العودة   منتدى أحلى حياة في طاعة الله > الحب الحقيقى > ۩۞۩ .......... أحبك ربي .......... ۩۞۩
التسجيل التعليمـــات اجعل كافة الأقسام مقروءة

۩۞۩ .......... أحبك ربي .......... ۩۞۩ إن في القلب فاقة لا يسدها إلا حب الله والرجوع إليه ودوام ذكره وصدق الإخلاص له .

قديم 04-16-2013, 11:50 PM   رقم المشاركة : 1
نـورهـان
مشرفة

الصورة الرمزية نـورهـان

اسم الدولة Egypt

نـورهـان غير متواجد حالياً

نـورهـان has a reputation beyond reputeنـورهـان has a reputation beyond reputeنـورهـان has a reputation beyond reputeنـورهـان has a reputation beyond reputeنـورهـان has a reputation beyond reputeنـورهـان has a reputation beyond reputeنـورهـان has a reputation beyond reputeنـورهـان has a reputation beyond reputeنـورهـان has a reputation beyond reputeنـورهـان has a reputation beyond reputeنـورهـان has a reputation beyond repute

Question الدنيـا ضلمة ومش شاااايف حاجة خاااالص !!

حوار بين الشيخ هانى حلمى وضيف فى برنـامجـه ..

حيحكى لنا قصته وقصته مليئة بالعبر من باب

" وَذَكِّرْ‌ فَإِنَّ الذِّكْرَ‌ىٰ تَنْفَعُ الْمُؤْمِنِينَ "

من باب " وَلَوْ أَنَّهُمْ فَعَلُوا مَا يُوعَظُونَ بِهِ لَكَانَ خَيْرً‌ا لَهُمْ وَأَشَدَّ تَثْبِيتًا "

الموعظة دي عايزكوا تتوقفوا عندها والله شهيد والله سبحانه وتعالى رقيب على صدقه فى كل ما حيحكيه

القصة عايزين نبتدى من البداية خالص انت كنت عايش زى اى حد عايش

عم حسين يقول:
كنت شغال فى قهوة في العتبة 24 ساعة فطبقت انا فى اليوم ده زميلي ماجاش فطبقت مكانه
كان عندى 35 سنة ، وكنت خاطب
كنت ساكن في حى الجمالية الحسين
عم حسين يوم زميلى مجاش طبقت مكانه
قعدت من الصبح لحد تانى يوم الصبح لغاية الساعة 8 الصبح
وبعدين روحت فطرت ونمت وصحوني بالليل عشان اروح الشغل ما قمتش فكبوا عليا ميه عشان أصحى مفيش حركة
كنت قاعد عند خالتى فى حته اسمها العطوف فى الجمالية بتقولى قوم قوم مفيش نفس ولا حركة

عم حسين راحو كبو عليا ميه مفيش برضو اى حركة راحو جابو دكتور كشف عليا قلهم أكل ايه قالو كل طبيخ عادى وشرب الشاى ونام
كشف عليا فقال لهم دة متوفى من امبارح بالليل بعد الأكل مباشرة !!

هو كشف عليا قال لهم ده عشان نتأكد يتحول على المستشفى فجابوا لى الإسعاف وحولونى لمستشفى احمد ماهر التعليمية روحت المستشفى والدكتور استلمنى قال فى ايه قالوا ده كل اكل امبارح ومتحركش بعد كده وجبنا له دكتور قال يتحول على المستشفي
راحو دخلونى الرعاية المركزة عشان يشوف القلب والنبض مالقاش حاجة ولا نبض ولا قلب فى المخ ولا فى الصدر

فقالوا ده متوفى من امبارح بالليل من الاكل الى اكله كان مسمم او متلوث
بعد كده غسلونى انتظرت حوالى خمس او ست ساعات فى العناية المركزة مفيش نبض ولا فى حاجة

فقالوا يلا راحوا غسلونى بقى وراحوا مطلعين تصريح راحو سلمونى لأهلى وأهلى أستلمونى وادفنت فى ترب الغفير عند مزلقان الدويقة مع ابويا الله يرحمه قعدت بقى يومين فى غيبوبة وفى الكفن هما لما بينزلوا الميت بيحلوا من عليه الرباط انا فضلت يومين بلياليهم فى الكفن مش حاسس بحاجة ولا دارى بحاجة قمت تانى يوم باليل مش شايف حاجة لقيت بقى قطن

وأنا مش شايف ضلمة مش شايف
فاكر نفسى نايم فى البيت مش عارف نايم فى البيت على السرير مش عارف
فاتحركت لقيت الحاجات اللى عليا وقعت الهدوم اللي عليا وقعت ، اللي هو الكفن يعني
لقيت قطن فى جسمى كله شلت بقى القطن من هنا ومن هنا

الدنيا ضلمة ومش شايف حاجة خالص

شلت القطن بقى من هنا ومن هنا شميت الريحة لقيت ريحة كريهه وضلمة مش شايف حاجة بحسس بقى حواليا لقيت الميتين حواليا

لقيت رجلين وجسم كله
فشميت الريحة بقى فى ريحة كريهة ومش شايف بقى ضلمة مش شايف حاجة لقيت بقى شعرى وقف كان خشن مكانش كده لقيت شعرى وقف كدة زى المقشة الجريد وجسمى كله اتنفض بقى
ومش عارف اتلم على اعصابى وقمت ازحف على ايدى وركبى لحد ما وصلت للسلم
لما قمت دوست على حاجة عملت رجلى قعدت يومين على السلم انزف من رجلى على السلم
اتخبط في حاجة ،
انا لما وصلت السلم قمت وقفت معرفش بقى إيه اللي خبطنى لقيت بقى رجلى بتنزف فى دم ما حسيتش بالجرح بس حسيت بالدم بينزف فى رجلى

قعدت استغيث الحقونى أنا حي يُرزق ، الحقونى قعدت يومين على السلم اصوت الحقونى أنا حي يُرزق قعدت يومين على اسلم اصوت الحقونى

بصوت علشان الناس تسمعنى كان ربنا مقوي لى الحنجرة دى عشان الناس تسمعنى فكنت اسمع رجلين تيجى عند التربة وتجرى مش بسمع صوت بسمع رجلين بس تجرى تيجى عند التربة وتجرى تالت يوم برضوا يجروا برضوا

طلعت قعدت على السلم بس مفيش اعصاب ان انا اقف مفيش انا رجلى كانت بتجيب فى دم واعصابى كانت سايبة كلها كان جسمى كله بيترج من الخضة
قعدت بقى على السلم اقول الحقونى قعدت اصوت بقى يومين بلياليهم على السلم اصوت

ماكنتش حاسس بحاجة سبحان الله ولا بجوع ولا بعطش ولا حاجة بس كان عندى احساس ان ربنا حيكرمنى واخرج
حد حيسمعنى واخرج كان ربنا مقوى ليا الحنجرة دى ان حد يسمعنى واخرج
كان عندى احساس ان حد حيسمعنى واخرج
جه رابع يوم برضو اسمعونى الناس راحوا للتربي قالوا لا ده في شيطان هنا بعيد عنك او حد صحي

فراحوا للتربى قالوا له جه سمع صوتى جرى على قسم منشية ناصر طبعا بلغ بقى جاءت الحكومة ووكيل النيابة وفتحوا وجابوا كشاف زى بتاع البياعين من حوالينا كده

كان بالليل قرب الفجر كده رابع يوم ، قرب الفجر
طبعا جه وكيل النيابة وكانوا جايبين تمارجى معاهم عشان يطلعنى فالتربى قال لا انا اطلعوا انا انا الى منزلو فطلعنى برة

ساعتها أول ما فتحوا القبر وانت بداءت تشوفهم بداؤ يسمعو صوتك ؟

انا ماكنتش دارى بحاجة انا كنت صوات بس مكنتش دارى بحاجة
اقعدت يومين بلياليهم اصوت
هم قالولى فى المستشفى بعد ما فقت أنا قعدت قد إيه
المهم بقى الراجل التربي أول ما طلعني بص في وشي ومات جات له ساكتة قلبية

أنا كنت زي الهيكل العظمى كان الدم كله اتصفى من جسمى

الحكومة بقى جريت ووكيل النيابة اما الراجل مات كله جري بقى خافوا مني وكان الى يجى يقرب منى يجرى
يخافوا مني كان شعرى بقى واقف وجسمى كله بيتنفض وانا مرمى على الارض كان جسمى كله بيتنفض

فجات بقى واحدة مؤمنة كده ساكنة فى القرافة جابت ملاية ورمتها عليا وراحوا طالبين الاسعاف راحوا ودونى المستشفى تانى اللي انا طلعت منها احمد ماهر برضوا

فروحت المستشفى اما سمعوا ان انا روحت مشيوا الممرضين مشوا وسابوا المستشفى والدكتور مشى هرب من المستشفى
عرف ان انا رجعت تانى هرب من المستشفى فجابوا لى دكاترة من الصحة بس لسانى اتربط قعدت تلات شهور ما تكلمش

لما التربى مات لسانى ده اتربط قعدت تلات شهور ما اتكلمش وركبوا لى محاليل محلول ملح وكده يعنى عشان الدم يجرى فى جسمى تانى تلات شهور

والله العظيم ده حصل

الحادثة دى حصلت سنة كام ؟

سنة 2002

هو اصلا يعنى المشكله ان هو ممكن الحالة نفسها حالة فريدة جدا واحنا دلوقتى مش حنجيب العيب على الدكاترة ولا كذا لان الحالة كانت بالنسبة لهم انت بتقول ان هما رشو عليك ميه وانهم عملو كذا وكذا وكذا فا دى حاجة ربنا سبحانه وتعالى

ربنا جعلك اية للناس وهو ده الى انا عايزك توصلوا دلوقتى

انت ماكنتش حاسس بحاجة بس انت عشت كأنه شئ من حياة البرزخ صحيح انت كنت لسة عايش حياة الشهادة دى
لكن انت دخلت قبر واتقفل عليك قبر عشت فيه ايام انت مش حاسس بيها وحسيت بحاجات

انت طول الوقت ده انت بتقولى طول الوقت مفيش حاجة فى دماغك غير ان انت قاعد تصرخ عايز تطلع وبس واستمر عليك الوقت ده كله

انا عندى امل ربنا سبحانه وتعالى نزل لى الامل انى هاخرج تانى واعيش تانى والناس تشوفنى واشوف الناس كده يعنى

كنت مرعوب ؟!

آه طبعا كنت جسمى كله بيترج من الخوف بيتهز انا قعدت يومين فى رعب على السلم من الريحة والضلمة

اكتر حاجة كانت تؤذيك اوى الريحة جوة كانت صعبة اوى والضلمة الشديدة
ده المعنى اللى احنا بنتكلم حواليه لما نوصف القبر

| انتــــظرونا مع باقى الحوار الذى سيغير الكثييير بإذن الله فى حياتنا |

قديم 04-17-2013, 12:21 AM   رقم المشاركة : 2
مشتاقة الى ربى
قلب نشيط

الصورة الرمزية مشتاقة الى ربى

اسم الدولة Egypt

مشتاقة الى ربى غير متواجد حالياً

مشتاقة الى ربى is a jewel in the roughمشتاقة الى ربى is a jewel in the roughمشتاقة الى ربى is a jewel in the roughمشتاقة الى ربى is a jewel in the roughمشتاقة الى ربى is a jewel in the roughمشتاقة الى ربى is a jewel in the roughمشتاقة الى ربى is a jewel in the roughمشتاقة الى ربى is a jewel in the roughمشتاقة الى ربى is a jewel in the roughمشتاقة الى ربى is a jewel in the roughمشتاقة الى ربى is a jewel in the rough

يا الله دا الواحد يموت فيها
جزاك الله خيرا ونفع الله بكى

التوقيع

اللهم تـــولَّ أمــرى.....

قديم 04-17-2013, 12:47 AM   رقم المشاركة : 3
نـورهـان
مشرفة

الصورة الرمزية نـورهـان

اسم الدولة Egypt

نـورهـان has a reputation beyond reputeنـورهـان has a reputation beyond reputeنـورهـان has a reputation beyond reputeنـورهـان has a reputation beyond reputeنـورهـان has a reputation beyond reputeنـورهـان has a reputation beyond reputeنـورهـان has a reputation beyond reputeنـورهـان has a reputation beyond reputeنـورهـان has a reputation beyond reputeنـورهـان has a reputation beyond reputeنـورهـان has a reputation beyond repute

الله المستعان .. ربنا يعفو عنا يارب

جزانا وإياكِ الله .. ربنا يبارك فيكِ

قديم 04-17-2013, 10:58 AM   رقم المشاركة : 4
طمـوح بلـغ الأفـق
مشرفة

الصورة الرمزية طمـوح بلـغ الأفـق

اسم الدولة Egypt

طمـوح بلـغ الأفـق غير متواجد حالياً

طمـوح بلـغ الأفـق has a brilliant futureطمـوح بلـغ الأفـق has a brilliant futureطمـوح بلـغ الأفـق has a brilliant futureطمـوح بلـغ الأفـق has a brilliant futureطمـوح بلـغ الأفـق has a brilliant futureطمـوح بلـغ الأفـق has a brilliant futureطمـوح بلـغ الأفـق has a brilliant futureطمـوح بلـغ الأفـق has a brilliant futureطمـوح بلـغ الأفـق has a brilliant futureطمـوح بلـغ الأفـق has a brilliant futureطمـوح بلـغ الأفـق has a brilliant future

وعليكِ السلام ورحمة الله وبركاته

جـزاكِ الله خيراً ونفع بكِ

التوقيع

إِذَا العَبْدُ يَوْمَا أَرَادَ الحَيــاةَ
فَلَابُدَّ لِلـرُّوحِ أَن تَنْكَسِـر

وَلَابُدَّ أَنْ يَسْتَكِينَ الفُؤَادُ
وَيَخْضَعُ بِالذُّلِ بَلْ يَنْفَطِر

قديم 04-17-2013, 01:04 PM   رقم المشاركة : 5
نـورهـان
مشرفة

الصورة الرمزية نـورهـان

اسم الدولة Egypt

جزانا وإياكِ الله

بارك الله فيكِ

قديم 04-17-2013, 05:53 PM   رقم المشاركة : 6
أفق يا قلب
مشرفة

الصورة الرمزية أفق يا قلب

اسم الدولة Egypt

أفق يا قلب غير متواجد حالياً

أفق يا قلب has a brilliant futureأفق يا قلب has a brilliant futureأفق يا قلب has a brilliant futureأفق يا قلب has a brilliant futureأفق يا قلب has a brilliant futureأفق يا قلب has a brilliant futureأفق يا قلب has a brilliant futureأفق يا قلب has a brilliant futureأفق يا قلب has a brilliant futureأفق يا قلب has a brilliant futureأفق يا قلب has a brilliant future

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

جزاكِ الله خيراً ونفع الله بكِ

التوقيع

من ذاق لذة القرب من الله ثم انتكس ,,, فإنه يعيش في الدنيا معذبا

"لإبن القيم"

"وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا"
قديم 04-17-2013, 11:51 PM   رقم المشاركة : 7
إشرآقة سجدة
مشرفة التصميم

الصورة الرمزية إشرآقة سجدة

اسم الدولة Egypt

إشرآقة سجدة غير متواجد حالياً

إشرآقة سجدة has a brilliant futureإشرآقة سجدة has a brilliant futureإشرآقة سجدة has a brilliant futureإشرآقة سجدة has a brilliant futureإشرآقة سجدة has a brilliant futureإشرآقة سجدة has a brilliant futureإشرآقة سجدة has a brilliant futureإشرآقة سجدة has a brilliant futureإشرآقة سجدة has a brilliant futureإشرآقة سجدة has a brilliant futureإشرآقة سجدة has a brilliant future

جزااك الله خيرا

التوقيع

قديم 04-17-2013, 11:57 PM   رقم المشاركة : 8
محب الخير
المشرف العام

الصورة الرمزية محب الخير

اسم الدولة Egypt

محب الخير غير متواجد حالياً

محب الخير has a brilliant futureمحب الخير has a brilliant futureمحب الخير has a brilliant futureمحب الخير has a brilliant futureمحب الخير has a brilliant futureمحب الخير has a brilliant futureمحب الخير has a brilliant futureمحب الخير has a brilliant futureمحب الخير has a brilliant futureمحب الخير has a brilliant futureمحب الخير has a brilliant future

جزاكم الله خيراً ونفع بكم

قديم 04-18-2013, 12:26 AM   رقم المشاركة : 9
رَوْضَـــة
مشرفة

الصورة الرمزية رَوْضَـــة

اسم الدولة Egypt

رَوْضَـــة غير متواجد حالياً

رَوْضَـــة has a brilliant futureرَوْضَـــة has a brilliant futureرَوْضَـــة has a brilliant futureرَوْضَـــة has a brilliant futureرَوْضَـــة has a brilliant futureرَوْضَـــة has a brilliant futureرَوْضَـــة has a brilliant futureرَوْضَـــة has a brilliant futureرَوْضَـــة has a brilliant futureرَوْضَـــة has a brilliant futureرَوْضَـــة has a brilliant future

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

عجيب ..! سبحان الله

ننتظر باقي الحوار .. جزاكِ الله خيراً

التوقيع

سبحان الله وبحمده ... سبحان الله العظيم

قديم 04-18-2013, 12:27 AM   رقم المشاركة : 10
افرحوا بالله♥
مشرفة

الصورة الرمزية افرحوا بالله♥

اسم الدولة Egypt

افرحوا بالله♥ غير متواجد حالياً

افرحوا بالله♥ has a brilliant futureافرحوا بالله♥ has a brilliant futureافرحوا بالله♥ has a brilliant futureافرحوا بالله♥ has a brilliant futureافرحوا بالله♥ has a brilliant futureافرحوا بالله♥ has a brilliant futureافرحوا بالله♥ has a brilliant futureافرحوا بالله♥ has a brilliant futureافرحوا بالله♥ has a brilliant futureافرحوا بالله♥ has a brilliant futureافرحوا بالله♥ has a brilliant future

جزاكِ الله خيراً