عدد الضغطات  : 454  
 عدد الضغطات  : 669  
 عدد الضغطات  : 896

عدد الضغطات  : 80  
 عدد الضغطات  : 1170  
 عدد الضغطات  : 520

العودة   منتدى أحلى حياة في طاعة الله > استمتع بحياتك > ZoOoOom على حياتنا :: القسم العام ::
التسجيل التعليمـــات اجعل كافة الأقسام مقروءة

ZoOoOom على حياتنا :: القسم العام :: تعالوا نقرب من مشاكلنا اليومية في الحياة ونعرفها ونفهمها ونحلها

قديم 07-10-2010, 06:52 PM   رقم المشاركة : 11
almoltaqa_aljanaa
قلب نشيط

اسم الدولة Egypt

almoltaqa_aljanaa غير متواجد حالياً

almoltaqa_aljanaa is on a distinguished roadalmoltaqa_aljanaa is on a distinguished roadalmoltaqa_aljanaa is on a distinguished roadalmoltaqa_aljanaa is on a distinguished roadalmoltaqa_aljanaa is on a distinguished road

قامت الإداره جزاهم الله خيرا بتعديل الرابط

ربنا يزيدكم حرص وتوفيق وسداد

آخر تعديل Dr_Mostafa يوم 02-23-2011 في 12:38 AM.
قديم 07-10-2010, 08:06 PM   رقم المشاركة : 12
shito
قلب جديد

الصورة الرمزية shito

اسم الدولة Egypt

shito غير متواجد حالياً

shito is infamous around these parts

ما هى اكثر حلقة أعجبتك ؟

الحلقة الاخيرة من اجمل الحلقات

في نظرك ..ما هو سبب انتكاسة عبد الرحمن ؟

انة كان بعيد عن ربنا وكان بيسيب نفسة للشيطان واكيد طبعا الاخت نورهان كان ليها سبب كبير فى اللى حصل لعبد الرحمن

هل معاذ شخصية خيالية أم انك رأيت نماذج له من الواقع؟؟

اعتقد خيالية ولكنى اتمنى ان اجد شخصية مثل معاذ وساعمل على ان اجد صديق مثل معاذ

ماذا تعلمت من القصة ؟؟

حجات كتير اوى وخصوصا ان الداعي لله زى معاذ لازم يكون بيطبق على نفسة اللى بيقولة للناس مش يكون كلام وبس وكمان زى الاخت لحن الفرح ماذكرت انه ميسبش ابدا التائب حتى لو كان عنده ظروف
زي لما معاذ كان عنده ظروف بعت عبد الله ل عبد الرحمن

كيف أثرت القصة في حياتك العملية؟؟

اتعلمت منها مواقف كتير كنت فاكرها عادية لكن عرفت انها غلط وعرفت حجات كتير من القصة كويسة مكنتش اعرفها

ما هو اكثر موقف أثر فيك ؟

الموقف الاول
موقف عبد الرحمن فى الحلقة قبل الاخيرة عندما أفاق ووجد نفسه مستلقيا على قضيب السكه الحديد وظل يبكى وينادي ربنا رجعنى يارب وانا عمرى ما هعصيك تانى ابدا رجعنى يارب وانا عمرى ما هبص لواحده ولا اسمع اغنيه ولا اتفرج على فيلم رجعنى يارب وانا عمرى ما هفوت صلاه واحده رجعنى يارب واناعمرى ما هغفل عنك ثانيه واحده طيب ارجع اصلى ركعتين ..ركعتين بس ..!! مش عاوز اموت..! مش عاوز ادخل جهنم..!!
الموقف التانى
موقف معاذ فى الحلقة الاخيرة بعد وفاة عبد الرحمن عندما ذهب للكلية ياشباب ..يا بنات..
عبد الرحمن مااااااااااااااات..
زميلنا عبد الرحمن مات..
اخونا عبد الرحمن مااااااااااااااات..
فوقوا بقى ..فووووووقوووووووووووا..
مستنيين ايه؟؟!!
الموت مش بعيد عنى وعنك وعنِك!
شباب المسلمين بيموتوا على ايه دلوقتى؟؟!
على الاغانى والافلام والاباحيات والمخدرات وقصص الحب..!
الموقف الثالث

فى الحلقة الثامنة عشر لما كان معاذ وعبد الرحمن ذاهبين الى عبد الله وحينما جائت سيارة ولم يكن يوجد غير مكان بجانب فتاتين رفض معاذ ان يركب هذة السيارة وشرح لعبد الرحمن رفضة الركوب بجانبهم وحدثة عن فتنة النساء
دى اهم المواقف اللى اثرت فيا
ولو ذكرت كل المواقف ساظل اكتب كثير جدا
لان جميع مواقف القصة اثرت فيا

التوقيع

إن مرت الايام ولم تروني فهذه مشاركاتي فـتذكروني ، وان غبت ولم تجدوني أكون وقتها بحاجة للدعاء فادعولي

قديم 07-10-2010, 11:47 PM   رقم المشاركة : 13
Dr_Mostafa
اللهم اغفر لأمي وارحمها

الصورة الرمزية Dr_Mostafa

اسم الدولة Egypt

Dr_Mostafa غير متواجد حالياً

Dr_Mostafa has a reputation beyond reputeDr_Mostafa has a reputation beyond reputeDr_Mostafa has a reputation beyond reputeDr_Mostafa has a reputation beyond reputeDr_Mostafa has a reputation beyond reputeDr_Mostafa has a reputation beyond reputeDr_Mostafa has a reputation beyond reputeDr_Mostafa has a reputation beyond reputeDr_Mostafa has a reputation beyond reputeDr_Mostafa has a reputation beyond reputeDr_Mostafa has a reputation beyond repute

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shito مشاهدة المشاركة
ما هى اكثر حلقة أعجبتك ؟

الحلقة الاخيرة من اجمل الحلقات

انة كان بعيد عن ربنا وكان بيسيب نفسة للشيطان واكيد طبعا الاخت نورهان كان ليها سبب كبير فى اللى حصل لعبد الرحمن

اعتقد خيالية ولكنى اتمنى ان اجد شخصية مثل معاذ وساعمل على ان اجد صديق مثل معاذ

ماذا تعلمت من القصة ؟؟

حجات كتير اوى وخصوصا ان الداعي لله زى معاذ لازم يكون بيطبق على نفسة اللى بيقولة للناس مش يكون كلام وبس وكمان زى الاخت لحن الفرح ماذكرت انه ميسبش ابدا التائب حتى لو كان عنده ظروف
زي لما معاذ كان عنده ظروف بعت عبد الله ل عبد الرحمن

اتعلمت منها مواقف كتير كنت فاكرها عادية لكن عرفت انها غلط وعرفت حجات كتير من القصة كويسة مكنتش اعرفها

الموقف الاول
موقف عبد الرحمن فى الحلقة قبل الاخيرة عندما أفاق ووجد نفسه مستلقيا على قضيب السكه الحديد وظل يبكى وينادي ربنا رجعنى يارب وانا عمرى ما هعصيك تانى ابدا رجعنى يارب وانا عمرى ما هبص لواحده ولا اسمع اغنيه ولا اتفرج على فيلم رجعنى يارب وانا عمرى ما هفوت صلاه واحده رجعنى يارب واناعمرى ما هغفل عنك ثانيه واحده طيب ارجع اصلى ركعتين ..ركعتين بس ..!! مش عاوز اموت..! مش عاوز ادخل جهنم..!!
الموقف التانى
موقف معاذ فى الحلقة الاخيرة بعد وفاة عبد الرحمن عندما ذهب للكلية ياشباب ..يا بنات..
عبد الرحمن مااااااااااااااات..
زميلنا عبد الرحمن مات..
اخونا عبد الرحمن مااااااااااااااات..
فوقوا بقى ..فووووووقوووووووووووا..
مستنيين ايه؟؟!!
الموت مش بعيد عنى وعنك وعنِك!
شباب المسلمين بيموتوا على ايه دلوقتى؟؟!
على الاغانى والافلام والاباحيات والمخدرات وقصص الحب..!
الموقف الثالث

فى الحلقة الثامنة عشر لما كان معاذ وعبد الرحمن ذاهبين الى عبد الله وحينما جائت سيارة ولم يكن يوجد غير مكان بجانب فتاتين رفض معاذ ان يركب هذة السيارة وشرح لعبد الرحمن رفضة الركوب بجانبهم وحدثة عن فتنة النساء
دى اهم المواقف اللى اثرت فيا
ولو ذكرت كل المواقف ساظل اكتب كثير جدا
لان جميع مواقف القصة اثرت فيا

بارك الله فيكم اخى الحبيب وثبتكم وهداكم لكل خير وجعلكم قدوة لشباب المسلمين..اللهم امين..

التوقيع

------------------------------------------------------
لولا وعد باللقاء .. لتمزقت القلوب من الفراق !
رحمك الله أمــــــــــــاه ..
------------
Al-Muaiqly Addiction
قديم 07-11-2010, 07:23 PM   رقم المشاركة : 14
الجنة هدفي
قلب ينبض

الصورة الرمزية الجنة هدفي

اسم الدولة Egypt

الجنة هدفي غير متواجد حالياً

الجنة هدفي is infamous around these partsالجنة هدفي is infamous around these parts

ما هى اكثر حلقة أعجبتك ؟
حلقة جلوس عبدالرحمن مع معاذ يعدد له صفات المنافقين والاية التي ذكرها له والحلقة التي ضربه فيها والد معاذ
والاخيرة

والله القصة كلها بمواقفها كلها عظة وعبر ولكن المواقف المصيرية اكثرهم تاثيرا
موقف عبد الرحمن فى الحلقة قبل الاخيرة عندما أفاق ووجد نفسه مستلقيا على قضيب السكه الحديد ولا يقوي علي الحركة...كم أمهلنا الله ويصبر علينا ونزال نعصي
فعلا ان اخذه اليم
ربنا يعفو عنا ويغفر لنا ما قد سلف ويصلح لنا حياتنا

الموقف الثاني : صراعه مع نفسه هل يقابل نورهان ام لا....لان مجاهدة النفس لعدم فعل المعصية من الامور الصعبة أن لم يتحلي برهبة وخوف من الله

اتباعه للهوي والشيطان ...وفتنة النساء التي قال الرسول صلي الله عليه وسلم فيها : ماتركت عليكم أشد فتنة من النساء "

بالنسبة لي ليست بخيالية ..شخصية معاذ تتمثل أمامي في أحد الاقارب واقسم بربي ما رأيت في حياتي في مثل خلقه ودينه وحيائه وبره بأبويه رغم انفصالهما ورغم قسوة أبيه عليه.الا انه خلوق متأسي بالنبي صلي الله عليه وسلم في أفعاله..لولا ان العصمة ذهبت مع الرسول صلي الله عليه وسلم لقولت مما اسمعه عنه أنه لا يخطأ ابدا من شده
ورعه وزهده في الحياة....فهو شاب بلغ من العمر 24 عاما تقريبا ولهذا الحين وهو في مثل هذا السن عندما يرفع أبيه كفه ليضربه لا تجد عينه ترفع من الارض ..والسبب في ضربه دوما أنه يربي لحيته ويحضر درسا في المسجد .
مااعلمه عنه أنه منذ صغره نشأ في طاعة الله فقد سافر والده وتركه صغيرا لم يكمل خمس سنوات وعاد وهو في اواخر العقد الثاني من عمره ولكنه تربي في المسجد بين يدي الشيوخ والمربيين سبحان الله شاء الله الا يحرمه تربية صحيحة رغم سفر ابيه ومنعه من رؤية أمه..نحسبه علي خير والله حسيبه ولا نزكيه علي الله احدا. وسبحان الله العظيم دائما مبتلي باشياء كثيرة
وندعو الله أن يكون من السبعة الذين يظلهم الله في ظله يوم القيامة.

ماذا تعلمت من القصة ؟؟

حقا كانت من أشد القصص تأثيرا خاصة في جانب اتباع الهوي بالنسبة لعبدالرحمن..فكانت لي تحديا في بعض الامور ان لا اتبع هواي فيها.
وعلي الجانب الاخر معاذ وطريقة دعوته الي الله وعلمه وهمته وحرصه علي اتباع سنة الحبيب ورغبته في مساعدة الغير لعله يكون سبب هدايتهم
رغم مايلقاه شعرت حينها اني لا اتعرض ابدا لاي ابتلاء مقارنة به وهذا كان دافعا لي للمواصلة في طريقي ولله الفضل.

أكيد غيرت الكثير من الخلق أسال الله الصدق والثبات

وجزاكم الله خيرا علي ماتقدمونه وجعله الله في ميزان حسناتكم

وهلا سمحت لنا اخانا بنقل القصة إلي موقع اخر؟؟؟

التوقيع

ياااااااااااااا رب
ارزقني توبة ترضاها وترضيك عني..
قديم 07-12-2010, 05:15 AM   رقم المشاركة : 15
Dr_Mostafa
اللهم اغفر لأمي وارحمها

اسم الدولة Egypt

Dr_Mostafa has a reputation beyond reputeDr_Mostafa has a reputation beyond reputeDr_Mostafa has a reputation beyond reputeDr_Mostafa has a reputation beyond reputeDr_Mostafa has a reputation beyond reputeDr_Mostafa has a reputation beyond reputeDr_Mostafa has a reputation beyond reputeDr_Mostafa has a reputation beyond reputeDr_Mostafa has a reputation beyond reputeDr_Mostafa has a reputation beyond reputeDr_Mostafa has a reputation beyond repute

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أم عبيدة مشاهدة المشاركة
ما هى اكثر حلقة أعجبتك ؟
حلقة جلوس عبدالرحمن مع معاذ يعدد له صفات المنافقين والاية التي ذكرها له والحلقة التي ضربه فيها والد معاذ
والاخيرة

والله القصة كلها بمواقفها كلها عظة وعبر ولكن المواقف المصيرية اكثرهم تاثيرا
موقف عبد الرحمن فى الحلقة قبل الاخيرة عندما أفاق ووجد نفسه مستلقيا على قضيب السكه الحديد ولا يقوي علي الحركة...كم أمهلنا الله ويصبر علينا ونزال نعصي
فعلا ان اخذه اليم
ربنا يعفو عنا ويغفر لنا ما قد سلف ويصلح لنا حياتنا

الموقف الثاني : صراعه مع نفسه هل يقابل نورهان ام لا....لان مجاهدة النفس لعدم فعل المعصية من الامور الصعبة أن لم يتحلي برهبة وخوف من الله

اتباعه للهوي والشيطان ...وفتنة النساء التي قال الرسول صلي الله عليه وسلم فيها : ماتركت عليكم أشد فتنة من النساء "

بالنسبة لي ليست بخيالية ..شخصية معاذ تتمثل أمامي في أحد الاقارب واقسم بربي ما رأيت في حياتي في مثل خلقه ودينه وحيائه وبره بأبويه رغم انفصالهما ورغم قسوة أبيه عليه.الا انه خلوق متأسي بالنبي صلي الله عليه وسلم في أفعاله..لولا ان العصمة ذهبت مع الرسول صلي الله عليه وسلم لقولت مما اسمعه عنه أنه لا يخطأ ابدا من شده
ورعه وزهده في الحياة....فهو شاب بلغ من العمر 24 عاما تقريبا ولهذا الحين وهو في مثل هذا السن عندما يرفع أبيه كفه ليضربه لا تجد عينه ترفع من الارض ..والسبب في ضربه دوما أنه يربي لحيته ويحضر درسا في المسجد .
مااعلمه عنه أنه منذ صغره نشأ في طاعة الله فقد سافر والده وتركه صغيرا لم يكمل خمس سنوات وعاد وهو في اواخر العقد الثاني من عمره ولكنه تربي في المسجد بين يدي الشيوخ والمربيين سبحان الله شاء الله الا يحرمه تربية صحيحة رغم سفر ابيه ومنعه من رؤية أمه..نحسبه علي خير والله حسيبه ولا نزكيه علي الله احدا. وسبحان الله العظيم دائما مبتلي باشياء كثيرة
وندعو الله أن يكون من السبعة الذين يظلهم الله في ظله يوم القيامة.

ماذا تعلمت من القصة ؟؟

حقا كانت من أشد القصص تأثيرا خاصة في جانب اتباع الهوي بالنسبة لعبدالرحمن..فكانت لي تحديا في بعض الامور ان لا اتبع هواي فيها.
وعلي الجانب الاخر معاذ وطريقة دعوته الي الله وعلمه وهمته وحرصه علي اتباع سنة الحبيب ورغبته في مساعدة الغير لعله يكون سبب هدايتهم
رغم مايلقاه شعرت حينها اني لا اتعرض ابدا لاي ابتلاء مقارنة به وهذا كان دافعا لي للمواصلة في طريقي ولله الفضل.

أكيد غيرت الكثير من الخلق أسال الله الصدق والثبات

وجزاكم الله خيرا علي ماتقدمونه وجعله الله في ميزان حسناتكم

وهلا سمحت لنا اخانا بنقل القصة إلي موقع اخر؟؟؟
بارك الله فيكم اختنا على تعليقكم ومشاركتكم ونسأل الله ان يثبت ذلك الشاب الذي ذكرتموه وان يربط على قلبه وان يبارك فيه ..
ولا مانع مطلقا فى نشر القصه بل جزى الله خيرا كل ما ساعد على نشرها..

التوقيع

------------
Al-Muaiqly Addiction
قديم 09-14-2010, 07:20 PM   رقم المشاركة : 16
راجية الثبات
قلب نشيط

الصورة الرمزية راجية الثبات

اسم الدولة Egypt

راجية الثبات غير متواجد حالياً

راجية الثبات is on a distinguished roadراجية الثبات is on a distinguished roadراجية الثبات is on a distinguished roadراجية الثبات is on a distinguished roadراجية الثبات is on a distinguished road

السلام عليكم ورحمة الله و بركاته

ما هى اكثر حلقة أعجبتك ؟
= بداية : حلقات البدايه موفقه و مشجعه على استكمال الحلقات ,, ربنا يكرمكم و يزيدكم
= حلقات ( تربصتم) و( ارتبتم) و ( غرتكم الاماني ) كانت قويه جدا
= و آلمتني انتكاسة عبد الرحمن جدا بكل تفاصيلها
=و الاخيره طبعا ,, منذ مات عبد الرحمن و الغسل و الدفن و موقف معاذ في الكليه
= عايزه اقول ملحوظه على الثلاث حلقات اللي اسمهم ( منايا اوصلك يا رب ) فعلا كانوا طوال جدااااا ,, حتى نسيت ان عبد الرحمن قاعد بيسمع شريط في ميكروباص ,, و اعتقد و الله اعلم مش اي حد هيصبر يقراهم كلهم ,, الدرس طبعا ممتاز و مفيد جدا جزاكم الله خيرا بس مثلا درس (سيبها) كان كويس و قصير و وصل المعلومه برضو ...

اللطمه اللي اخدها معاذ من والده ,, صدمتني ,, قعدت ايام مش مستوعباها

و عبد الرحمن و هو بيوعد ربنا انه يتوب و هو على قضبان القطار .. تخيلت القطار مشي عليه خلاص و مات .. حسيت بالهوان ,, و الفقر لله ,, تقمصت عبد الرحمن و صعبت عليا نفسي اوي
يارب احسن ختامنا

ممكن تستغربوا ردي :: هو اصلا اختفت من حواليه الصحبه فجأهو انعزل في البيت لوحده و ظهرت البنت في نفس التوقيت و لما معاذ رجع معرفش يحتوي عبد الرحمن كويس ,, والله عن تجربه انا مره عملت زي معاذ ( انا طبعا مش زي معاذ و لا ربعه حتى ) و الاخت اللي كانت طالبه النصح مني مبقتش بتتكلم معايا نهائيا في الموضوع و قالتلي انتي مبتحسيش !! ...

الاخواه و الاخوات في هذه المرحله بتحركم مشاعرهم بطريقه مخيفه بالاضافه لتلف الدماغي اللي بتعمله الاغاني و الافلام --- بيبقى الكلام معاهم بالعقل و المنطق نوع من التعذيب

اكيد بتفرق على حسب درجة ايمانهم ,, بس ده رأيي

=اعتقد والله اعلم انه نادر ,, يعني ينفع من الصحابه بس واحد عايش معانا دلوقتي معتقدش !!
هو اكيد في بس ممكن مش باينيين ,, بس انا صدقت الشخصيه جدا يمكن علشان نفسي كل الناس يبقوا كده

ماذا تعلمت من القصة ؟؟
= الصبر , احتساب كل عمل بقوم بيه لله , المثابره على طلب العلم , هانت عليا (بلوتي) لما شفت حال معاذ و غبطته على كتابه اللي الفه و العلم اللي اكتسبه في فتره احتجازه اللي كانت ممكن تبقى موطن ممتاز لتربية اسوء المشاكل النفسيه بس ربنا وفقه لحسن استغلال الفتره دي

= اقتنعت فعلا ان اللي انا فيه ولا حاجه ,, كنت فاكره نفسي مظلومه و اهلي مش مساعدينني على القرب من ربنا ,, بس والله بعد ما قرأت اللي كان بيحصل في معاذ و الجمال اللي في شخصيته و العلم اللي ربنا وفقه لجمعه و دراسته و تدريسه كمان بعد كده ,, انا فعلا في نعمه لازم اتدبرها و اشكرها و ابطل شكوى بقى ,, الحمد لله حمدا كثيرا طيبا مباركا فيه
= حسيت بالرقيب سبحانه و تعالى ,, بدأت اتحسس الملكين عن يميني و شمالي ,, و نفسي اوصل لمرحلة اليقين ان شاء الله
= ادركت اكتر قيمة الصحبه الصالحه اللي فرطت فيها ,, باذن الله هاحرص على كسبهم مره اخرى في اقرب وقت

و ماشاء الله تبارك الله ,,, و جدت في حلقاتكم مقومات النجاح و الاتقان و الاحسان في العمل
ربنا يبارك فيكم و يزيدكم و يجزيكم عنا خير الجزاء و يجعلها ثقيلة في ميزان حسناتكم اللهم آمين

قديم 09-14-2010, 07:50 PM   رقم المشاركة : 17
Dr_Mostafa
اللهم اغفر لأمي وارحمها

اسم الدولة Egypt

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة راجية الثبات مشاهدة المشاركة

ما هى اكثر حلقة أعجبتك ؟
= بداية : حلقات البدايه موفقه و مشجعه على استكمال الحلقات ,, ربنا يكرمكم و يزيدكم
= حلقات ( تربصتم) و( ارتبتم) و ( غرتكم الاماني ) كانت قويه جدا
= و آلمتني انتكاسة عبد الرحمن جدا بكل تفاصيلها
=و الاخيره طبعا ,, منذ مات عبد الرحمن و الغسل و الدفن و موقف معاذ في الكليه
= عايزه اقول ملحوظه على الثلاث حلقات اللي اسمهم ( منايا اوصلك يا رب ) فعلا كانوا طوال جدااااا ,, حتى نسيت ان عبد الرحمن قاعد بيسمع شريط في ميكروباص ,, و اعتقد و الله اعلم مش اي حد هيصبر يقراهم كلهم ,, الدرس طبعا ممتاز و مفيد جدا جزاكم الله خيرا بس مثلا درس (سيبها) كان كويس و قصير و وصل المعلومه برضو ...

اللطمه اللي اخدها معاذ من والده ,, صدمتني ,, قعدت ايام مش مستوعباها

و عبد الرحمن و هو بيوعد ربنا انه يتوب و هو على قضبان القطار .. تخيلت القطار مشي عليه خلاص و مات .. حسيت بالهوان ,, و الفقر لله ,, تقمصت عبد الرحمن و صعبت عليا نفسي اوي
يارب احسن ختامنا

ممكن تستغربوا ردي :: هو اصلا اختفت من حواليه الصحبه فجأهو انعزل في البيت لوحده و ظهرت البنت في نفس التوقيت و لما معاذ رجع معرفش يحتوي عبد الرحمن كويس ,, والله عن تجربه انا مره عملت زي معاذ ( انا طبعا مش زي معاذ و لا ربعه حتى ) و الاخت اللي كانت طالبه النصح مني مبقتش بتتكلم معايا نهائيا في الموضوع و قالتلي انتي مبتحسيش !! ...

الاخواه و الاخوات في هذه المرحله بتحركم مشاعرهم بطريقه مخيفه بالاضافه لتلف الدماغي اللي بتعمله الاغاني و الافلام --- بيبقى الكلام معاهم بالعقل و المنطق نوع من التعذيب

اكيد بتفرق على حسب درجة ايمانهم ,, بس ده رأيي

=اعتقد والله اعلم انه نادر ,, يعني ينفع من الصحابه بس واحد عايش معانا دلوقتي معتقدش !!
هو اكيد في بس ممكن مش باينيين ,, بس انا صدقت الشخصيه جدا يمكن علشان نفسي كل الناس يبقوا كده

ماذا تعلمت من القصة ؟؟
= الصبر , احتساب كل عمل بقوم بيه لله , المثابره على طلب العلم , هانت عليا (بلوتي) لما شفت حال معاذ و غبطته على كتابه اللي الفه و العلم اللي اكتسبه في فتره احتجازه اللي كانت ممكن تبقى موطن ممتاز لتربية اسوء المشاكل النفسيه بس ربنا وفقه لحسن استغلال الفتره دي

= اقتنعت فعلا ان اللي انا فيه ولا حاجه ,, كنت فاكره نفسي مظلومه و اهلي مش مساعدينني على القرب من ربنا ,, بس والله بعد ما قرأت اللي كان بيحصل في معاذ و الجمال اللي في شخصيته و العلم اللي ربنا وفقه لجمعه و دراسته و تدريسه كمان بعد كده ,, انا فعلا في نعمه لازم اتدبرها و اشكرها و ابطل شكوى بقى ,, الحمد لله حمدا كثيرا طيبا مباركا فيه
= حسيت بالرقيب سبحانه و تعالى ,, بدأت اتحسس الملكين عن يميني و شمالي ,, و نفسي اوصل لمرحلة اليقين ان شاء الله
= ادركت اكتر قيمة الصحبه الصالحه اللي فرطت فيها ,, باذن الله هاحرص على كسبهم مره اخرى في اقرب وقت

و ماشاء الله تبارك الله ,,, و جدت في حلقاتكم مقومات النجاح و الاتقان و الاحسان في العمل
ربنا يبارك فيكم و يزيدكم و يجزيكم عنا خير الجزاء و يجعلها ثقيلة في ميزان حسناتكم اللهم آمين

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته...
بارك الله فيكم اختنا على تعليقكم الطيب وكلماتكم المؤثرة..
نسأل الله ان يوفقكم لكل خير ..وان يهدينا واياكم لما يحب ويرضى..وان يرزقنا واياكم الاخلاص في القول والعمل..

جزاكم الله خيراااااااا..

التوقيع

------------
Al-Muaiqly Addiction
قديم 09-15-2010, 09:08 PM   رقم المشاركة : 18
سجدة قلب
قلب متميز

الصورة الرمزية سجدة قلب

اسم الدولة Egypt

سجدة قلب غير متواجد حالياً

سجدة قلب has a brilliant futureسجدة قلب has a brilliant futureسجدة قلب has a brilliant futureسجدة قلب has a brilliant futureسجدة قلب has a brilliant futureسجدة قلب has a brilliant futureسجدة قلب has a brilliant futureسجدة قلب has a brilliant futureسجدة قلب has a brilliant futureسجدة قلب has a brilliant futureسجدة قلب has a brilliant future

اقتباس:
ما هى اكثر حلقة أعجبتك ؟

عجبتني فكرة القصة ككل ما شاء الله أسلوب جديد ومتميز في الدعوة بعيد عن الاسلوب التقليدي والموعظة التقليدية المباشرة التي تكون " أحيانا ثقيلة على النفس "
لأ دي جمعت مواعظ كتير في إطار قصصي شيق جدا ومؤثر جدا ما شاء الله

اقتباس:
مواقف كثير لكن ما أذكره الآن موقف والد معاذ قبل ما يموت

والد معاذ .. لان معاذ كان متوقع منه البر دا

والد معاذ أثر في لإنه أدرك خطؤه متأخر لما مكنش في وقت يصححه

وكتير بيحصلنا كده

وموقف موت عبد الرحمن أكيد طبعا أثر في جداااااااا

اقتباس:

أنا بصراحة مكنتش متوقعة الانتكاسة كنت حاسة انه هيرجع في أي وقت لأنه تاب وعمل التخلية والتحلية وبدأ يحفظ ويقرب من ربنا وقليل لما حد بيقرب "بصدق" يرجع للمعاصي بالشكل دا
أكيد بيجيله وقت ويحس بالوحشة ويرجع تاني للطريق لكن
حسب أحداث القصة
انتكس لأنه لم * يستعن بالله .. لإن لحظات الضعف واردة والله سبحانه وحده قادر ينجي الانسان منها
* ولأنه اتبع خطوات الشيطان ورواسب الجاهلية لها دور كبير .. لكن السبب الأول أهم زي في قصة ( يحيى بين القدس وليلى ) الله سبحانه نجاه وعاد إليه لأنه استعان به

اقتباس:

هي مش خيالية .. لكني لم أر نماذج لها من الواقع

اقتباس:
ماذا تعلمت من القصة ؟؟
تعمق بداخلي احساس " ... فأخذهم الله بذنوبهم وما كان لهم من الله من واق "

" ومن لم يجعل الله له نورا فماله من نور "

ودعاء النبي صلى الله عليه وسلم : "...و لا تكلني إلى نفسي طرفة عين "

التوقيع

"ربِّ إني قد ألزمت رجائي بك ، فلا تجعلني أشقى خلقك ، وتعودت أن تجيب دعائي وأن تكون عند رجائي فما خاب ظني فيك يوما إذ قصدتك "
هو عليّ هيـــــن

قديم 09-15-2010, 11:25 PM   رقم المشاركة : 19
Dr_Mostafa
اللهم اغفر لأمي وارحمها

اسم الدولة Egypt

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سجدة قلب مشاهدة المشاركة
عجبتني فكرة القصة ككل ما شاء الله أسلوب جديد ومتميز في الدعوة بعيد عن الاسلوب التقليدي والموعظة التقليدية المباشرة التي تكون " أحيانا ثقيلة على النفس "
لأ دي جمعت مواعظ كتير في إطار قصصي شيق جدا ومؤثر جدا ما شاء الله

مواقف كثير لكن ما أذكره الآن موقف والد معاذ قبل ما يموت

والد معاذ .. لان معاذ كان متوقع منه البر دا

والد معاذ أثر في لإنه أدرك خطؤه متأخر لما مكنش في وقت يصححه

وكتير بيحصلنا كده

وموقف موت عبد الرحمن أكيد طبعا أثر في جداااااااا

أنا بصراحة مكنتش متوقعة الانتكاسة كنت حاسة انه هيرجع في أي وقت لأنه تاب وعمل التخلية والتحلية وبدأ يحفظ ويقرب من ربنا وقليل لما حد بيقرب "بصدق" يرجع للمعاصي بالشكل دا
أكيد بيجيله وقت ويحس بالوحشة ويرجع تاني للطريق لكن
حسب أحداث القصة
انتكس لأنه لم * يستعن بالله .. لإن لحظات الضعف واردة والله سبحانه وحده قادر ينجي الانسان منها
* ولأنه اتبع خطوات الشيطان ورواسب الجاهلية لها دور كبير .. لكن السبب الأول أهم زي في قصة ( يحيى بين القدس وليلى ) الله سبحانه نجاه وعاد إليه لأنه استعان به

هي مش خيالية .. لكني لم أر نماذج لها من الواقع

تعمق بداخلي احساس " ... فأخذهم الله بذنوبهم وما كان لهم من الله من واق "

" ومن لم يجعل الله له نورا فماله من نور "

ودعاء النبي صلى الله عليه وسلم : "...و لا تكلني إلى نفسي طرفة عين "

جزاكم الله خيرا على تعليقكم الطيب..كلمات مفيدة للجميع باذن الله ..
وحضرتك ذكرتنبا بقصة (يحيي بين القدس وليلى) ..رااااااائعة ومؤثرة جدااا..انصح الجميع بسماعها..
بارك الله فيكم ورزقنا واياكم حسن الخاتمه..اللهم امين..

التوقيع

------------
Al-Muaiqly Addiction
قديم 09-16-2010, 03:35 AM   رقم المشاركة : 20
قلب معلق بالله
قلب متميز

الصورة الرمزية قلب معلق بالله

اسم الدولة Egypt

قلب معلق بالله غير متواجد حالياً

قلب معلق بالله has a brilliant futureقلب معلق بالله has a brilliant futureقلب معلق بالله has a brilliant futureقلب معلق بالله has a brilliant futureقلب معلق بالله has a brilliant futureقلب معلق بالله has a brilliant futureقلب معلق بالله has a brilliant futureقلب معلق بالله has a brilliant futureقلب معلق بالله has a brilliant futureقلب معلق بالله has a brilliant futureقلب معلق بالله has a brilliant future

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أم عبيدة مشاهدة المشاركة
ما هى اكثر حلقة أعجبتك ؟

أكثر حلقة أثرت في كثيرا حلقة مرض والد معاذ تعلمت منه انه يأتى على القوى لحظة ويكون لا يقدر حتى ان يقضى حاجته ويظهر مدى ذله وفقره بغير حول الله وقوته

موت عبد الرحمن
أنه لم يكن قوى النفس كفاية ليتخطى فتن الحياة

الحقيقة شفت بنات كثيرات فى مسجد الجامعة احسبهم جميعا على خير
لكن معاذ الحقيقة فارس احلام اى فتاة وعندى حسن ظن بالله انه موجود
ماذا تعلمت من القصة ؟؟
اتعلمت انى مفتنش اى حد حتى لو هو اظهر اعجابه واصد اى حد عشان مكونش من الذين يفتنون المؤمنين والمؤمنات

اتعلمت كتابة القصص الخاصة بلبنات ومناقشة مشاكلهم
وان يجعل الله اعمالنا خالصة لوجهه
وان الصحبة الصالحة طريق من طرق الجنة
جزاكم الله خيرا ونفع بكم

جزاكم خيرا جميعا

التوقيع