العودة   منتدى أحلى حياة في طاعة الله > القرار الشجاع > أيامنا الحلوة :: قصص التائبين ::
التسجيل التعليمـــات اجعل كافة الأقسام مقروءة

أيامنا الحلوة :: قصص التائبين :: أيام قربنا فيها من ربنا لحظات كلنا عيشناها ومشاعر جميلة ليتها تدوم .

إضافة رد
 
أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 09-30-2014, 05:10 PM   رقم المشاركة : 71
افرحوا بالله♥
مشرفة
 
الصورة الرمزية افرحوا بالله♥

 


الجنس: female

اسم الدولة Egypt

افرحوا بالله♥ غير متواجد حالياً

 

افرحوا بالله♥ has a brilliant futureافرحوا بالله♥ has a brilliant futureافرحوا بالله♥ has a brilliant futureافرحوا بالله♥ has a brilliant futureافرحوا بالله♥ has a brilliant futureافرحوا بالله♥ has a brilliant futureافرحوا بالله♥ has a brilliant futureافرحوا بالله♥ has a brilliant futureافرحوا بالله♥ has a brilliant futureافرحوا بالله♥ has a brilliant futureافرحوا بالله♥ has a brilliant future

 

افتراضي

الحلقة الثالثة والأربعون

يأتي يوم الخميس ومصطفي مرتبك جدا وخايف

ولكن عندما دخل الي بيت والد الأخت شعر بطمأنينة في نفسه


وبعد ان جلس مع الأب ورحب به والدها

نادي الأب علي إبنته تفضلي يا بنتي تعالي


وكانت الأخت في قمة الإحراج


وتفاجأ بجمالها وحيائها أكثر وقال في نفسه اللهم بارك

انتي بريئة اوي

وسعد جدا بلقائها بها وشعر انه متفاهم معها جدا


وبعد فترة قصيرة استأذن مصطفي وعاد لمنزله وهو في

قمة السعادة وتمني لو تكون أيضا هي أعجبت به



عاد مصطفي وبعد كام ساعة اتصل بوالدها يطمأنه انه

موافق فقد صلي إستخارة ووجد انه ارتاح لها جدا


فوجد انهم موافقون ولكن يعطيهم فرصة يومين لتعيد

الإستخارة مرة أخري لأنها حياة وطمأنه أن إبنته

ارتاحت له ولكن تريد فرصة للإستخارة والتفكير بهدوء

كاد يطير مصطفي من الفرحة وأخذ يردد يا ما انت

كريم يارب انا وكلت أمري ليك وانت فعلا محرمتنيش

بحبك بحبك بحبك يارب


واتصل مصطفي بمحمد سريعا ليخبره بذلك بعد أن حدث أسرته عن كل شئ

محمد : صحيح يا تيفا انا فرحانلك اوي عقبالي يارب

انا مستبشرلك خير إن شاء وعقبالي يارب اعرف حاجة واتقدم

مصطفي : يارب يا محمد يارب ربنا يسرلك كل خير

يارب وانا كمان مستبشرلك خير إن شاء الله


محمد : بجد يا تيفا ربنا يعزك يارب اهم حاجة الواحد

يتوكل علي ربنا وهو يرتاح



مصطفي : صدقت يا محمد ربنا يرزقنا حسن التوكل عليه اللهم آمين

**********************************

ذهبت سمر ومي ومها للمستشفي بعد العصر وفي

المستشفي شاهدت سمر طفلة صغيرة عاملة عملية الزايدة

فسلمت عليها وقالت لها : ازيك يا عسل عاملة إيه دلوقتي ؟؟

الطفلة : الحمد لله كويسة

سمر : إنتي في سنة كام

الطفلة: في تالتة إبتدائي


مسحت سمر علي رأس الطفلة وقالتلها انتي أمورة اوي مش محتاجة حاجة أو اي شئ

الطفلة : لأ شكرا ربنا يبارك فيكِ يا طنط

سمر : انتي عارفة نعبك ده بتاخدي عليه ثواب يا حبيبة

لأن الرسول عليه الصلاة والسلام قال عن أبي هريرة وأبي سعيد الخدري رضي الله عنهما، عن

النبي قال: { ما يصيب المسلم من نصب، ولا وصب، ولا هم، ولا حزن، ولا أذى، ولا غم، حتى

الشوكة يشاكها إلا كفر الله بهامن خطاياه } [متفق عليه] واللفظ للبخاري. والنصب: التعب.

والوصب: المرض

وانتي طفلة اللهم بارك صغنتوتة وبتاخدي حسنات بس اللهم بارك


الطفلة : كلامك جميل اوي وانا بحب ربنا اوي اوي حتي لو تعبانة

سمر : ربنا يبارك فيكِ يارب انتي جميلة بجد


الطفلة : انتي أجمل ممكن ثانية طيب وقطعت الطفلة

الصغيرة جزء من ورقة سلوفان نظيف معها وعملت

منه ورده وأهدتها لسمر

أمتلأت عيني سمر بالدموع وفرحت كثيرا وتذكرت

الورده التي أحضرها أحمد معه ذات مرة وكان قد

أهداها إياه فهد


وحدثت سمر نفسها


ياااه يا أحمد وحشتني ربنا يجمعني بيك في الفردوس

الأعلي اللهم آمين








التوقيع

سبحان الله وبحمده عدد خلقه ورضا نفسه وزنة عرشه ومداد كلماته

تستطيع أن ترى الصورة بحجمها الطبيعي بعد الضغط عليها

و لو أنّا إذا متنا تُركنا *** لكان الموت راحة كل حيِ
و لكنّا إذا متنا بُعثنا *** و نُسأل بعده عن كل شيءِ

انا عاوز اتوب بس البلاااوى الزرقا الى عملتها ؟
روابط مؤلفات د / مصطفى إبراهيم زايد ..
يوميات شاب عادي .. القصة كاملة
فهرس"الحب والنقاب والحجاب والغناء والتلفاز"
جبال من الحسنات بدقائق معدودات-صدقه جاريه
~~~~~~
القرءان الكريم بصوت هادىء وجميل- الشيخ عبد الرحمن العوسي
مصحف للقراءه + تفسير

    رد مع اقتباس
قديم 10-02-2014, 01:31 AM   رقم المشاركة : 72
افرحوا بالله♥
مشرفة
 
الصورة الرمزية افرحوا بالله♥

 


الجنس: female

اسم الدولة Egypt

افرحوا بالله♥ غير متواجد حالياً

 

افرحوا بالله♥ has a brilliant futureافرحوا بالله♥ has a brilliant futureافرحوا بالله♥ has a brilliant futureافرحوا بالله♥ has a brilliant futureافرحوا بالله♥ has a brilliant futureافرحوا بالله♥ has a brilliant futureافرحوا بالله♥ has a brilliant futureافرحوا بالله♥ has a brilliant futureافرحوا بالله♥ has a brilliant futureافرحوا بالله♥ has a brilliant futureافرحوا بالله♥ has a brilliant future

 

افتراضي


الحلقة الرابعة والأربعون(الأخيرة )



أثناء عوده سمر وأخوات مصطفي




فاتح أخوات مصطفي سمر في موضوع محمد


" سمر لو اتقدملك واحد في طب وأخلاق ومتدين توافقي عليه "

احرجت سمر وشعرت أنه يقصدون محمد بذلك لأنها تعرف أن مصطفي خطب


فردت إن شاء الله أوافق ذات الدين والخلق لا يرفض

سعدت مي ومها بردها لأنهما تعلمان مدي قلق محمد علي ذلك الموضوع

وبمجرد أن عادتا حتي أخبرتا مصطفي بذلك


سعد مصطفي جدا وقال إيه الفرحة الكبيرة دي ربنا يسعدكم يا بنات عقبالكم كده يارب

تضحك مي ومها وتقولان : يارب يا تيفا يارب

ويسرع مصطفي ليخبر محمد بذلك ويقوله يلا يا بطل

علشان تحدد يوم بقي

محمد: بجد يا مصطفي ربنا يسعدك دنيا وآخرة يارب


مصطفي : يارب يا محمد يا رب وانت كمان

********************************
وتمر الأيام ويتزوج مصطفي ويقوم بعمل فرح



إسلامي كبير وجميل جدا ويعيش حياة يرضي الله



عنها الله ورسوله صلي الله عليه وسلم

وينجب طفله جميلة جدا إسمها مريم

وفي يوم من الأيام يأتي الأصدقاء الي مصطفي لزيارته



بعد زواج كل منهم

وبينما هم في صالون الضيافة تأتي طفلته مريم





وفقد كانت طفلة زكية وأمورة


وكان مصطفي



والدها يحفظها اناشيد بينزلها من علي منتدي أحلي حياة


فسلمت عليهم وهي مكسوفة وكانت تحمل



الشكولاته لهم

قالها مصطفي تعالي يا مريم سلمي علي عمو محمد



وعمو هشام وعمو عماد


وجلست وضحكت معهم راح والدها مصطفي قالها



قوليلنا نشيد حلو يا مريومة

قالتلو انا بحب نشيد حلو بس انت تشاركني فيه

مصطفي : خلاص ماشي وانا أشارك فيه يا ستي

مريم: نفسي اتوب انا م الذنوب وأكون قريب م الله

ابتسم مصطفي وأصحابه لصغر سن مريم وهي تنشد ذلك النشيد

مريم : إيه مش عاجبك ولا إيه

مصطفي لأ ازاي يا حبيبتي عاجبني اوي

وقال أصحاب مصطفي ده جميل اوي وصوتك كمان جميل اوي فيه

مريم طيب يلا ما تشاركني فيه


قال مصطفي مرددا مع إبنته : نفسي اتوب انا م الذنوب وأكون قريب م الله








التوقيع

سبحان الله وبحمده عدد خلقه ورضا نفسه وزنة عرشه ومداد كلماته

تستطيع أن ترى الصورة بحجمها الطبيعي بعد الضغط عليها

و لو أنّا إذا متنا تُركنا *** لكان الموت راحة كل حيِ
و لكنّا إذا متنا بُعثنا *** و نُسأل بعده عن كل شيءِ

انا عاوز اتوب بس البلاااوى الزرقا الى عملتها ؟
روابط مؤلفات د / مصطفى إبراهيم زايد ..
يوميات شاب عادي .. القصة كاملة
فهرس"الحب والنقاب والحجاب والغناء والتلفاز"
جبال من الحسنات بدقائق معدودات-صدقه جاريه
~~~~~~
القرءان الكريم بصوت هادىء وجميل- الشيخ عبد الرحمن العوسي
مصحف للقراءه + تفسير

    رد مع اقتباس
قديم 03-15-2015, 02:08 AM   رقم المشاركة : 73
مراد حسام القطامي
عضو محظور
 
الصورة الرمزية مراد حسام القطامي

 


الجنس: male

اسم الدولة Syria

مراد حسام القطامي غير متواجد حالياً

 

مراد حسام القطامي is infamous around these parts

 

افتراضي

بارك الله فيكم








    رد مع اقتباس
قديم 11-15-2017, 03:08 PM   رقم المشاركة : 74
رضاك يا ربي <3
قلب جديد
 
الصورة الرمزية رضاك يا ربي <3

 


الجنس: female

اسم الدولة Egypt

رضاك يا ربي <3 غير متواجد حالياً

 

رضاك يا ربي <3 is infamous around these parts

 

افتراضي

بارك الله فيكم








    رد مع اقتباس
إضافة رد

مواقع النشر (المفضلة)

الكلمات الدلالية (Tags)
تائب, يوميات, شاب


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 
أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع

المواضيع المتشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
يوميات شلبيه...تمت بفضل الله .قصة مؤثرة جداا وإن شاء الله هتغير فيك كتير أفق يا قلب ZoOoOom على حياتنا :: القسم العام :: 174 01-20-2014 05:09 AM
هــــــــــام جداً + إن لم تجد موضوعك ابحث عنه هنا غير مسجل أســــرار المحبـيـــــن 220 07-03-2013 09:19 PM
يوميات صائم (بالصور) حـياتى كلها لله أحلى رمضان في حياتي 5 08-07-2011 10:42 PM
يوميات صائمة (بطاقات - مطويات - برامج)~ حـياتى كلها لله الصحبة الصالحة - للبنات وبس - 0 08-04-2011 09:45 PM
هذه الأيام مطايا .. قل في الأسحار أنا يارب تائب (السنة دى هتحج بقلبك) فريق عمل أحلى حياة Mp3 4 11-09-2010 11:46 AM


الساعة الآن 03:12 AM

Powered by vBulletin® Version.Copyright ©2000 - 2009, Jelsoft Enterprises Ltd