العودة   منتدى أحلى حياة في طاعة الله > القرار الشجاع > أيامنا الحلوة :: قصص التائبين ::
التسجيل التعليمـــات اجعل كافة الأقسام مقروءة

أيامنا الحلوة :: قصص التائبين :: أيام قربنا فيها من ربنا لحظات كلنا عيشناها ومشاعر جميلة ليتها تدوم .

قديم 02-05-2010, 11:47 AM   رقم المشاركة : 1
آويتُ إلى رُكنٍ شَديد
مشرفة سابقة

الصورة الرمزية آويتُ إلى رُكنٍ شَديد

اسم الدولة Egypt

آويتُ إلى رُكنٍ شَديد غير متواجد حالياً

آويتُ إلى رُكنٍ شَديد has a brilliant futureآويتُ إلى رُكنٍ شَديد has a brilliant futureآويتُ إلى رُكنٍ شَديد has a brilliant futureآويتُ إلى رُكنٍ شَديد has a brilliant futureآويتُ إلى رُكنٍ شَديد has a brilliant futureآويتُ إلى رُكنٍ شَديد has a brilliant futureآويتُ إلى رُكنٍ شَديد has a brilliant futureآويتُ إلى رُكنٍ شَديد has a brilliant futureآويتُ إلى رُكنٍ شَديد has a brilliant futureآويتُ إلى رُكنٍ شَديد has a brilliant futureآويتُ إلى رُكنٍ شَديد has a brilliant future

Thumbs up أنا مش ورقة.......... القصة كاملة ،،

أنا مش ورقه ....
أنقل لكم قصه متجدده بإذن الله أبطالها محمد وعبد الرحمن
سنه اولي طب واصدقاء من وهما صغيرين
القصه ممكن تكون طويله او قصيره لكنها رائعه
وحنستفيد منها بإذن الله

ندخل في أحداث القصه
...........

الحلقه الخامسه
الحلقه السادسه

الحلقه السابعه
الحلقه الثامنه
الحلقه التاسعه
الحلقه العاشره
الحلقه الحادية عشر
الحلقه الثانيه عشر
الحلقة الثالثة عشر
الحلقة الرابعة عشر الجزء الأول
الحلقة الرابعة عشر الجزء الثاني
الحلقة الخامسة عشر
الحلقة السادسة عشر
الحلقة السابعة عشر
الحلقة الثامنه عشر
الحلقة التاسعة عشر الجزء الأول
الحلقة التاسعة عشر الجزء الثاني
الحلقة العشرون
الحلقة الحادية والعشرون
الحلقة الثانية والعشرون
الحلقة الثالثة والعشرون الجزء الأول
الحلقة الثالثة والعشرون الجزء الثاني
الحلقة الرابعة والعشرون
الحلقة الخامسة والعشرون
الحلقة السادسة والعشرون
الحلقة السابعه والعشرون
الحلقة الثامنة والعشرون
الحلقة التاسعة والعشرون
الحلقة الثلاثون
الحلقة الحادية والثلاثون
الحلقة الثانية والثلاثون
الحلقة الثالثة الثلاثون
الحلقة الرابعة والثلاثون
الحلقة الخامسة والثلاثون
الحلقة السادسة والثلاثون
الحلقة السابعة والثلاثون
الحلقة الثامنة والثلاثون
الحلقة التاسعة والثلاثون
الحلقة الاخيرة

التوقيع

فمن لي سواك ؛ أُعلقُ فيهِ .. رجائي وَ حُبِّي وَ كلَّ المُنى*

يا رب ..

الْمُتعَـلِّق بالله جَـبَر الله كَسْره، وَأصْلَح الله أمْره، وَرفعَ الله قََـدره حِينَـمَا أعْطَاه أَعْظَـم عطِيَّـة وَهِي: التَّـعَـلّـق بِالله سُبْحَانه وَتعالَى..
د.فاطمه الشيخ

اللهم لا تُذقْنِي مُرَّ العَيْشِ بَعْدَ حُلْوِه
آخر تعديل يانفس توبي يوم 09-20-2011 في 12:26 AM.
قديم 02-05-2010, 11:50 AM   رقم المشاركة : 2
آويتُ إلى رُكنٍ شَديد
مشرفة سابقة

اسم الدولة Egypt

آويتُ إلى رُكنٍ شَديد has a brilliant futureآويتُ إلى رُكنٍ شَديد has a brilliant futureآويتُ إلى رُكنٍ شَديد has a brilliant futureآويتُ إلى رُكنٍ شَديد has a brilliant futureآويتُ إلى رُكنٍ شَديد has a brilliant futureآويتُ إلى رُكنٍ شَديد has a brilliant futureآويتُ إلى رُكنٍ شَديد has a brilliant futureآويتُ إلى رُكنٍ شَديد has a brilliant futureآويتُ إلى رُكنٍ شَديد has a brilliant futureآويتُ إلى رُكنٍ شَديد has a brilliant futureآويتُ إلى رُكنٍ شَديد has a brilliant future

الحلقة الاولي

يصحي محمد اول يوم ليه في الكليه ايه ده الساعه 10 طبعا محمد صاحي مفزوع اول محاضرة

راحت عليه ....
ينادي محمد علي والدته
ماما ماما انت مصحتنيش ليه ينفع كده من اول يوم مفيش التزام
والدته تدخل انا قعدت اصحي فيك من الساعة7 وكالعادة صحيني بعد 5 دقايق لا لابعد ربع ساعة لحد ماوصلنا الساعة 8 وانت نايم في سابع نومه وانا زهقت منك
ازاي ده انا محستش بأي حاجه خالص انا زعلان اوي

وهنا يدخل والد محمد زعلان اوي ياحبيبي لك حق تزعل والايبقي ماعندكش دم
محمد:مش كده برده يابابا قول لماما اصلها مش مقدرة
الوالد: مش مقدره لا مالهاش حق اتصدق بالله انت ماعندكش دم
محمد: ليه كده بس انا مالي ماما هي اللي ماصحتنيش بذمه
الوالد: ياسلام ياخوي انا مابكلمش علي كده انت زعلان اوي لما فاتتك اول محاضرة
طب ماانت ضيعت صلاة الفجر انهارده مازعلتش اوي كده ليه وللاانت خلاص بعد امتحانات الثانويه العامه مش هشوفك تاني في الجامع
محمد: في سره انا فاتتني محاضرة الكليه بس الحمد لله ربنا عوضني خيرا منها محاضرة ابويا
ده بدل مايقولولي تفطر ايه ياحبيبي نروح نحضره ماعلينا
الوالد: انت سكت ليه نمت
محمد:لالا ابدا خلاص سماح المرة دي انا هجهز بقي قبل مايفوتني باقي المحاضرات

وهنا يرن موبايل محمد الظاهر صاحبه عبد الرحمن بيطمن عليه
محمد:ايوه ياعبده ازيك عامل ايه
عبد الرحمن: الحمد لله رب العالمين انت فين
محمد :انا علي السرير اصلي راحت عليه نومه
عبد الرحمن: ولا يهمك تتعوض المهم انا مستنيك ماتتاخرش يلا
محمد : ماشي مسافه السكه ويجهز محمد وينزل عشان يقابل عبد الرحمن

محمد: كل دي زحمه انا هركب ازاي وبعد عناء طويل محمد يركب الميكروباص وينطلق الي الكليه
ويفاجا محمد بواحده تيجي تقعد جنبه......
وبعد فتره تساله هو حضرتك في كليه ايه
محمد: نعم طبعا هو سامع بس مستغرب السؤال
تعيد البنت السؤال مرة تانيه
محمد: ليه حضرتك فيه حاجه
البنت :لا ابدا بس زي مانت عارف ان النهارده اول يوم في العام الدراسي وانا مااعرفش اي حاجه في الجامعه فبسال حضرتك ممكن نكون في نفس الكليه فتعرفني عليها وكده يعني
محمد: يفكر فترة طويله ياتري اقولها ايه دلوقتي اروح معاها كليتها واخدمها واعمل فيهامعروف طب وعبد الرحمن اعمل فيه ايه .....

ولكن فجاه يفتكر محمد قصة سيدنا موسي عليه السلام مع المرأتين وكيف كان حياءوه وادبه معهم وكذلك حياء المرأتين
محمد : بصوت حازم هو حضرتك في كليه ايه
البنت : في تجاره
محمد : خير انا مش في تجاره ومعرفش حاجه عنها وكأنه يقول لها اسكتي واياكي تتكلمي تاني
وبعد عناء ينزل محمد من الميكروباص واخيرا هيقابل عبد الرحمن

ياتري ايه اللي هيحصل بينهم؟
هذا ماسنعرفه في الحلقه القادمه ان شاء الله

التوقيع

يا رب ..

الْمُتعَـلِّق بالله جَـبَر الله كَسْره، وَأصْلَح الله أمْره، وَرفعَ الله قََـدره حِينَـمَا أعْطَاه أَعْظَـم عطِيَّـة وَهِي: التَّـعَـلّـق بِالله سُبْحَانه وَتعالَى..
د.فاطمه الشيخ

قديم 02-05-2010, 11:59 AM   رقم المشاركة : 3
نور على الدرب
مشرف سابق

الصورة الرمزية نور على الدرب

اسم الدولة Egypt

نور على الدرب غير متواجد حالياً

نور على الدرب has a brilliant futureنور على الدرب has a brilliant futureنور على الدرب has a brilliant futureنور على الدرب has a brilliant futureنور على الدرب has a brilliant futureنور على الدرب has a brilliant futureنور على الدرب has a brilliant futureنور على الدرب has a brilliant futureنور على الدرب has a brilliant futureنور على الدرب has a brilliant futureنور على الدرب has a brilliant future

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

متابع معكم بشدة للبقيه

بارك الله فيكم

التوقيع

اللهم إني اعوذ بك من ظُلمة القبر ..
..................... وظُلمة القلب !

يارب ارزقني
حُبك وحُب من يُحبك
وحُب عمل يقربنا إلى حبك

اللهم .. رضآك .. والجنة .. {}
اللهم بعلمك الغيب وبقدرتك على الخلق أحيني ما كانت الحياة خيرا لي ، وتوفني إذا كانت الوفاة خيرا لي
قديم 02-05-2010, 02:09 PM   رقم المشاركة : 4
لبيك إسلامي
مشرف سابق

الصورة الرمزية لبيك إسلامي

اسم الدولة Egypt

لبيك إسلامي غير متواجد حالياً

لبيك إسلامي has a brilliant futureلبيك إسلامي has a brilliant futureلبيك إسلامي has a brilliant futureلبيك إسلامي has a brilliant futureلبيك إسلامي has a brilliant futureلبيك إسلامي has a brilliant futureلبيك إسلامي has a brilliant futureلبيك إسلامي has a brilliant futureلبيك إسلامي has a brilliant futureلبيك إسلامي has a brilliant futureلبيك إسلامي has a brilliant future

جزاكم الله خيرا

انا قريت الفصل الاول و واضح ان القصة شيقة اوى

منتظرين البقية ان شاء الله ..

التوقيع

سبحان الله و بحمده :: سبحان الله العظيم
قديم 02-05-2010, 03:04 PM   رقم المشاركة : 5
قلب معلق بالمساجد
مراقب إداري

الصورة الرمزية قلب معلق بالمساجد

اسم الدولة Egypt

قلب معلق بالمساجد غير متواجد حالياً

قلب معلق بالمساجد is a splendid one to beholdقلب معلق بالمساجد is a splendid one to beholdقلب معلق بالمساجد is a splendid one to beholdقلب معلق بالمساجد is a splendid one to beholdقلب معلق بالمساجد is a splendid one to beholdقلب معلق بالمساجد is a splendid one to beholdقلب معلق بالمساجد is a splendid one to beholdقلب معلق بالمساجد is a splendid one to beholdقلب معلق بالمساجد is a splendid one to beholdقلب معلق بالمساجد is a splendid one to beholdقلب معلق بالمساجد is a splendid one to behold

جزاكم الله خيرا ..

في انتظار باقي القصة بإذن الله

و تم تثبيت الموضوع

التوقيع

قديم 02-05-2010, 03:13 PM   رقم المشاركة : 6
أم عُمير
مشرفة سابقة

الصورة الرمزية أم عُمير

اسم الدولة Egypt

أم عُمير غير متواجد حالياً

أم عُمير has a brilliant futureأم عُمير has a brilliant futureأم عُمير has a brilliant futureأم عُمير has a brilliant futureأم عُمير has a brilliant futureأم عُمير has a brilliant futureأم عُمير has a brilliant futureأم عُمير has a brilliant futureأم عُمير has a brilliant futureأم عُمير has a brilliant futureأم عُمير has a brilliant future

جزاكم الله خيرا
متابعين بإذن الله

التوقيع

رب لا تذرنى فردا وأنت خير الوارثين
قديم 02-05-2010, 10:34 PM   رقم المشاركة : 7
المشتاق إلي الجنة
مشرف سابق

اسم الدولة Egypt

المشتاق إلي الجنة غير متواجد حالياً

المشتاق إلي الجنة is a glorious beacon of lightالمشتاق إلي الجنة is a glorious beacon of lightالمشتاق إلي الجنة is a glorious beacon of lightالمشتاق إلي الجنة is a glorious beacon of lightالمشتاق إلي الجنة is a glorious beacon of lightالمشتاق إلي الجنة is a glorious beacon of lightالمشتاق إلي الجنة is a glorious beacon of lightالمشتاق إلي الجنة is a glorious beacon of lightالمشتاق إلي الجنة is a glorious beacon of lightالمشتاق إلي الجنة is a glorious beacon of lightالمشتاق إلي الجنة is a glorious beacon of light

جزاكم الله خيراً

متابعين إن شاء الله

قديم 02-06-2010, 05:55 PM   رقم المشاركة : 8
آويتُ إلى رُكنٍ شَديد
مشرفة سابقة

اسم الدولة Egypt

جزاكم الله خيراً جميعاً
وبارك الله فيكم

التوقيع

يا رب ..

د.فاطمه الشيخ

قديم 02-06-2010, 06:05 PM   رقم المشاركة : 9
آويتُ إلى رُكنٍ شَديد
مشرفة سابقة

اسم الدولة Egypt

الحلقه الثانيه

محمد يدخل الكلية يدور علي عبد الرحمن وبعد لف كتير في الكلية ايه ده ده شبه عبد الرحمن خالص

لا لا بس اكيد مش هو ايه المقشة اللي في وشه دي هههههههههههههه وللا البنطلون شكل الترزي ضحك عليه وخد باقي القماش وقعد يفحصه من فوق لتحت لا دا اكيد مش عبد الرحمن ولو عبد الرحمن امتى وازاي وليه حصله كده ويقطع تفكير محمد صوت عبد الرحمن...

عبد الرحمن:ايه يامحمد هو انا كنت بايت معاك امبارح وللا ايه ده بدل ماتخدني بالحضن قاعد تبصلي من فوق لتحت.

محمد :لا ابدا ياعبده وياخده بالحضن وحشتني اوي انا معرفتكش يابني انت ايه اللي حصلك 3 شهور اجازة يحصلك كل ده ايه اللي حصلك؟!!!!

عبد الرحمن :بعدين احكيلك المهم انت ازاي تفوت اول محاضره من اولها كده طب حتي خليك ملتزم اول يوم.

محمد:صحيح عملتوا ايه من غيري.

عبد الرحمن:طبعا الدكتور كان زعلان جدا انك محضرتش وكان عايز يلغي المحاضرة لولا ان العدد كان كبير ..

محمد:انت بتتريق؟؟

عبدالرحمن:مانت اللي سؤالك غريب هنعمل ايه يعني من غيرك لاانت الكمبيوتر ولا البروجيكتور وللا حتي الميكروفون عشان المحاضرة تتعطل من غيرك..

محمد:ماشي ياعبده بكره تعرف اهميتي.

عبدالرحمن:المهم انت ازاي راحت عليك نومه والفرق بين جلسة الشروق والمحاضرة قليل يعني ماتلحقش تنام فيه؟؟!!

محمد:مش اما اكون الاول صليت الفجر ابقي اقعد جلسة الشروق

عبدالرحمن:يعني انت ضيعت صلاة الفجر انهارده ازاي؟!!!

محمد:يلا ابدا المحاضرة التانيه كلي اذان صاغيه امال يابني لومكناش دفنينه سوا ..
عبد الرحمن:دفنا مين ؟؟

محمد:ايه يابني احنا مش كنا بنصلي ايام الامتحانات وبعد كده بئي انت عارف انا بحب النوم اد ايه ...
اوعي تقولي ان انت لسه بتصلي الفجر!!!!!

عبدالرحمن:انا بفضل الله بصلي كل الصلوات في المسجد.

محمد:بجد عليه انا برده الكلام ده؟؟!!

عبدالرحمن:المهم دلوقتي يامحمد انا هرن عليك كل صلاة عشان اذكرك بيها وبالذات صلاة الفجر بس اياك تفتح عليه انا بقولك اهو والا هخليك تشحنلي...

محمد:براحه بس عليه احنا اول يوم في الدراسه..

عبدالرحمن:ماهو عشان كده لازم نفتح صفحه جديده مع ربنا احنا فرطنا كتير اوي يامحمد..

محمد:في سره فرطنا في ايه انا مش فاهم اي حاجه؟!!!

عبدالرحمن:هنبتدي من انهارده ..
اول حاجه لازم تعرفها اهميه صلاة الفجر
انا لواديتك صندوق فيه طوب وصندوق فيه دهب وقلتلك وصلهم مكان معين ياتري اهتمامك بالاتنين هيكون نفس الاهتمام؟؟

محمد:لا طبعا دا حتي لو صندوق الطوب ضاع بسيطه هشتري صندوق والطوب اهو كتيرفي الشارع لكن صندوق الدهب لو ضاع هعوضه ازاي؟؟

عبدالرحمن :الحمد لله اتفقنا بص بقي صلاة الفجر اغلي من كنوز الدنيا يعني لوضاعت مش هتعرف تعوضها...

1-قال رسول الله صلي الله عليه وسلم
( من صلى الصبح في جماعة فكأنما صلى الليل كله ) رواه مسلم .

2- قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
( من صلى الفجر فهو في ذمة الله (حفظه) فلا يطلبنكم الله بشئ من ذمته ) حديث صحيح
رواه الطبراني ومسلم بلفظ مشابه .

3-قال رسول الله صلي الله عليه وسلم
( بشر المشائين في الظلم إلى المساجد بالنورالتام يوم القيامه ) صحيح .

كده اتفقنا ان صلاة الفجر مهمة ماشي ..

محمد:ماشي ياسيدي كمل باقي المحاضره اما اشوف اخرتها معاك

عبد الرحمن:بص بئي انت قبل ماتنام لازم تكون متوضي وتقول اذكار النوم بكره ان شاء الله هجيبلك كتاب حصن المسلم
وتكون مخلص انك عايز تقوم بجد تصلي ولازم تكون عارف ان صلاه الفجر دي ترمومتر علي صدقك شوف بئي انت صادق ولا .....
خلاص اتفقنا يامحمد هرن عليك وهستناك تكنسل

محمد:خلاص خلصت المحاضرة يلا بئي قولي ايه اللي غيرك كده

عبدالرحمن :هوا نا ههرب منك ماحنا مع بعض اهو يابني ان شاء الله هحكيلك تعالي بس نروح الجامع لان الظهر قرب يأذن وبعد الصلاه ان شاء الله هحكيلك

وفي الجامع عبد الرحمن يقوم يصلي السنة

عبد الرحمن:انت مش هتصلي السنة

محمد:دا كويس اني بصلي الفرض يابني

عبدالرحمن :ماشي ياسيدي بس الرسول صلي الله عليه وسلم بيقول من صلي اثنا عشر ركعه في اليوم والليله بني الله له بيتا في الجنه

محمد :ماشي ماشي صلي انت بس وخليني اقعدلي شويه بئي عشان تحكيلي بين الاذان والاقامه

محمد :يراقب عبد الرحمن وهو بيصلي ايه دا الواد اتغير 180 درجه هو ايه اللي حصله ماكنش بيتكلم كده ابدا الواد اتجنن وللا ايه انا خايف عليه لاحول ولاقوه الا بالله ايه ده وكمان بئي بيصلي كويس ماشاء الله ايه الخشوع والسكينه دي هو مستني نتيجه امتحان تاني وللا ايه

ياتري ايه اللي حصله 3شهور يتقلب القلبه دي؟؟!!

التوقيع

يا رب ..

د.فاطمه الشيخ

قديم 02-06-2010, 06:37 PM   رقم المشاركة : 10
نور على الدرب
مشرف سابق

الصورة الرمزية نور على الدرب

اسم الدولة Egypt

نور على الدرب غير متواجد حالياً

نور على الدرب has a brilliant futureنور على الدرب has a brilliant futureنور على الدرب has a brilliant futureنور على الدرب has a brilliant futureنور على الدرب has a brilliant futureنور على الدرب has a brilliant futureنور على الدرب has a brilliant futureنور على الدرب has a brilliant futureنور على الدرب has a brilliant futureنور على الدرب has a brilliant futureنور على الدرب has a brilliant future

بارك الله فيكم

متابع بإذن الله

التوقيع

اللهم إني اعوذ بك من ظُلمة القبر ..
..................... وظُلمة القلب !

يارب ارزقني
حُبك وحُب من يُحبك
وحُب عمل يقربنا إلى حبك

اللهم .. رضآك .. والجنة .. {}
اللهم بعلمك الغيب وبقدرتك على الخلق أحيني ما كانت الحياة خيرا لي ، وتوفني إذا كانت الوفاة خيرا لي