلكم مستنين تعرفوا رد فعل محمد
نور قعدت مستنية الرد بتاعه زيكم بالضبط
كانت عاوزة تعرف رد فعله
وهى عمالة تضحك
وتعالوا نكمل الحوار
محمد : عادى وفيها ايه تعرفى النتيجة
هى مش اسرار يعنى

نور : بالامانة متزعلش
بجد مكنتش اقصد اجيب النتيجة

محمد : طيب انا عاوز اعمل ذى ما عملتى
نور : ازاى يعنى
ههههههههههههه
( وهى فاهمة قصده )
ومستمرة ف الضحك
محمد : بتعملى نفسك غبية يعنى
عاوز اجيب نتيجتك

نور : ههههههههههههههه
متجيبها حد حاشك

مع استمرار ف الضحك
محمد : اجيبها ازاى بقى
اكتب كيمو يعنى

نور : ههههههههههههههههههههه
اكتب ذى ما انت عاوز

محمد : طيب يا ذى ما انا عاوز
اعرف ايه السبب
ف عدم ذكر اسمك
عدم ثقة صح ؟

نور : هههههههههههههههههههه
لا عادى بس انا بعتبرها اسرار بس
مش ينفع اقولهالك يعنى

محمد : لييييييييه يعنى

محمد : انتى روحتى فين
محمد : بتهربى يعنى
ماشى طيب تصبحى ع خييييييير
...........................................
....... ...
ونور هتجنن يوووووووووووووووه
دا وقت النت يفصل فيييييييييييييييه
زمانه بيقول ايييييييييييه بقى
بيقول برد اللى عمله فيا
يووووووووووووووووووووووه
طيب حظك انت كدة بقى
اما اخش انام بقا
ونامت نووووووووووووووور
وتحلم حلم غريب اوووووووووووووووى
الحلم ده لحد دلوقتى مش قادرة تنسااااااااااااااااااااااه
هى من النوع اللى بيهتم بالاحلام اووووووووووووى
الحلم ده حلمت بيه قبل ما تحبه
بس كانت كلمته
يعنى المقصود قبل ما تتعلق بيه
تعالوا نشوف الحلم


الحلم

"حلمت ان محمد عند بيتهم جنب بيتهم مش بالبيت يعنى عندهم موجود وواقف ع ارض قفر يعنى كانت ارض زراعية وبعدين بارت يعنى بمعنانا بمصر ارض بور ارض يصلح البناء عليها وبعدين هو كان واقف وقامت ندت عليه فنظر اليها فابتسم ولكن بنيته لا التبسم اللى هو الفرح بيها ولكن خوفا لحسن تزعل بس فهى لما لقته تبسم راحت جهته وفرحت اوووى تمنت ساعتها انه يمسك يديها بس هو ما مسك ايدها قامت تقدمت هى ومسكت يدااااااااه وقالت له انا بحبك"

وقامت صاحية
قامت تبسمت وضحكت اوووووووووووى ف نفسها
وقالت ياترى ايه تفسير الحلم ده
وراحت الكلية
وقعدت مع منى صاحبتها
بس كانت فرحانة اووووووووووووى
بعد الحلم ده
لييييييييييييه يانور تفرحى بحلم ذى ده
ده رسالة من الله اليكى بانه مش هيحبك وانتى اللى هتخسرى كل شئ
وانتى اللى هتتنازلى ف كل شئ
متفرحيش ادعى الله ان يعدى عليكى هذه الفتنة والابتلاء بسلام

وحصل الحوار ده بين منى ونور
يالا نشوفه :

منى : القمر شكله موده تمام انهارده
نور : اه الحمد لله ف التمام انا انهارده
تصدقى نفسى ف ايه

منى : نفسك ف ايه ؟؟ (وهى مبتسمة )
نور : اغنى ارقص اضحك اهزر العب اى حاااااااااااااجة
اخدك بالحضن حااااااااااااااااااالا
هههههههههههههههههههههههههههههه

واخدت صاحبتها بالحضن فعلا وهما ف جنينة الجامعة
وقامت تجرى
مع ملاحظة ان الجامعة مشتركة والمكان اللى هى كانت فيه فيه شباب
<<بس عااااااااااااااااااااااااادى حرية شخصية>>
دى بقت شماعة المذنب اللى بيعمل حاجة غلط
وتجى تقولوا لهم اللى بتعملوا ده غلط
يردوا يقولوا
الجملة دى
<<انا حرة اعمل اللى عوزاه>>

للأسف فهموا معنى الحرية غلط
ومين قالك انك حرة
انتى امة الله
يعنى عبدة لله
يعنى تنفذى كل حاجة يقولك عليها ربنا
تيجى تقولوا لواحدة انتى لابسة كدة ليييييييه ولا حطة مكياج ليييييه
ولا حطة بارفان ليييييييييه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
انتى كده فتنة للشباب ووممكن تاخدى ذنبه لو عمل اى حاجة غلط
ممكن لما يشوفك يزنى اعوذ بالله
ولا ممكن يمارس العادة السرية
وده بسببك
ولا لو واحد متزوج ويشوفك يفتن بيكى
ويروح يلاقى زوجته بتنضف ولا اى شئ ومش نظيفة
غصب عنها
ويتخانق معاها
ويحصل مشاكل وانتى برده السبب

ترد عليكى بكل هدوء
<< والله دى حرية شخصية محدش قالهم يبصوا>>
سبحان الله ربنا يهدى بنات المسلمين يارب العالمين
يالا نكمل
منى : فى اييييييييييه مااااااااااااالك يا بنتى فيكى ايييييييييه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نور : فرحااااااااااااااااااااااااااااااااااانة فرحاااااااااااااااااااااااااااااااانة
اوى اوى اوى اوى اوووووووووووووووووووووووووووووووووووووى

منى : يارب يفرحك يارب
طيب فرحينا بقى معاكى فرحانة ليييييييييه

نور : ااااااااااااااااااااااااه (بارتباك كدة)
طيب حزرى فزرى اييييييييييييييييه مفرحنى ؟؟؟؟

منى : مش عارفة ياستى غلب حمارى قولى بقى ؟؟؟؟؟؟؟؟
نور : هههههههههههههههههههههههه
طيب ياحمارة مش قايلة
ههههههههههههههههههه

وتطلع لسانها لمنى وتضربها وتقوم تجرى ومنى تقوم تجرى وراها
ويضحكوا بصوت عالى جدا ويطنططوا
وبعدين يضحكوا تانى بعد ما يسكتوا
منى : قولى بقى ماااااااااالك بجد
انتى رجعتى لطبيعتك الاولى اهو
يارب تكونى كدة ديما

نور : ياااااااااااااااااارب
اصلك لوعرفتى هتضربينى
اصله سبب مش مستاهل (تقولها بدلع)

منى : قولى ياستى ومتخفيش مش هضربك
نور : هههههههههههههههههههههههههه
اصلى حلمت حلم حلو
هههههههههههههههههههههههههه

وتقوم تجرى علشان عارفة ان منى هتجرى وراها تضربها
وفعلا منى قامت وراها وجريت وراها
وصوت ضحكهم عاااااااااااااااااالى برده
وللأسف الشباب عمال يبص عليهم
وبعدين روحت نور بس كانت مرهقة اووووووووووووى
من الجرى والتنطيط والضحك اللى عملته ف الكلية
ملحوظة >> فعلا ده بيحصل ف الجامعات
واللى عنده اعتراض يقووووووول<<

وقامت مغيرة هدومها
واترمت ع السرير
ونااااااااااااامت
وصحيت مفزوعة وبتبص ع الساعة لقت الساعة
11:5
قااااااااااااااااااااااامت جرررررررررررى
وتقول
ياخراشى محمد
زمانه قاعد بقاله 5 دقائق
وتروح تفتح الجهاز وشوفى الحظ







لقت النت فاصل لسسسه
قالت يوووووووووووووووووه
وقامت قايلة اما اخش اكمل نوم بقى
وكانت تانى يوم مش راحة الكلية
قامت روقت الشقة >>> ((شاطرة يانور))
وبعدين قعدت ع الجهاز
وهى بتفتح الجهاز
بتقول
يارب النت يكون جه

يارب يكون جه
يعنى يانور بتدعى ربنا ينفذلك حاجة
هتعصيه بيها
يااااااااااااااااااااه يانور للدرجة دى
وتفتح نور الجهاز وتشوف النت















وتقول نور



>>


هييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييه
النت شغال شغال

وبتفتح المنتدى بسسسسسسسسسسسسسرعة
وتلاقى رسالتين خاصتين منه
قامت رده عليه
برساله
نصها
"معلش والله النت كان فاصل من يوم ما كنت بكلمك ولسة جاى"




وفجأة
يرن جرس التليفون
وترد نور ع التليفون
نور : الو
المتصل : ازيك يانور
نور : مين معاى
المتصل : انا زيزى
نور : زيزى ازيك حبيبتى ايه اخبارك
المتصل : الحمد لله تمام
نور : طيب الحمد لله
ايه بقى فكرك بيا ؟؟؟؟؟؟
(بهزار وضحك )
المتصل : بتصل ياستى علشان اعزمك ع خطوبتى
نور : والله (بفرحة) الف مبروك حبيبتى امتى وفين ؟؟؟؟
المتصل : ف القاعة ................... انهاردة الساعة 7
نور : ماشى هاجى
اسمه ايه ومعاه ايه ومنين ؟

المتصل : اسمه ......
ومعاه دبلوم تجارة وبيشتغل نقاش
ومن هنا

نور : امممممممممممممممممم
الف مبروك
هاجى هقول لبابا واجى

المتصل : ماشى هستناكى عاوزة اى حاجة
نور : لا متحرمش والف مبروك تانى ياستى
المتصل : الله يبارك فيكى
عقبالك مع السلامة

نور : الله يسلمك
وتحط نور السماعة
وتقول ياعينى معاها كلية
وتتخطب لواحد معاه دبلوم تجارة
وكمان بيشتغل نقاش
يالا بقى نصيبها

ملاحظة >>>> لاحظوا ف الحوار اللى بين نور وزيزى ف التليفون اخطااااااااء كتتتتتتتتتتير
ياريت تتطلعوها
وايه المفروض لو واحدة ملتزمة تعمل ايييييييييييه ؟ <<<<


وتروح نور عند الجهاز وتبعت لمحمد رسالة
نصها
"ياريت تفتح بقى بدرى لانى هروح خطوبة واحدة صحبتى"


وبابا نور يجى من برا
بابا : السلام عليكم
نور : وعليكم السلام
حمدالله بالسلامة يابابا

بابا : الله يسلمك
انتى مروحتيش الكلية ولا ايييييييه ؟؟؟؟؟؟؟

نور : ااااااااااه مروحتش انهاردة
بابا : طيب اعمليلى كوباية شاى
نور : حاضر يابابا
وتروح تعمل الشاى

وكانت ايديها مبلولة وهى بتولع البوتجاز بالولاعة الكهربية
اتكهربت كهربة بسيطة
قامت رامية الولاعة وقعدت تقول الحمد لله ربنا ستر
ليييييييييه خايفة من المووووووووووت يانور
افرضى كنتى موتى كنتى هتقابلى ربنا وهتقولى له اييييييييه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
كنت هتقولى له >> انك رقيب عليا وبتشوفنى وبعصيك
كنت بعصيك وبدعي ليك
يااااااااااااااااااه يانور احمدى ربنا انك مش موتى ف اللحظة دى

وعملت الشاى لبابا
وهى بتودى الشاى حصل الحوار ده
نور : بابا انا راحة خطوبة واحدة صحبتى انهاردة
بابا : انهاردة ؟
نور : ااااااااااه يابابا
بابا : صحبتك مين ؟
نور : زيزى
بابا : بنت مين دى ؟
نور : مش عارفة
انا عارفة اسمها بس

بابا : امتى وفين ؟
نور : انهاردة الساعة 7
ف قاعة ...........

بابا : ماشى بس خدى واحدة من اخواتك
معاكى ومتتاخريش

نور : حاضر يابابا
وراحت نور توضب لبسها هى بتلبس بنطلونات عادى
بس غصب عنها
هى كانت عاوزة تلبس خمار بس عندها ف البيت مش راضين
ويقولوا ليها طالما بنطلون واسع خلاص وعليه بلوزة طويلة
خلاص
لكن الخمار مش فرض

>>وهو ده ينفع <<

قال تعالى ف سور النور
" وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُوْلِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاء وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِن زِينَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعاً أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ" (31)


بس اكمن هى متعرفش حاجة ف دينها مكنتش بتعرف ترد عليهم
وكمان هى مكنتش اكيد صادقة مع نفسها
ف حاجة ذى كدة لانها لو كانت مصرة ف نفسها تلبسه
كانت لبسته
وجهزت نفسها واخدت اختها معاها
وراحت خطوبة صحبتها
وحضرت خطوبة صحبتها
وصحبات العروسة موجودين
ورقصوا مع العروسة
عاااااااااااااااااادى
وغنوا برده
عااااااااااااااااااااااااااادى

>>مهى حرية شخصية<<
ويرقصوا قدام الشباب
ويغنوا قدام الشباب
عاااااااااااااااااادى

ويتصوروا فيديو وهما بيرقصوا
والفيديو ده ناس كتتتتتتتتتتير بتشوفه
وشباب كتتتتتتتتتتتير بيشوفه
برده
عااااااااااااااادى

والرد لما نقول حرام
>>ما كله كدة دلوقتى<<
تحضر افراح فيها موسيقى
عادى برده
العروسة ترقص مع العريس اسلو
وهما فرحنين وبيصوروها
عااااااااااااااااااااادى
العريس يمسك ايد العروسة
ويلبسها الدبلة((اللى هى بدعة اصلا))
برده
عادى
ويطلعوا صحبات العروسة يسلموا عليها
وعلى العريس
برده
عادى
كل حاجة
عادى
مهما كانت فيها معصية لله
عادى
>>طالما العادات والتقاليد كدة<<
عااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااادى
بقت كلمة موجودة ع كل لسان
>>عاااااااااااااااااادى<<

لا مش عاااااااااااااااااااااادى
واقولها بعلو صوتى
لا مش عااااااااااااااااااادى
لا مش عااااااااااااااااااااااادى

وروحت نور حوالى الساعة 9:30
ومروحة فرحانة اووووووووى
وعمالة تحكى لبابا وماما واخواتها
اد اييييييييييه العروسة كانت قمممر
وعريسها قمرين
والدينا كانت ذى الفل
مغنى ورقص وعسسسسسسل
والعروسة كانت مددردحة اووووووووووى (يعنى مفرفشة اوووى)
ورقصت ورقصها جمممممممممممممييييييييييييل اوووووووووى
والعريس كان واقف يصقفلها
كان هو واصحابه عاملين دايرة عليها
ياااااااااااااااااااااااااه ع الرجولة
رااااااااااااااااااجل !!!!!!!!!!!

وبعدين قامت داخلة مغيرة
وقامت قاعدة معاهم حبة
لحد ماجت الساعة 11
وقامت قاعدة ع الجهاز
وبعتت رسالة لمحمد
نصها
" انت موجود ؟ "

رد عليها
برسالة
نصها
" ايوة موجود "

وحصل الحوار الجاى ده بينهم
نور : مااااااااااااشى ايه اخبارك؟
محمد : الحمد لله
روحتى الخطوبة

نور : ايوووووووووووووووة
دا كاااااااااانت رووووووووعة

محمد : ايه الرضا ده اللى ع الخطوبة
نور : اااااااااه فعلا
كانت العروسة قمر
اصلها صحبتى من ايام الاعدادى وبحبها اووووووى

محمد : طيب ياستى يارب يزود حبكم لبعض
نور : يااااااااارب
محمد : خمس دقائق وهاجى اوعى تمشى
نور : ماشى بس متتاخرش علشان عوزاك
محمد : ماااااااااشى واحد صحبى جالى عاوزنى
هشوفه عاوز اييييييه واجيلك ع طول

نور : طيب وانا هستنى

نور (لنفسها) >> طالما صاحبه يبقى مش هيجى
قعدت تفر ف النت كدة لحد ما جت الساعة 1
وزهقت وقامت بعتاله رساااااااااله
نصها
"انت اتأخرت اووووووى انا داخلة انام"

وبعدين تدخل نور تنام وهى ع السرير
بتستعرض كل حاجة حصلت انهاردة وامبارح
افتكرت منى صحبتها حبيبتها
وافتكرت زيزى صحبتها اللى اتخطبت
وخطوبتها كانت جميلة اووووى
وحصل حوار بين نور ونفسها
وطبعا الشيطان هو هيقدر يسيبهم
دا ده هو وقته

يالا نشوفه :
نفسها : مالك يانور
نور : فرحانة اوووووووووى
وفى جوايا احساس غريب

الشيطان >> ياحلاوة ايوة كدة
الدنيا هتبقى ذى الفل
ايوة حتى لو مش هتحبيه اوهمى وحدثى نفسك
بالحب ده
انا فرحااااااااااااان قربت انتصر عليكى يانور
يالا يا نفسها ساعدينى علشان اخلص واسيبك ليها
واروح لغيرها بقى
بصى يانفسها عاوز هى اللى تعترف المرة دى مش انتى اللى
تقولى لها

نفسها : احساس ايه بقى يانور
اللى مخليكى سعيدة

نور : احساااااااااااااااااااس !!!!!!!!!
مش عارفة احساس وخلاص
احساس مش عارفة اوصفه
احساس بيخلينى طايرة ف السما

>>> ده كله من الشيطان
ومع متابعة القصة
هتعرفوا الاحساس الحقيقى ايه مع الحب
نفسها : ايه هو الاحساس ده
انا مش فاهمة حاجة

نور : ممكن يكون حبيت ؟
يااااااااااااااااااااااااااااااااااه
معقول !!

>>>>> لا يانور الحقى نفسك فوقى
انتى كدة بتدمرى نفسك
كل الاحاسيس دى مش حقيقية
الاحساس الوحيد للسعادة ف حبك لربنا
نفسها : وفيها ايه اما تحبى انتى مش ذى
البنات ولا ايه

نور : اه ذيهم بس اشمعنا ده بالذات
دا انا معرفهوش
بس مرتحاله

>>>> انتى اللى هتجبيه لنفسك يانور
لييييييييه تحدثى نفسك بحاجة ذى دى
لييييييييه تديها الفرصة
المفروض منديش لنفسنا فرصة
ان نذكر المعصية قدامها
المهم نامت نور وهى خلاص ف دماغها
انها حبت محمد
وطبعا هى عاوزة تعرف هو بيحبها ولا لا
قعدت تفكر
وحتى وهى نايمة هدفها دلوقتى
ازاى تعرف ان محمد بيحبها ولا لا
ولو مش بيحبها ازاى تخليه يحبها
>>>> يااااااااااااااه يانور
انتى متعرفيش ان غيرك اللى شاغله
ازاى يحب ربنا وازاى يخلى نفسه من المقربين

انتى مسمعتيش الحديث ده
عَنْ ثَابِتٍ ، عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ ؛ أَنَّ رَجُلاً قََالَ : يَا رَسُولَ اللهِ ،
مَتَى السَّاعَةُ ؟ قَالَ : وَمَاذَا أَعْدَدْتَ لِلسَّاعَةِ ؟
قَالَ : لاَ ، إِلاَّ أَنِّي أُحِبُّ اللهَ وَرَسُولَهُ ،
قَالَ : فَإِنَّكَ مَعَ مَنْ أَحْبَبْتَ.
قَالَ أَنَسٌ : فَمَا فَرِحْنَا بِشَيْءٍ ، بَعْدَ الإِسْلاَمِ ،
فَرَحَنَا بِقَوْلِ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم : إِنَّكَ مَعَ مَنْ أَحْبَبْتَ.
قَالَ : فَأَنَا أُحِبُّ رَسُولَ اللهِ صلى الله عليه وسلم ،
وَأَبَا بَكْرٍ ، وَعُمَرَ ، وَأَنَا أَرْجُو أَنْ أَكُونَ مَعَهُمْ ،
لِحُبِّي إِيَّاهُمْ ، وَإِنْ كُنْتُ لاَ أَعْمَلْ بِعَمَلِهِمْ.
رواه أحمد (13419 و13886) ، وعَبْد بن حُمَيْد (1296) ، ومُسْلم (7520)
حديث صحيح

يعنى ياللى بتحبى المطرب الفلانى
ولا الممثل الفلانى
ولا الفنانة الفلانية
ولا الفنان الفلانى
هتحشرى معاهم
ياللى بتحبى حب حرام
وبتكلمى اللى بتحبيه
هتحشرى معاه
ياللى بتقولى ع شخص مسيحى
او واحدة مسيحية
دا افضل من المسلمين ف معاملتهم
دا انا بحبها اوووووووى
ازاى تقبلى تقولى كدا
هتحشرى معاهم
ليييييييييييه متقوليش بحب امهات المؤمنين
ليييييه متقوليش بحب الصحابيات
علشان تحشرى معاهم
ونامت نور
ولما صحيت نور
راحت الكلية
وكانت سرحانة خاااااااااالص
عمالة تفكر هتعمل ايه
تقوله ايييييييييييييييه
افتكرت زيزى وهى بترقص مع خطيبها اسلو
واطلقت العنان لخيالها
واتخيلت نفسها مع محمد
وهى بترقص معاه

>>>>اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
حبيبتى ف الله
كل هذه الخيالات من الشيطان
وهذا بسبب الفراغ الداخلى
لو شغلتى نفسك بهم الدعوة
عاوزة ناس كتتتتتتتتتتتتير يدخلوا الاسلام
عاوزة اثبت لغير المسلمين ان الاسلام ده افضل دين
لزما اغير على دينى
لزما اعمل حاجة لدينى قبل ما اموت
لزما اكون حاجة من اللى الرسول قال عليهم
عن أبي هريرة رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه وسلم قال :
" سبعة يظلهم الله في ظله يوم لا ظل إلا ظله ،
إمام عادل وشاب نشأ في عبادة الله ،
ورجل قلبه معلق بالمساجد ،
ورجلان تحابا في الله اجتمعا عليه وتفرقا عليه ،
ورجل دعته امرأة ذات منصب وجمال فقال إني أخاف الله .
ورجل تصدق بصدقة فأخفاها حتى لا تعلم شماله ما تنفق يمينه ،
ورجل ذكر الله خالياً ففاضت عيناه " متفق عليه

مش بتتمنى انك تكونى من دول
وحصل حوار بين منى ونور
يالا نشوفه :

منى : نور يالا علشان ندخل المحاضرة ابتدت
>>ونور سرحانة
منى : نور
نور نور نوووووووووووووووووور

نور : فيه ايه ؟
منى : انتى نمتى ولا ايه ؟
نور : سؤال وجيه من واحدة اوجه منه
هنام ازاى يعنى وانا معاكم
(بتريقة)
منى : طيب ياختى بطلى غلبة
ويالا علشان المحاضرة

نور : لا اطلعى انتى انا مش حاضرة
منى : ليه ؟؟
نور : مليش مزاج
منى : امال جاية ليه دا
احنا مورناش غيرها ؟

نور : كدة وخلاص
زهقانة خلاص بقى

>>>> ليييييييييييه يانور
اماااااااال انتى راحة الكلية ليه
طالما مش هتستفيدى بتخرجى من بيتك ليه
انتى مسمعتيش الاية دى
قال الله تعالى ف سورة الاحزاب
(وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَى وَأَقِمْنَ الصَّلَاةَ وَآتِينَ الزَّكَاةَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً (33) )

وقامت منى راحة المحاضرة
ونور تحت
مع خيالاتها والشيطان
وروحت نور
وقعدت تفكر وتفكر
لحد ما لقت حل فرحت اوووووووووووى
وبعدين جريت ع الجهاز وفتحت النت
وفتحت المنتدى
ولقت رسالة من محمد
نصها
"متأسف اووووووووووى بس هو اتاخر عندى ومتأسف ان كنت سهرتك"

فردت عليه
برساله
نصها
"محصلش حاجة مفيش مشكلة انا مستنيالك علشان عاوزة اخد رايك ف حاجة "

وبعدين قعدت تفر ف النت
وهى بتفر دخلت ع صفحته
لقت فى اصحابه اللى ف المنتدى
بنات
اضايقت اووووووووى
وبعدين قالت بكرة اعرف ايه حكايتهم دول
وجه محمد ف معياده
الساعة كاااااااااااام



الساعة 11
وطبعا هى كانت مستنياه
وجه محمد
وحصل الحوار ده بينهم
محمد : موجودة ولا لا ؟
نور : ايوة موجودة
محمد : ايه اخبارك
وايه اخبار المذاكرة

نور : الحمد لله
وانت ايه اخبارك

محمد : الحمد لله
ها خير ايه اللى كنتى عوزانى فيه

نور : هقول بس بدون تريقة
محمد : قولى
وانا قولتلك قبل كدة
انا لا يحق ليا التريقة ع حد

نور : هى مشكلة لواحدة صحبتى
مش ليا

محمد : مش هتريق
ومشكلة
ولواحدة صحبتك مش ليكى
ها قولى بقى

نور : هى يعنى حبت واحد
ومش عارفة انه بيحبها ولا لا
وكمان عرفت انه بيكلم بنات كتتتتتتتتتير
وبتضايق اووووى ومش عارف تعمل ايه

محمد : كونها انها تضايق انه بيكلم بنات
دى حاجة طبيعية
وتعرف ازاى دى
تسأل حد من البنات اللى بيكلمه
بس بطريقة غير مباشرة

نور : هى متعرفش حد فيهم
محمد : امال عرفت ازاى انه بيكلمهم
نور : من برا برا
محمد : مش عارف
انتى رايك اييييييييييه ؟

نور : مش عارفة
امال سألتك لييييييييه

محمد : مش عارف بجد
نور : طيب عاوزة اسألك سؤال
محمد : اتفضلى
نور : انت حبيت قبل كدة
وميردش محمد
نور : لو مش عاوز تجاوب
خلاص اسفة
محمد : لا عادى
بس فكرتينى بس
كانت واحدة واحنا ف الاعدادى

نور : ياااااااااااااااااااااااااااااه
وهى كانت بتحبك

محمد : مش عارف اصلا
مكلمتهاش ولا قولتلها
وهى خلصت معهد واتجوزت
وانا كملت كلية

نور : اسفة انى فكرتك
محمد : لا عادى دا حاجات عادية
اى انسان بيعدى بيها
وانتى بقى ؟

نور : انا لا خالص
>>> مهو لزما تعمل نفسها البريئة
انا عمرى قلبى ما هدى غير لزوجى
ده مبدئى

محمد : وده صحيح هو الاحق بالحب ده
نور : ايوة صح
محمد : معلش بعتذر لزما اقوم علشان الشغل بكرة
تصبحى ع خير

نور : وانت من اهل الخير
>>>>> ياااااااااااااااااه يانور اتجرئتى اوووووووووووى
ازاى تسأليه حاجة ذى دى
وصلت الجراءة للدرجة دى
امال فين الحياء
انتى سمعتى حديث الرسول صلى الله عليه وسلم
عَنْ أَبيْ مَسْعُوْدٍ عُقبَة بنِ عَمْرٍو الأَنْصَارِيِّ البَدْرِيِّ رضي الله عنه قَالَ: قَالَ رَسُوْلُ اللهِ صلى الله عليه وسلم (إِنَّ مِمَّا أَدرَكَ النَاسُ مِن كَلاَمِ النُّبُوَّةِ الأُولَى إِذا لَم تَستَحْيِ فاصْنَعْ مَا شِئتَ)[149] رواه البخاري.)









التوقيع

رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَدْخِلْنِي بِرَحْمَتِكَ فِي عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ(النمل 19)

    رد مع اقتباس
قديم 02-16-2012, 06:42 PM   رقم المشاركة : 25
متمسكة بنقابي
قلب نشيط
 
الصورة الرمزية متمسكة بنقابي

 


الجنس: female

اسم الدولة Egypt

متمسكة بنقابي غير متواجد حالياً

 

متمسكة بنقابي is a name known to allمتمسكة بنقابي is a name known to allمتمسكة بنقابي is a name known to allمتمسكة بنقابي is a name known to allمتمسكة بنقابي is a name known to allمتمسكة بنقابي is a name known to allمتمسكة بنقابي is a name known to allمتمسكة بنقابي is a name known to allمتمسكة بنقابي is a name known to allمتمسكة بنقابي is a name known to allمتمسكة بنقابي is a name known to all

 

افتراضي

ماشااااااااء الله اللهم بااااااااارك رآآآآآآآآآآآآآئع

قصة حقاً مؤثرة

ربنا يحفظنا يآآآآآآآآآآآآآآآآرب

جزاكِ الله خيراً وبارك الله فيكِ

مواضيعك مميزة ... ماشاااااااء الله ربنا يباركلك ويجعله في ميزان حسناتك

أحبكِ في الله








التوقيع



"" فَمـــــن زُحزِحَ عَن النّـــــارِ و اُدخِــــلَ الجنّــــةَ فَقَد
فَــــاز ""
يـــــــَـــــــآآرَبْ اجْعَـلْنــــَـا مِنْـهـــــُـــم



يــآآ رب . . إرحـــــم عيـونـاً بالــــــدّمع فــــــــاضتفلـن يُـجفّـف دموعــــها سواك
يـآآ رب .. أسعـــــد قلــوبـاً بالحـزن ضـاقــــــــــت فـليـس مــن يُـسعـدها سواك
يـآآ رب . . إهــدي نفوســـاً من كثرة الذنوب ماتـت و لا يُـحييها بالـــــــهدى سواك



اللهم ارزقنــا حســن الخاتمــــة

يـارب لكـ الحمـد والشكـر على كل حـال

    رد مع اقتباس
قديم 02-17-2012, 12:02 PM   رقم المشاركة : 26
طالب الجنـــة
قلب نشيط
 
الصورة الرمزية طالب الجنـــة

 


الجنس: male

اسم الدولة Egypt

طالب الجنـــة غير متواجد حالياً

 

طالب الجنـــة is a splendid one to beholdطالب الجنـــة is a splendid one to beholdطالب الجنـــة is a splendid one to beholdطالب الجنـــة is a splendid one to beholdطالب الجنـــة is a splendid one to beholdطالب الجنـــة is a splendid one to beholdطالب الجنـــة is a splendid one to beholdطالب الجنـــة is a splendid one to beholdطالب الجنـــة is a splendid one to beholdطالب الجنـــة is a splendid one to beholdطالب الجنـــة is a splendid one to behold

 

افتراضي

والعريس كان واقف يصقفلها
كان هو واصحابه عاملين دايرة عليها
ياااااااااااااااااااااااااه ع الرجولة
رااااااااااااااااااجل !!!!!!!!!!!


الله المستعان
ربنا يهدينا و يهديهم

بجد بيصعبوا عليا جدا
ربنا يتوب علينا و عليهم
آمين


بوركتم

صحيح : صلى الله على محمد صلى الله عليه و سلم








التوقيع

ليس بمعرفتك الشئ أنك قد صرت من أهله ... فالرجل قد يكون عالما بالشئ و لا يكون متصفا به ... فالعلم شئ و الحال شئ آخر

تستطيع أن ترى الصورة بحجمها الطبيعي بعد الضغط عليها
و اعلم أن السائر إلى الله لا ينقطع سيره إلى الله ما دام على قيد الحياة ... و لا يصل العبد ما دام حيا إلى الله وصولا يستغني فيه عن السير البتة ... هذا عين المحال

    رد مع اقتباس
قديم 02-17-2012, 12:12 PM   رقم المشاركة : 27
امة الرحمن/فاطمة
مشرفة
 
الصورة الرمزية امة الرحمن/فاطمة

 


الجنس: female

اسم الدولة Egypt

امة الرحمن/فاطمة غير متواجد حالياً

 

امة الرحمن/فاطمة has a brilliant futureامة الرحمن/فاطمة has a brilliant futureامة الرحمن/فاطمة has a brilliant futureامة الرحمن/فاطمة has a brilliant futureامة الرحمن/فاطمة has a brilliant futureامة الرحمن/فاطمة has a brilliant futureامة الرحمن/فاطمة has a brilliant futureامة الرحمن/فاطمة has a brilliant futureامة الرحمن/فاطمة has a brilliant futureامة الرحمن/فاطمة has a brilliant futureامة الرحمن/فاطمة has a brilliant future

 

افتراضي

اللهم آمين وإياكم

جزانا الله وإياكم كل خير جميعا

وبارك الله فيكم

الله المستعان

ربنا يهديهم وينور بصيرتهم يـــارب

أكتر حاجة بتحرق دم الواحد ويتمني لو يعمل أي حاجة علشان مش يكونوا كده








التوقيع

رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَدْخِلْنِي بِرَحْمَتِكَ فِي عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ(النمل 19)

    رد مع اقتباس
قديم 02-17-2012, 12:13 PM   رقم المشاركة : 28
امة الرحمن/فاطمة
مشرفة
 
الصورة الرمزية امة الرحمن/فاطمة

 


الجنس: female

اسم الدولة Egypt

امة الرحمن/فاطمة غير متواجد حالياً

 

امة الرحمن/فاطمة has a brilliant futureامة الرحمن/فاطمة has a brilliant futureامة الرحمن/فاطمة has a brilliant futureامة الرحمن/فاطمة has a brilliant futureامة الرحمن/فاطمة has a brilliant futureامة الرحمن/فاطمة has a brilliant futureامة الرحمن/فاطمة has a brilliant futureامة الرحمن/فاطمة has a brilliant futureامة الرحمن/فاطمة has a brilliant futureامة الرحمن/فاطمة has a brilliant futureامة الرحمن/فاطمة has a brilliant future

 

افتراضي

الحلقة التاسعة


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بداية يالا نصلى ع حبيبنا النبى محمد صلي الله عليه وسلم

يالا نكمل الحكاية

احنا وقفنا لما عاتبنا نور ع اللى عملته من جراءة وعدم حياء
لما سالت محمدعن حاجات المفروض مش تسالها ليه
احنا وقفنا لما خلصت كلام معاها وقفلت النت ودخلت تنام
كانت نور ف قمة سعادتها ان مفيش حد ف حياته دلوقتى
ونامت نور وهى سعيدة اوووووووووى
ولما صحيت
راحت الكلية وكانت سرحانة اوووووووى
وتقول >>>الحمد لله انه مش بيحب حد
نفسى اعرف هو بيحبنى ولا لا ؟
>>>> ياااااااااااه ع النفس الامارة بالسوء
النفس اللى هتودى ف داهية
النفس النفس
مهى عدو كبير لينا اكبر من الشيطان
قال الله تعالى ف سورة ق
( وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ وَنَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ (16))
فخلوا بالك من العدو ده
متعمليش ذى ما نور عملت ومكنتش واخدة بالها
ونور ف الكلية قاعدة سرحانة ومش بتحضر محاضرات
ومعدتش بتسمع لمشاكل صحابها
ولا عادت بتضحك
مكنتش قبل كدة بتحب تقعد لوحدها عادت بتحب تقعد لوحدها
كانت ديما تحب تتكلم مع ماما
معدتش كدة خالص
اتغيرتى خالص يانور
ع الاقل كانت بتصلى الاوقات حتى ولو متاخرة
معدتش بتصلى ودى مصيبة
تصلى فرض وتسيب 10
ابتدت تتغير
ده كله ليييييييييييييييه
علشان شاغله قلبها بحد غير ربنا
شاغلة مخها وتفكير بحاجة غير ربنا
وروحت نور وقاعدة مستنية محمد يجى
وكان بيجى ف ميعاده كل يوم
ويتكلموا وكانت بتبقى فرحانة اووووووووووى
وهى بتتكلم معاه
كانت هى بتحس بالسعادة وتفرح اووووووووى
يوم ما تكلمه
وده كله احاسيس كاذبة واوهام
وده كله ومش عارفة هو بيحبها ولا لا
ده لمدة شهر
وف يوم من المرات وهى بتكلمه
حصل الحوار ده ما بينهم
نور : انت فين
محمد : شكل صفحة الرسايل كبر عليها الرسايل
فبمسح حبة منهم علشان تفتح كلها
نور : وانا عندى كدة برده
طيب بص ابعتلى الايميل بتاعك
محمد : ايميلى
........................
نور : هبعتلك الاضافة
وبعت الاضافة وقفلت نور المنتدى
وابتدت تكلمه ياهو
وكانوا كل يوم لزما يكلموا بعض
وف مرة
حصل الحوار ده
نور : الا ايه اخبار صلاة الفجر معاك
محمد : بصراحة ايام الدراسة كنت بصليها
لكن دلوقتى بصلى الصبح
نور : ياسلام يعنى هو ربنا قال تتصلى
ايام الدراسة بس

محمد : منا والله مش بصحى
مش بعرف اصحى
نور : خلى حد من اصحابك يصحيك
دا انا واصحابى بنرن ع بعض الفجر
علشان نصحى بعض
محمد : ماشاء الله كويس
ربنا يعينكم
نور : طيب عاير المنبه واصحى انهاردة
محمد : حاضر باذن الله
نور : اما نشوف
بص انا هقوم انام دلوقتى علشان
مش قادرة افتح عنيا
محمد : ماشى تصبحى ع خير
نور : وانت من اهله
وتدخل نور تنام وبابا يصحيها
بابا : نور قومى يالا انتى مش هتروحى الكلية
نور : حاضر يابابا نص ساعة كمان وهقوم
اصلى كنت سهرانة بذاكر
>>> كدة يانور كمان بتكذبى
بابا : ماشى يابنتى ربنا يعينك ويقويكى
وتنام نور وتصحى متأخر
وتقوم تجرى وتروح الكلية
وتضيع عليها اول محاضرة وتكسل ع التانية
وعادى
وحصل حوار بينها وبين صحبتها منى يالا نشوفه
منى : ايه يانور انتى اتأخرتى ليه
نور : معلش جت عليا نومة
منى : طيب ومحضرتيش التانية لييييييييه
نور : فكك عادى فيها ايه
يالا علشان نروح
وتروح نور وتلاقى عمها عندهم
وطبعا عمها ليه ولد شاب وبنت
وتروح نور تسلم عليهم كلهم
وتدخل تغير
وعادى تلبس بيجامة قدام ابن عمها
وتقول وفيها ايه مهو ذى اخويا
وتقعد مع بنت عمها
وفرق بينها وبين بنت عمها سنة
وتلاقى موبايل بنت عمها بيرن
بنغمة موسيقية
حصل حوار بين نور وبنت عمها سها يالا نشوفه
نور : ايه النغمة دى يا سها انا مش بسمع اغانى
سها : والله كويس
ان ف حد ف عيلتنا محترم
وتضحك باستهزاء
نور : لا بس مش بحب اسمعها اصلا
سها : طيب بس خدى اسمعيها
نور : لا ياستى بلاش (بس هى من جواها عاوزة تسمعها )
سها : طيب هاتى موبايلك ولما تحبى تسمعيها اسمعيها
واخدت سها موبايل نور وتنقل لها الموبايل بالبلوتوث
ولما مشيوا
نور تمسك الموبايل
وتكلم نفسها وطبعا الشيطان معاهم
نور : لا انا مش هسمعاها
نفسها : فى ايه يابنتى اسمعيها وبعدين امسحيها
نور : طيب
>>>شوفتوا علشان سمحت لنفسها انها تحطها ف مكان فيه فتنة
وتسمع نور الاغنية وتنسى ان الاغانى حرام
ولقت الاغنية عجبتها اووووووووى
وماشية مع حالتها اووووووووووووى
كان عمها واهله مشيوا ع الساعة 10
فبعدت ما سمعت الاغنية عجبتها اوووووووووى
قعدت تشغل فيها كذا مرة
وفجأة اختها نهى دخلت عليها
فقامت نور قفلاها جرى
لييييييييييييه ؟؟؟؟؟؟
كانت بتنصح اختها بعدم سماع الاغانى حرام
دلوقتى بقى شكلها وحش لما تشوفها بتسمع اغانى
اخص عليكى يانور
يبقى عارفة ان ده حرام وبتعمليه
وكمان خايفة ان اختك تشوفك ومش خايفة ان ربنا يشوفك
انتى متعرفيش الاية اللى بتقول
قال الله تعالى ف سورة البقرة
)أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنسَوْنَ أَنفُسَكُمْ وَأَنتُمْ تَتْلُونَ الْكِتَابَ أَفَلاَ تَعْقِلُونَ (44))
وقال تعالى ف سور الصف
)يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ (2) كَبُرَ مَقْتاً عِندَ اللَّهِ أَن تَقُولُوا مَا لَا تَفْعَلُونَ (3) )
وكما جاء في الحديث الشريف:
(يُؤتى بالرجل يوم القيامة، فيلقى في النار، فتندلق أقتاب بطنه،
فيدورُ بها كما يدورُ الحمار بالرحى، فيجتمع إليه أهل النار، فيقولون: يا فلان مالك؟
ألم تكن تأمرُ بالمعروف وتنهى عن المنكر! فيقول: بلى،
قد كنتُ آمر بالمعروف ولا آتيه وأنهى عن المنكر وآتيه) متفق عليه
المهم نكمل
وقامت نور تبص ف الساعة
وتقول >> ياااااااااااااااااه الساعة بقت 11
وتجرى ع الجهاز وتشغله
وتفتح الميل
وترن ع محمد buzz
ويرد محمد
ويالا نشوف الحوار
محمد : ازيك عاملة ايه
نور : الحمد لله تمام
انت ايه اخبارك
محمد : الحمد لله
نور : فاكر لما قولتلك عاوزاك
فموضوع ضرورى
ونسيت اقولك عليه
محمد : امتى ده ؟
نور : خلاص مش مهم
طالما نسيت
محمد : لا معلش متزعليش
بس ايه هو بقى
نور : لما كنا بنتكلم ع الكلية والنتيجة
وكدة يعنى
محمد : ااااااااااااه
لما سألتك ع اسمك
وانتى مرضتيش
هو انا عرفت حاجة ؟
نور : لا معرفتش بس لو مكنتش
روحت لصاحبك كنت عرفت
محمد : بجد !!!!!!
طب خلاص اسف
يالا قولى
نور : اسمى
اسمى
ههههههههههههههههه
محمد : يالا بقى قولى
نور : مستعد يعنى
محمد : ايوة
ليييييييه هو اسمه زليخة
ههههههههههه
وتضحك نور
نور : طيب بتتريق منش قايلة
محمد : لا خلاص متأسف
قولى يالا
نور : اسمى
نور
محمد : ياااااااااااااااااااااااااااااه
نور
نور : خلاص عرفته
خلى بالك اللى خلانى اقولك
هو ثقتى فيك
ونور قاعدة قام النور طافى
والدينا بقت كحل
الدينا ضلمة
ونور قامت جرى ع السرير وهى مرعوبة
>>> الوضع ده مش بيفكرك بالقبر يانور
هتعملى ايه ساعت ما تتحطى ف القبر يانور
هتقبلى ربنا وهتقولى ليه اييييييييييه ؟
بس نور نامت ومفكرتش ف اى حاجة
عادى عدت عليها ولا كأن اى حاجة حصلت
وصحيت نور
وهى حاسة بخنقة رهيبة
وتقول ====مش عارفة ليه
مضايقة
مخنوقة
نفسى اعيط
نفسى احس بحنية حد
مش حاسة ان حد بيحبنى
حاسة ان الدنيا وحشة
نفسى اموووووت
>>> ليه يانور الكلام الوحش ده
ده علشان انتى بعيدة عن ربنا
محستيش بحلاوة الايمان
انتى مسمعتيش الحديث
ما ثبت في الصحيحين
عن أنس بن مالك رضي الله عنه أنه قال
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم ( ثلاث من كن فيه وجد حلاوة الإيمان:
أن يكون الله ورسوله أحبَّ إليه مما سواهما،
وأن يحبّ المرء لا يحبه إلا لله،
وأن يكره أن يعود في الكفر كما يكره أن يقذف في النار)
(رواه البخاري 1/30 و مسلم 2/210)
شوفتى قربى من ربنا وانتى هتحبى كل حاجة
كل حاجة هتبقى حلوة ف عنيك
وراحت نور الكلية
ومش طايقة تكلم حد
وحصل الحوار ده بينها وبين منى
منى : مالك يانور
نور : مفيش حاجة
منى : لا فيه
نور : قولت مفيش
خلاص بقى ( بزعيق )
منى : طيب برحتك

بعد ما نور زعلت صاحبتها
روحت
بس كان لسة بدرى
ع الساعة 11
ع ما يجى محمد
قالت اما اخش انام
ودخلت نور تنام وتحلم حلم غريب
وصحيت من النوم مفزوعة
الحلم كان
"انها ماشية على سور بس مش عريض
وفجأة السور انكسر بيها بس لحقت نفسها وموقعتش
بس طلعت بعد صعوبة اتعدلت تانى اتبهدلت ع ما طلعت
بس طلعت الحمد لله"
صحيت من النوم مرعوبة
وتقول >>>اكيد ف حاجة غلط بعملها
اه انا بعدت عن ربنا
ايوة صح ايه اللى انا بعمله ده
انا ليه اتعلقت بمحمد
مينفعش مينفعش
ويجى الشيطان جررررررررى
>>>> ياخرااااشى
الحق دا هتفوق لا يانور
صحصحى معاى كدة
>>> نفسها الحقى طيب بصى
انا مش هقولك تعملى حاجة غلط
ينوبك ثواب خليه يبقى كويس برده معاكى
يالا يا نفسها
هى مش حبته
طيب اللى بيحب حد بيتمنى يبقى كويس
نفسها : ازاااااى
الشيطان >>> خليه يصلى ويصوم ويقرب من ربنا كمان
دا لو بتحبيه يبقى لزما يخش الجنة معاكى
يالا الحقيها قبل ما تفكر حاجة
وحصل حوار بين نور ونفسها يالا نشوفه
نور : لا انا كدة هروح ف داهية
اكيد السور ده الصراط المستقيم
يااااااااااااااه كنت هقع
نفسها : لا يانور متكبريش الحكاية اوى كدة
صراط ايه
دا الصراط ارفع من الفتلة يابنتى
نور : ايا كان خلاص يعنى خلاص
مش هدخل النت ده تااااااااااااانى
(وجواها تردد انها مش هتقدر تبعد عنه )
نفسها : يانور ياحبيبتى انا اكتر واحدة
اخاف عليكى ولو شايفة ان ده غلط هقولك
هو اه غلط بس انا عوزاكى تخليه انسان
ملتزم انتى مش حبتيه ؟؟
نور : حبيته !!!!!!!
وده سؤال برده
بس ازاى اخليه ملتزم
نفسها : سيبى الحكاية دى عليا بقى
اسمعى كلامى وانتى هتكسبى
نور : مااااااااااشى
>>>>>>>>ويفرح الشيطان اوووووووووى<<<<<<<
كدة يانور تفرحيه
دا ربنا بعت ليكى رساله
ليييييييه
تمشى ورا نفسك
دا هتدمرك
وبعدين بتبص ف الساعة لقت الساعة
10:30
قالت اما اروح اكل ع ما تيجى الساعة
11
وراحت اكلت وطبعا نسيت الصلاة تماما
وبعد ما أكلت راحت جرررررى ع النت
وفتحت ايييييييييه
الياهو
وترن على محمد buzz
ويالا نشوف الحوار
محمد : نور ازيك ؟
نور : الحمد لله وانت ؟
محمد : الحمد لله


واكملكم المرة الجاية
ولا تنسونا من صالح الدعوات
ومعايا هدية للحلقة
مش عادى للشيخ هانى حلمى









التوقيع

رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَدْخِلْنِي بِرَحْمَتِكَ فِي عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ(النمل 19)

    رد مع اقتباس
قديم 02-17-2012, 07:20 PM   رقم المشاركة : 29
نـورهـان
مشرفة
 
الصورة الرمزية نـورهـان

 


الجنس: female

اسم الدولة Egypt

نـورهـان غير متواجد حالياً

 

نـورهـان has a reputation beyond reputeنـورهـان has a reputation beyond reputeنـورهـان has a reputation beyond reputeنـورهـان has a reputation beyond reputeنـورهـان has a reputation beyond reputeنـورهـان has a reputation beyond reputeنـورهـان has a reputation beyond reputeنـورهـان has a reputation beyond reputeنـورهـان has a reputation beyond reputeنـورهـان has a reputation beyond reputeنـورهـان has a reputation beyond repute

 

افتراضي

ماشاء الله

القصة تزداد رووووعة كل مرة

متااااابعة :))))

جزاكِ الله كل الخير و بارك الله فيكِ

و هحمل الهدية و أسمعها بإذن الله :)








    رد مع اقتباس
قديم 02-17-2012, 07:55 PM   رقم المشاركة : 30
امة الرحمن/فاطمة
مشرفة
 
الصورة الرمزية امة الرحمن/فاطمة

 


الجنس: female

اسم الدولة Egypt

امة الرحمن/فاطمة غير متواجد حالياً

 

امة الرحمن/فاطمة has a brilliant futureامة الرحمن/فاطمة has a brilliant futureامة الرحمن/فاطمة has a brilliant futureامة الرحمن/فاطمة has a brilliant futureامة الرحمن/فاطمة has a brilliant futureامة الرحمن/فاطمة has a brilliant futureامة الرحمن/فاطمة has a brilliant futureامة الرحمن/فاطمة has a brilliant futureامة الرحمن/فاطمة has a brilliant futureامة الرحمن/فاطمة has a brilliant futureامة الرحمن/فاطمة has a brilliant future

 

افتراضي

ربنا يبارك فيكِ يارب

أنتِ الأروع بمرورك يا غالية

والشكر لكاتبة القصة








التوقيع

رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَدْخِلْنِي بِرَحْمَتِكَ فِي عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ(النمل 19)

    رد مع اقتباس
إضافة رد

مواقع النشر (المفضلة)

الكلمات الدلالية (Tags)
مؤثرة, الخاصة>قصة, جدااا<, والرسامة, نور


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 
أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع


الساعة الآن 02:42 PM

Powered by vBulletin® Version.Copyright ©2000 - 2009, Jelsoft Enterprises Ltd