العودة   منتدى أحلى حياة في طاعة الله > استمتع بحياتك > ZoOoOom على حياتنا :: القسم العام ::
التسجيل التعليمـــات اجعل كافة الأقسام مقروءة

ZoOoOom على حياتنا :: القسم العام :: تعالوا نقرب من مشاكلنا اليومية في الحياة ونعرفها ونفهمها ونحلها

قديم 08-06-2009, 11:16 PM   رقم المشاركة : 1
Abo 3li
قلب جديد

Abo 3li غير متواجد حالياً

Abo 3li is infamous around these parts

Cool لأ ... مش عادي

في الفتره اللي فاتت حصل معايا اكتر من موقف للأسف من المواقف اللي بتحصل معانا دائما و بنشوفها انها "عادي" بس بجد كان ليها تأثير كبير زمان و كان دايما الشيطان بيدخلي منها

هدفي من الموضوع دا اننا نقول " لأ ... مش عادي" لكل المواقف اللي بتمر علينا مرور الكرام و نحاول نفهم الشيطان بيدخل ازاي و ازاي الناس ممكن تفكر.

و الأهم من دا اننا نساعد بعض عشان نفهم فين المشكله و ايه حلها

الموقف الأول: أتأمرون الناس بالبر وتنسون أنفسكم .... الايه دي هي اللي اتقالت لأب بيطلب من ابنه يقوم يصلي
الموضوع كان عادي جدا في الاول ... و قلت ماشاء الله ان شاء الله الولد و ابنه بعد كده هيروحوا يصلوا مع بعض لكن رجعت قلت في نفسي ايه السذاجه دي ... مش بنكر ابدا وجود الخير في الناس لكن فعلا في اوقات كتير الكلام في الصح مع عوامل تانيه كتير زي الكسل و عدم الاهتمام و قله الايمان و وساوس الشيطان ممكن يجيب نتيجه عكسيه ... و اللي بجد خفت من انه يحصل ان الراجل دا يبطل يقول لابنه قوم صلي

بجد كان زمان الشيطان بيدخلي من هنا ... والله العظيم كأني كنت بسمعه يقولي انت عاوز تبقى منافق ولا ايه و بعدين حتى لو صليت انت فاكر ان صلاتك ربنا هيقبلها و انت منافق

أهم حاجه في رأيي اننا نعرف ان العمل (العبادات) لو معاه اخلاص في النيه (ان شاء الله) هيصحبه ايمان في القلب و حلاوه بجد لا مثيل لها ... و بالعقل لو صليت و انا منافق اقرارا مني بالالوهيه و اوامر ربنا احسن من اني ما أصليش اصلا ... سبحان الله زمان كانت الناس بتقول نحلف كذب بالله خير من ان نحلف صدق بغير الله (لأنه الحلف بغير الله فيه شرك) و احنا بنقول ما أصليش عشان ما احسش اني منافق

يا ريت نكتب كلنا المواقف اللي بنشوفها و ايه المشكله فيها و ايه حلولها

قديم 08-07-2009, 12:42 AM   رقم المشاركة : 2
المشتاق إلي الجنة
مشرف سابق

اسم الدولة Egypt

المشتاق إلي الجنة غير متواجد حالياً

المشتاق إلي الجنة is a glorious beacon of lightالمشتاق إلي الجنة is a glorious beacon of lightالمشتاق إلي الجنة is a glorious beacon of lightالمشتاق إلي الجنة is a glorious beacon of lightالمشتاق إلي الجنة is a glorious beacon of lightالمشتاق إلي الجنة is a glorious beacon of lightالمشتاق إلي الجنة is a glorious beacon of lightالمشتاق إلي الجنة is a glorious beacon of lightالمشتاق إلي الجنة is a glorious beacon of lightالمشتاق إلي الجنة is a glorious beacon of lightالمشتاق إلي الجنة is a glorious beacon of light

جزاك الله خيراً ياأبو علي
الفكرة نفسها حلوة
بس واضح إنك جواك حاجات كتييير عايز تتكلم عنها
خير إن شاء الله

المشكلة فعلاً في كلمة عادي بتخلي الواحد مع طووووول الوقت و التعود مايحسش إنه بيعمل حاجة غلط لإنها بقت عادي
مثلاً شرب السجاير
في الأول اللي بيشرب بيحس إنه متضايق و حاسس إنه بيعمل حاجة غلط
و بعدها بسنة أو اتنين أو تلاتة
الإحساس بيختلف خالص
و بتبقي بالنسة ليه عادة
و ممكن كمان يستغرب جداً لما حد يقولها كده غلط و شرب السجاير حرام
فيرد عليه و يقوله أنا أحسن من غيري , غيري بيشرب حشيش و مخدرات وووو....الخ
خلاص إحساسه بالذنب بقي شبه معدوم

حد عنده أمثلة تانية ؟!

آخر تعديل المشتاق إلي الجنة يوم 08-07-2009 في 12:43 AM.
قديم 10-06-2009, 09:26 PM   رقم المشاركة : 3
Moon
قلب متميز

اسم الدولة Egypt

Moon غير متواجد حالياً

Moon is a splendid one to beholdMoon is a splendid one to beholdMoon is a splendid one to beholdMoon is a splendid one to beholdMoon is a splendid one to beholdMoon is a splendid one to beholdMoon is a splendid one to beholdMoon is a splendid one to beholdMoon is a splendid one to beholdMoon is a splendid one to beholdMoon is a splendid one to behold

اقتباس:
خلاص إحساسه بالذنب بقي شبه معدوم

و دى لوحدها عقوبة من الله على ذنبه
بدل ما كان يحص بالذنب و عايز يتوب
دلوقت خلاص

زى ما بيقولوا
كثرة المساس تذهب الإحساس

قديم 10-06-2009, 10:39 PM   رقم المشاركة : 4
noury_nour
قلب جديد

noury_nour غير متواجد حالياً

noury_nour is infamous around these parts

والله كلامكم رائع ويشرح القلب
لان فعلا دى امور كلنا بنمر بيها
نسال الله العفو والعافية

قديم 10-07-2009, 12:05 PM   رقم المشاركة : 5
طالب التوبة
مشرف سابق

الصورة الرمزية طالب التوبة

اسم الدولة Egypt

طالب التوبة غير متواجد حالياً

طالب التوبة has a brilliant futureطالب التوبة has a brilliant futureطالب التوبة has a brilliant futureطالب التوبة has a brilliant futureطالب التوبة has a brilliant futureطالب التوبة has a brilliant futureطالب التوبة has a brilliant futureطالب التوبة has a brilliant futureطالب التوبة has a brilliant futureطالب التوبة has a brilliant futureطالب التوبة has a brilliant future

جزاكم الله خيرا اخوانى
فعلا فى مواقف كتيير بتمر على الواحد يعنى مثلا تكون واقف فى وسط بعض الشباب تلاقى الشاب عمال يقول كلام مش كويس الالفاظ نفسها مش كويسه تقله يا اخى عيب يقلك عاااااااااااااااادى ويحسسك انك جاى من المريخ او الزهرة مع اننا مامورين بحسن الخلق وكمان من صفات اصحاب الجنة كما يقول الملك سبحانه ( وهدوا الى الطيب من القول وهدوا الى صراط الحميد ) انا مش قصدى ان الشاب بيشتم لا فى بعض الكلمات الواحد لما بيسمعها كده بيحس انه مضايق لانها مش كويسه وممكن يقولها بطريقة تانية افضل واحسن ولا ايه رايكم
؟؟

التوقيع

لا إله إلا الله ما أصعب الحياة بغير توفيق من الله
- - - -

" وما أصابكم من مصيبة فبما كسبت أيديكم ويعفو عن كثير "

وما أصابكم- أيها الناس- من مصيبة في دينكم ودنياكم فبما كسبتم من الذنوب والآثام , ويعفو لكم ربكم عن كثير من السيئات , فلا يؤاخذكم بها.