المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : تعمل ايه لو نسيت أو سهيت في الصلاة؟(2-سلسلة فقه الصلاة..أحكام سجود السهو)


قلب منيب
12-27-2009, 10:58 PM
بسم الله الرحمن الرحيم


السهو في الصلاة وقع من النبي صلى الله عليه وسلم لأنه مقتضى الطبيعة البشرية.. ولهذا لما سها في صلاته قال:

"إنما أنا بشر مثلكم أنسى كما تنسون فإذا نسيت فذكّروني"


فكان سهو النبي صلى الله عليه وسلم في صلاته لكي يكون (سجود السهو) تشريعًا و رحمة بالأمة.


فإن شاء الله سنتناول أحكام سجود السهو في الصلاة

ونعرف..

امتى نسجد للسهو؟

ونسجد للسهو قبل السلام ولا بعد السلام؟

و ايه المواضع اللي لو تركتها تخليني أعيد الركعة كلها أو أعيد الصلاة كلها؟

وامتى تبطل الصلاة عند ترك ركن من أركانها؟

وايه الحل لو أنا أصلي مأموم وراء إمام والإمام نسي؟؟؟

أو أصلي مأموم بس أنا اللي نسيت ؟؟



فتابعونا..


*ملحوظة 1*
الموضوع نظرا لأهميته ولأني سأحتاج فيه لضرب أمثلة عملية كتير فهيطول معانا شوية فلذلك سأقسمه على 3 مرات

*ملحوظة 2*
لو في أي استفسار عن أي جزئية مهما كان ياريت نطرحه عشان نبحث في اجابته ونستفيد كلنا

---------------------
فهرس المشاركات:
(1) (http://www.goodwayinlife.com/forum/showpost.php?p=44403&postcount=3)
(2) (http://www.goodwayinlife.com/forum/showpost.php?p=44612&postcount=9)
(3) (http://www.goodwayinlife.com/forum/showpost.php?p=45847&postcount=12)

isma3eliano
12-27-2009, 11:50 PM
متابـــع بإذن الله

قلب منيب
12-28-2009, 12:32 AM
(1)

السؤال الأول:

امتى نسجد للسهو؟
ونسجد للسهو قبل السلام ولا بعد السلام؟

طيب مبدأيا
خدوا بالكم من القاعدة دي:
كل سهو عن نقص===> سجود قبل السلام
كل سهو عن زيادة ===> سجود بعد السلام


السهو في الصلاة بيكون صورة من تلاتة:

1- الزيادة .
2- النقص .
3- الشك .
فالزيادة : مثل أن يزيد الإنسان ركوعاً أو سجوداً ، أو قياما أو قعودا ً.
والنقص : مثل أن ينقص الإنسان ركنا ً، أو ينقص واجباً من واجبات الصلاة .
والشك : أن يتردد كم صلى : ثلاثاً أم أربعاً ، مثلاً .

http://img203.imageshack.us/img203/4936/a7la18.png



ندخل للتفصيل..
عندنا 5 حالات يشرع فيهم السجود للسهو

1- في السلام قبل تمام الصلاة:
إذا سلم المصلي قبل تمام الصلاة ناسياً .

الحالة:
لو تذكر بعد مضي زمن طويل عاد الصلاة من جديد .
وإن ذكر بعد زمن قليل كخمس دقائق طول ماهو لسه قاعد في المصلى ومحافظ على وضوءه فإنه يكمل صلاته ويسلم منها .

موضع السجود:
يسجد بعد السلام للسهو سجدتين ويسلم مرة ثانية .

http://img203.imageshack.us/img203/4936/a7la18.png


http://www.uaekeys.com/fwasel/www.uaekeys.com57.gif

2- في الزيادة في الصلاة :
إذا زاد المصلي في صلاته قياماً أو قعوداً أو ركوعاً أو سجوداً .

الحالة:
إن ذكر بعد الفراغ من الزيادة فليس عليه إلا السجود للسهو وإن ذكر في أثناء الزيادة وجب عليه الرجوع عن الزيادة .

موضع السجود:
يسجد بعد السلام للسهو سجدتين ويسلم مرة ثانية .

http://img203.imageshack.us/img203/4936/a7la18.png
http://www.uaekeys.com/fwasel/www.uaekeys.com57.gif

3- في ترك الأركان :
إذا ترك ركن من أركان الصلاة غير تكبيرة الإحرام ناسياً (لأن تكبيرة الإحرام تنعقد بها الصلاة فمينفعش نسيانها.. ولو نسيها يعيد الصلاة)

*قاعدة*:
نسيان الركن يتطلب إعادة الركعة كلها ..
بمعنى ..
لو نسيت الركن وكنت دخلت في الركن اللي بعده فأقوم وأعيد الركعة كلها كأن الركعة بكل ماعملته فيها ساقطة ومعملتهاش
ولو لحقت وتداركت وكنت لسه ماوصلتش للركعة التالية أرجع أعمل الركن اللي نسيته أو تركته وأكمل صلاة عادي

الحالة:
إن وصل إلى مكانه من الركعة التي تليها لغت الركعة التي تركها وقامت التي تليها مقامها وإن لم يصل إلى مكانة من الركعة التي تليها وجب عليه الرجوع إلى محل الركن المتروك وأتى به وبما بعده

مثال :
واحد نسي يسجد السجدة الثانية (و السجود ركن)
وكان خلاص قام (دخل في الركعة التالية) و بعدين افتكر إنه لم يسجد فزى ما قلنا في القاعدة.. يعتبر الركعة اللي فاتت دي كلها كأن لم تكن
و يعيد الركعة من أولها
ولا يحسب الركعة دي أنه صلاها
يعني مثلا كانت الركعة اللي نسي فيها السجود دي الركعة التالتة .. هيعيدها تاني ويصليها كركعة تالتة ثم الرابعة بعدها
طيب لو افتكر قبل ما يستتم واقفا ؟
يرجع تاني لمكان السجود ويسجد عادي


موضع السجود:
في كلتا الحالتين يجب عليه سجود السهو بعد السلام


http://img203.imageshack.us/img203/4936/a7la18.png


http://www.uaekeys.com/fwasel/www.uaekeys.com57.gif


4- في الشك في الصلاة :
إذا شك في عدد الركعات هل صلى ركعتين أو ثلاثاً فهو حالة من حالتين:

الحالة:
الحالة الأولى : أنه يترجح عنده ويتأكد أنه مثلا صلى 3 ركعات ويتم صلاته على الراجح عنده ويسلم

الحالة الثانية: ألا يترجح عنده أحد الأمرين.. يفضل شكك فإنه يبني على اليقين وهو الأقل ثم يتم عليه


يعني يفترض دفعا للشك أنه صلى العدد الأقل ركعتين ويكمل صلاة عليهم



موضع السجود:

يسجد للسهو بعد السلام في الحالة الأولى .(لأنه يعتبر زيادة)

يسجد للسهو قبل السلام في الحالة الثانية(لأنه يعتبر نقص)


http://www.uaekeys.com/fwasel/www.uaekeys.com57.gif
http://img203.imageshack.us/img203/4936/a7la18.png


5- في ترك التشهد الأول :
إذا ترك التشهد الأول ناسياً
أو ترك واجبا من واجبات الصلاة اللي سبق ذكرها

الحالة:
1-لو افتكر بعد ما خلاص قام للركعة الثالثة(بعد التشهد الأول) واستتم قائما فإنه يستمر في صلاته ولا يرجع للتشهد .

2- إن ذكر بعد نهوضه وقبل أن يستتم قائما (لسه بيقوم ) فإنه يرجع ويجلس ويتشهد ويكمل صلاته .



موضع السجود:


يسجد للسهو قبل السلام




3- ..إن ذكر قبل أن ينهض فخذيه عن ساقيه فإنه يستقر جالسا ويتشهد ثم يكمل صلاته ولا يسجد للسهو لأنه لم يحصل منه زيادة ولا نقص .

لبيك إسلامي
12-28-2009, 12:54 AM
جزاكم الله خيرا

موضوع مهم جدا

نسأل الله أن ينفعنا به


1- في السلام قبل تمام الصلاة:
إذا سلم المصلي قبل تمام الصلاة ناسياً .

الحالة:
لو تذكر بعد مضي زمن طويل عاد الصلاة من جديد .
وإن ذكر بعد زمن قليل كخمس دقائق طول ماهو لسه قاعد في المصلى ومحافظ على وضوءه فإنه يكمل صلاته ويسلم منها .

موضع السجود:
يسجد بعد السلام للسهو سجدتين ويسلم مرة ثانية .


حضرتك كنت ذكرت فى البداية ان اى سهو عن نقص يكون السجود قبل السلام

طب مش دى حالة يعتبر فيها السهو عن نقص فلماذا السجود بعد السلام ؟؟؟

جزاكم الله خيرا

قلب منيب
12-28-2009, 01:24 AM
متابـــع بإذن الله

جزاكم الله خيرًا على حسن المتابعة


جزاكم الله خيرا

موضوع مهم جدا

نسأل الله أن ينفعنا به


حضرتك كنت ذكرت فى البداية ان اى سهو عن نقص يكون السجود قبل السلام

طب مش دى حالة يعتبر فيها السهو عن نقص فلماذا السجود بعد السلام ؟؟؟

جزاكم الله خيرا
جزانا وإياكم
سؤال وجيه!

نعم هو سجود بعد السلام لأن سهوه كان أنه سلم قبل اتمام الصلاة ناسيا
يعني هو ناسي أنه نسى في صلاته
وافتكر بعد مدة أنه كان نسي
وافتكر بعد ما سلم خلاص
يعني خطؤه لم يتداركه قبل السلام
فسجوده للسهو بعد السلام هنا يعتبر تحصيل حاصل

لبيك إسلامي
12-28-2009, 01:46 AM
جزاكم الله خيرًا على حسن المتابعة



جزانا وإياكم
سؤال وجيه!

نعم هو سجود بعد السلام لأن سهوه كان أنه سلم قبل اتمام الصلاة ناسيا
يعني هو ناسي أنه نسى في صلاته
وافتكر بعد مدة أنه كان نسي
وافتكر بعد ما سلم خلاص
يعني خطؤه لم يتداركه قبل السلام
فسجوده للسهو بعد السلام هنا يعتبر تحصيل حاصل




جزاكم الله خيرا

انا اللى فهمته دلوقتى من كلام حضرتك ان حضرتك بتكلمى فى حالتين :

الاولى : هى ادراك الخطأ قبل السلام

الثانية : هى ادراك الخطأ بعد السلام

و عشان اوضح لحضرتك انا اقصد ايه فهضرب مثال على دا

اولا :

كان فى امام بيصلى العشاء بالناس مرة فسها فى التشهد الاول و اكمله لاخره و سلم فالناس ردته و قالت سبحان الله

بعد التسليمة الاولى فقام قبل ما يتم التسليم و كمل بقية الصلاة

فى الحالة دى اذا المفروض انه يسجد للسهو قبل السلام لانه ادرك الخطأ قبل اتمام السلام؟؟؟؟


ثانيا :

افترضنا واحد بيصلى العشاء لوحده و اخطا نفس الخطا بس اتم السلام و بعدها بدقيقتين مثلا تذكر انه صلى ركعتين بس و انه سلم فى التشهد الاول فقام و صلى الركعتين الباقيين


فى الحالة دى يسجد للسهو بعد السلام لانه ادرك الخطا بعد السلام و عشان نسى انه كان ناسى؟؟؟؟


جزاكم الله خيرا ونفع الله بكم

و اعتذر لحضرتك اذا كنت سببت اى ازعاج

قلب منيب
12-28-2009, 02:38 AM
جزاكم الله خيرا

انا اللى فهمته دلوقتى من كلام حضرتك ان حضرتك بتكلمى فى حالتين :

الاولى : هى ادراك الخطأ قبل السلام

الثانية : هى ادراك الخطأ بعد السلام

جزانا وإياكم
حضرتك لفتت النظر لنقطة مهمة بس أنا مكنتش عايزة أتشعب لها .. وهو أن في علماء فرقوا بين السجود للسهو قبل السلام أو بعد السلام على أساس أن تدارك الخطأ كان قبل ولا بعد السلام

بس أصلا النزاع على قبل السلام ولا بعد السلام فقط للاستحباب ولو سجد للجميع قبل السلام أو بعده فجائز
لكن في مواضع بعينها ذُكر فيها أن النبي صلى الله عليه وسلم سجد قبل السلام و مواضع بعد السلام فاحنا في هذه الحالة هنتقيد بالنص



و عشان اوضح لحضرتك انا اقصد ايه فهضرب مثال على دا

اولا :

كان فى امام بيصلى العشاء بالناس مرة فسها فى التشهد الاول و اكمله لاخره و سلم فالناس ردته و قالت سبحان الله

بعد التسليمة الاولى فقام قبل ما يتم التسليم و كمل بقية الصلاة

فى الحالة دى اذا المفروض انه يسجد للسهو قبل السلام لانه ادرك الخطأ قبل اتمام السلام؟؟؟؟

عموما إن شاء الله سأسأل فيها للتأكد أكثر
لكن لحد علمي أنه أجمع العلماء على أن صلاة من اقتصر على تسليمة واحدة جائزة لكن الأفضل الاتيان بالتسليمتين لأنه فعل النبي صلى الله عليه وسلم الذي واظب عليه
القصد أن التسليمة التي سلمها قد وقعت وبها انتهت الصلاة
فهو هيقوم يكمل الركعتين اللي نسيهم ويسجد للسهو بعد السلام لأنه يعتبر:
- تذكر بعد مضي وقت بسيط
- وانتقل من ركن للركن التالي
- خطؤه لم يتداركه قبل السلام (لأنه بالتسليمة الأولى على قول الجمهور بصحة وعدم بطلان صلاة بتسليمة واحدة .. يكون تحلل من الصلاة)
والله أعلم
وإن شاء الله أسأل فيها .. أنا مجرد بس جمعت معطيات للبحث عن اجابة لو تعذر السؤال
وأعتذر مقدما عن أي خطأ


ثانيا :

افترضنا واحد بيصلى العشاء لوحده و اخطا نفس الخطا بس اتم السلام و بعدها بدقيقتين مثلا تذكر انه صلى ركعتين بس و انه سلم فى التشهد الاول فقام و صلى الركعتين الباقيين


فى الحالة دى يسجد للسهو بعد السلام لانه ادرك الخطا بعد السلام و عشان نسى انه كان ناسى؟؟؟؟

نعم يسجد للسهو بعد السلام
ولأن الحديث بلالضبط شرح نفس الوضع
أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ :
صَلَّى بِنَا النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الظُّهْرَ أَوْ الْعَصْرَ فَسَلَّمَ (يعني من ركعتين) ، فَقَالَ لَهُ ذُو الْيَدَيْنِ : الصَّلَاةُ يَا رَسُولَ اللَّهِ ، أَنَقَصَتْ؟ فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لِأَصْحَابِهِ : أَحَقٌّ مَا يَقُولُ ؟ قَالُوا : نَعَمْ ، فَصَلَّى رَكْعَتَيْنِ أُخْرَيَيْنِ ثُمَّ سَجَدَ سَجْدَتَيْنِ.

لبيك إسلامي
12-28-2009, 02:48 AM
جزاكم الله خيرا على الافادة و زادكم علما

قلب منيب
12-28-2009, 07:47 PM
(2)

السؤال الثاني:

ايه المواضع اللي لو تركتها تخليني أعيد الركعة كلها أو أعيد الصلاة كلها؟
وامتى تبطل الصلاة عند ترك ركن من أركانها؟

زي ما اتفقنا في هذا الموضوع (http://www.goodwayinlife.com/forum/showthread.php?t=5613)
أن الحاجة الوحيدة اللي يلزمها الاعادة + سجود السهو
هو ترك الركن
لكن ترك واجب من واجبات الصلاة يجبره سجود السهو فقط


*ملاحظة*
كلمة الركعة معناها
الركعة بكل أركانها مش الركوع بس
الركعة = القيام وقراءة الفاتحة + ركوع + قيام من الركوع + السجدة الأولى + قيام من السجود + السجدة الثانية


http://www.al-wed.com/pic-vb/52.gif



امتى أعيد الركعة كاملة؟
لو نسيت ركن من الصلاة زى الركوع أو السجود وتخطيته ودخلت للركعة اللي بعدها
أو تخطيته لموضع الركن التالى في نفس الركعة

مثال 1
واحد سجد سجدة ونسي يسجد السجدة التانية وقام للركعة التالية واستتم قائما
**وخدوا بالكم أن السجدة الثانية دي تعتبر خلاص آخر حاجة بتتعمل في الركعة (زي ما عرفنا معنى الركعة فوق)
فعلى الرغم من أنه عمل الركعة الأولى بكل حذافيرها ماعدا سجدة واحدة
لكن عليه إعادة الركعة كاملة كأنه ماصلاش الركعة دي
أما لو افتكر وهو لسه بيقوم وماكانش لسه وقف واعتدل في القيام ممكن ينزل يسجد السجدة اللي ناقصاه وتحسب له كده ركعة


مثال 2
واحد قرأ الفاتحة وهو واقف وبعدها نزل على السجود مباشرة ونسي الركوع
فكده هو تخطي موضع ركن الركوع للركن اللي بعده(السجود) في نفس الركعة
لو افتكر بعد ماخلاص رأسه تمكنت من الأرض فكده يقوم ويعيد الركعة كلها
لو لو افتكر وهو لسه بينزل فممكن يلحق يقومويرجع لموضع الركوع ويعمله ثم يكمل صلاته وتحسب له ركعة


http://www.al-wed.com/pic-vb/52.gif




طيب لو واحد نسي ركن لحد آخر الصلاة وافتكر وهو بيسلم؟؟؟؟
فيها قولان:
1- أن يأتي بركعة كاملة ثم يتشهد ويسلم ويسجد للسهو بعد السلام
2- أنه لا يلزمه الإتيان بركعة كاملة وإنما يأتي بالركن الذي نسيه وبما بعده .
وقد اختاره الشيخ ابن عثيمين رحمه الله .
لأن الأركان لا تسقط عمدا أو سهوا


http://www.al-wed.com/pic-vb/52.gif



امتى أعيد الصلاة كلها؟
لو عملت سبب من الأسباب اللي تبطل الصلاة:
1- إذا سلم المصلي قبل تمام الصلاة متعمداْ بطلت صلاته .
2- إذا زاد المصلي في صلاته قياماْ أو قعودا أو ركوعاْ أو سجوداْ متعمداْ بطلت صلاته .
*من علم أنه زاد ركنا في صلاته فلا يستمر في الزيادة لأنه لو استمر في الزيادة وهو يعلم بطلت صلاته
3- إذا ترك ركن من أركان الصلاة : فان كانت تكبيرة الإحرام فلا صلاة له سواء تركه عمداْ أو سهواً لأن صلاته لم تنعقد ، وإن كان الركن المتروك غير تكبيرة الإحرام فتركه عمداْ بطلت صلاته.
4- إذا ترك واجباْ من واجبات الصلاة متعمداْ بطلت صلاته .

نادين
12-29-2009, 09:42 PM
:SnipeR (69)::SnipeR (69):جزاكى الله خيرا موضوع مفيد جدا. :SnipeR (69)::SnipeR (69):

قلب منيب
12-30-2009, 08:05 PM
جزاكِ الله خيرًا أختي نادين
وكل الورد ده عشاني:SnipeR (68):؟

قلب منيب
12-30-2009, 09:09 PM
(3)

السؤال الثالث:

ايه الحل لو أنا أصلي مأموم وراء إمام والإمام نسي؟؟؟
الأصل والقاعدة
أن الإمام إذا سها في الصلاة فعليه أن يسجد للسهو وكذلك المأموم يسجد مع إمامه سواء سها أم لم يسه.

أولا:
في حالة عندما يكون سهو الإمام في ترك واجب من الواجبات
مثل التشهد الأول مثلا
فهنا أنا كمأموم أتابع الإمام في ترك الواجب وأنبهه في الصلاة
بالتسبيح (للرجال) أو التصفيق (للنساء)
* فإن انتبه قبل دخوله في الركن الذي يليه .. فأتابعه وأكمل معه عادي
وإن انتبه بعد دخوله في الركن الذي يليه.. أتابعه أيضا ثم أسجد معه للسهو في آخر الصلاة حتى لو لم أكون ساهية
لقول النبي صلى الله عليه وسلم:
" إنما جُعل الإمام ليؤتمَّ به "
إلى أن قال:
"........ فلا تختلفوا عليه "

* فإن لم ينتبه حتى انتهى من صلاته ننبهه للسجود للسهو بعد الصلاة ونسجد جميعا للسهو

مثال آخر
لو ترك الإمام واجبًا من واجبات الصلاة كقول الله أكبر (تكبيرة من تكبيرات الانتقال وليست تكبيرة الإحرام)
فهنا أقولها أنا وأتابع الإمام في الباقي طالما أني لن أختلف عليه و أستطيع أن أجاريه في بقية الصلاة

أما في الحالة السابقة لو نسي التشهد فهنا أتابعه في ترك هذا الواجب
لأني لربما إذا جلست للتشهد(=لم أتابع الإمام) وأكملته يكون الإمام قام للركعة التي تليها وأتمها
وهكذا أكون اختلفت عليه!

إذن الخلاصة
أنا كمأموم
لو فعل الواجب (الذي نسيه الإمام) سيسبب اختلاف على الإمام فلا أفعله! وأتابع الإمام وأسجد معه للسهو آخر الصلاة

لكن لو فعل هذا الواجب لن يعطلنى عن متابعة الإمام فأفعل هذا الواجب وأسجد أيضا مع الإمام للسهو.


http://www.al-wed.com/pic-vb/52.gif


طيب ما الحل لو أنا أصلي مأموم بس أنا اللي نسيت وسهيت والإمام لم يسه ؟؟
الجواب:
لا أسجد للسهو
لأن الإمام جُعل ليؤتمَّ به ويتحمّل عني أخطائي
هذا.. طالما دخلت معاه من أول الصلاة وكان خطأي أو نسياني ده في الفترة اللي تابعت الإمام فيها
بمعنى..
لو أخطأت في واجب ولم يخطئ الإمام طول ما أنا أصلي وراه مأمومة فلا أسجد للسهو
لكن..
لو دخلت مثلا على صلاة جماعة وكانوا هم في الركعة الثالثة وعليّ أن أتمّ الركعة الأولى والثانيى (اللي فاتوني) وسهيت فيهما بترك واجب
فهنا أسجد للسهو عن خطأي أنا وحدي !!


http://www.al-wed.com/pic-vb/52.gif


**حالة تانية مهمة**
لو أنا دخلت على صلاة جماعة وفاتتني ركعات وكان الإمام سها فيها قبل ما أدخل معاهم وفوجئت وأنا في الصلاة أن الإمام يسجد للسهو قبل السلام؟
(ملاحظة الإمام هنا هيسجد للسهو عن خطأ لم أتابعه فيه)
الجواب:
أسجد مع الإمام للسهو طالما أنا في الصلاة والإمام لم يسلم
لكن لو الإمام سلم (ومفروض أنا أقوم عشان أتم الركعات اللي فاتتني)
هنا بقى لا أتابع الإمام في سجود السهو ولا يلزمني متابعته لأني سأكون في صلاة


http://www.al-wed.com/pic-vb/52.gif


ثانيا:
في حالة عندما يكون سهو الإمام في ترك أو زيادة ركن من الأركان
الواجب على من علم أن الإمام زاد أو نقص في أركان الصة ينوي الانفراد ويفارق الإمام لأنه لا يجوز متابعته وهو يعلم
لأنه لو استمر في الزيادة أو النقص عمدًا بطلت صلاته!

بمعنى..
لو تابعت الإمام على خطإه في ترك ركن بالكلية زي مثلا الإمام نسي يسجد السجدة الثانية
فصلاتي باطلة !
فهنا يجب تنبيه الإمام في الصلاة فلو انتبه واعتدل أكمل صلاة معه
لكن لو لم ينتبه..
هنا أغير نيتي من مأموم إلى منفرد
ولا أخرج من الصلاة
بل في مكاني أكمل صلاتي بمفردي بدون الجماعة


ليه ده كله؟؟
لأن صلاة الجماعة هكذا كلها باطلة
لأنه مثلا لو كان أخطأ في الركعة الثانية..فالركعة الثالثة والرابعة باطلات أيضا .. لأنه ما بُني على باطل فهو باطل!


http://www.uaekeys.com/fwasel/www.uaekeys.com57.gif

تم بحمد الله

eman rashed
12-31-2009, 12:10 AM
جزاكى الله خيرا

ربي بصرني بمرادك مني
12-31-2009, 03:39 PM
جزاك الله خيرا يا حبيبتي علي المعلومات المهمة دي بجد استفدت جدا ربنا يكرمك ويزيدك علما

amattoallah
12-31-2009, 06:31 PM
جزاكى الله خيرى الدنيا و الآخره و نفعنا و اياكى بما علمنا.
ربنا يكرمك و يبارك فيكى و يحفظك و يزيدك.:SnipeR (69):

يا دنيا اعذرينى فالجنة تنادينى
01-01-2010, 07:12 PM
جزاكم الله خيرا

زمان العزة
01-05-2010, 08:49 PM
جزاك الله خيرا يا حبيبة

لم اكمل بعد الموضوع

عندى شوية اسئلة

ولكن بعد اكمال القراءة ان شاء الله

جزاك الله عنى خيرا

قلب منيب
01-05-2010, 09:05 PM
أخواتي الكريمات

eman rashed

ربي بصرني بمرادك مني

amattoallah

moslema

زمان العزة

جزاكنّ الله خيرًا على مروركنّ الكريم وكلماتكنّ الطيبة

وفي انتظار أسئلتكم واستفساراتكم لو في حاجة مش واضحة

فاطمه
01-05-2010, 10:10 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبراكاته
جزاكى الله كل الخير اختى قلب منيب وبارك الله فيكى وذادكى علما

إسلامي نور حياتي
01-11-2010, 07:09 PM
أختي الغالية قلب منيب :SnipeR (69):

بارك الله فيك على هذا المجهود الكبير الذي تشكرين عليه

فيه معلومات قيمة جدا كنا نحتاج فيها لكل توضيح

و ذلك ما قمتِ به حبيبتي بأسلوب بسيط متميز

جوزيت به الفردوس الاعلى و رفقة الحبيب المصطفى:schchristianpray3:

السلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته

نور على الدرب
01-11-2010, 08:36 PM
جزاكم الله خيرا ً

زمان العزة
01-14-2010, 11:55 AM
السلام عليكم ورحمة الله

أختى الحبيبة


انا علشان افهم اكتر هاقولك على الحاجات اللى اسهو فيها

ودى هاتخيلنى افهم اكتر بالتطبيق على حالى

.................................

* انى ماكونش عارفة انا سجدت سجدة ولا اتنين

اللى باعمله انى وانا ساجدة وبادعى مثلا لو جالى الخاطر ده

بابنى على الاقل

وباقوم من السجدة واسجد ساجدة تانية

وفى اخر الصلاة وقبل التسليم اسجد سجدتين للسهو واسلم تسليمة واحدة

يمكن دى اكتر حاجة اسهو فيها وعلشان اظبط نفسى ولو عايزة ادعى اظبط نفسى انى دعى فى السجدة التانية وبكده اكون عارفة انى فى السجدة التانية

........

لكن مش عارفة لو انى بعد ما قمت من السجود وباقول فى الفاتحة افتكرت فعلا انى لم اسجد او انى شكيت وبالتالى لم اسجد السجدة التانية اصلا

هل هنا المفروض انى آقوم بركعة زيادة واسجد للسهو ام ماذا ؟

.......................

فى حاجت بقه مش عارفة اعمل فيها سجود سهو ولا لا

* انى اقوم فى الجزء التانى من الصلاة الرباعية وبدل ما اقول الفاتحة بس الاقينى ادخل فى سورة صغيرة

* انى كتير اقرأ من ما من على به من الحفظ واثناء القراءة قد اشك فى انى نسيت حرف من الاية او كلمة فأكمل القراءة وبعد ان انهى الصلاة اجد انى بالفعل اخطأت

مش فاكرة حاجة تانية تقريبا هما دول

" ربنا لا تؤاخذنا ان نسينا او اخطأنا "

زادي
02-11-2010, 02:27 AM
جزاك الله خيرا
موضوع مفيد جدا

قلب منيب
02-11-2010, 04:31 PM
جزاكم الله خيرًا



السلام عليكم ورحمة الله

أختى الحبيبة


انا علشان افهم اكتر هاقولك على الحاجات اللى اسهو فيها

ودى هاتخيلنى افهم اكتر بالتطبيق على حالى

.................................

* انى ماكونش عارفة انا سجدت سجدة ولا اتنين

اللى باعمله انى وانا ساجدة وبادعى مثلا لو جالى الخاطر ده

بابنى على الاقل

وباقوم من السجدة واسجد ساجدة تانية

وفى اخر الصلاة وقبل التسليم اسجد سجدتين للسهو واسلم تسليمة واحدة

يمكن دى اكتر حاجة اسهو فيها وعلشان اظبط نفسى ولو عايزة ادعى اظبط نفسى انى دعى فى السجدة التانية وبكده اكون عارفة انى فى السجدة التانية


وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
يا هلا : )
معذرة على التأخير
بالنسبة للحالة دي.. فأنتِ كده صح (أنكِ تبني على الأقل)
وتسجدي للسهو قبل السلام
وطبعا أنتِ قاصدكِ بتسليمة واحدة هي تسليم للصلاة والسهو معا مش واحدة بالعدد

لكن مش عارفة لو انى بعد ما قمت من السجود وباقول فى الفاتحة افتكرت فعلا انى لم اسجد او انى شكيت وبالتالى لم اسجد السجدة التانية اصلا

هل هنا المفروض انى آقوم بركعة زيادة واسجد للسهو ام ماذا ؟


زي ما قلنا هنا (http://www.goodwayinlife.com/forum/showpost.php?p=44375&postcount=1) في ترك الأركان
مثال :
واحد نسي يسجد السجدة الثانية (و السجود ركن)
وكان خلاص قام (دخل في الركعة التالية) و بعدين افتكر إنه لم يسجد فزى ما قلنا في القاعدة.. يعتبر الركعة اللي فاتت دي كلها كأن لم تكن
و يعيد الركعة من أولها
ولا يحسب الركعة دي أنه صلاها
يعني مثلا كانت الركعة اللي نسي فيها السجود دي الركعة التالتة .. هيعيدها تاني ويصليها كركعة تالتة ثم الرابعة بعدها
طيب لو افتكر قبل ما يستتم واقفا ؟
يرجع تاني لمكان السجود ويسجد عادي(مش هيعيد ركعة ولا حاجة)

موضع السجود:
في كلتا الحالتين يجب عليه سجود السهو بعد السلام


فى حاجت بقه مش عارفة اعمل فيها سجود سهو ولا لا

* انى اقوم فى الجزء التانى من الصلاة الرباعية وبدل ما اقول الفاتحة بس الاقينى ادخل فى سورة صغيرة
مفيش مشكلة... لا يلزم سجود السهو
لأن قراءة السور القصيرة بعد الفاتحة سنة ... وورد أن النبي صلى الله عليه وسلم كان يقرأ في الركعتين الأخريين من صلاة الظهر والعصر
الدليل:
عن أبي سعيد الخدري :أن النبي صلى الله عليه وسلم كان يقرأ في صلاة الظهر في الركعتين الأوليين في كل ركعة قدر ثلاثين آية . وفي الأخريين قدر خمس عشرة آية . أو قال نصف ذلك . وفي العصر في الركعتين الأوليين في كل ركعة قدر قراءة خمس عشرة آية . وفي الأخريين قدر نصف ذلك .
صحيح مسلم

ومعنى أنهم سنة يعني حتى لو نسيتي تقرأي سور قصيرة في الركعتين الأوليين فلا شئ عليكِ ولا تسجدي للسهو


* انى كتير اقرأ من ما من على به من الحفظ واثناء القراءة قد اشك فى انى نسيت حرف من الاية او كلمة فأكمل القراءة وبعد ان انهى الصلاة اجد انى بالفعل اخطأت

مش فاكرة حاجة تانية تقريبا هما دول

أيضا صلاتك صحيحة ولا يلزمك السجود للسهو

فتوى من موقع الاسلام سؤال وجواب (http://www.islam-qa.com/ar/ref/132043/%D9%86%D8%B3%D9%8A%D8%AA%20%D8%A2%D9%8A%D8%A9)


هل يسجد للسهو إذا أخطأ في القراءة بعد الفاتحة؟


السؤال :
في بعض الأحيان أنسى أثناء الصلاة وأقرأ آية مكان آية أخرى أو أقرأ كلمة خطأ ثم أتذكر ذلك أثناء الركوع أو السجود أو بعد الصلاة ، فما الحكم في ذلك؟ وهل أعيد الركعة أم ماذا أفعل؟


الجواب :
الحمد لله
"الفرض في هذا هو الفاتحة ، فإذا قرأت الفاتحة حصل المقصود والحمد لله ، فإذا قرأت زيادة آية أو آيتين أو قرأت آية بدل آية ، أو نسيت آية وأتيت بآية ... كله لا يضرك ، وصلاتك صحيحة ، وليس عليك إعادة ركعة ولا إعادة الصلاة والحمد لله ، بل صلاتك صحيحة ولكن عليك أن تجتهدي فيما تيسر لك في قراءة بعض الآيات مع الفاتحة في الركعة الأولى والثانية من الظهر والعصر والمغرب والعشاء ، وهكذا في الفجر ، أما الثالثة من المغرب والثالثة والرابعة من الظهر والعصر والعشاء فيكفي الفاتحة والحمد لله" انتهى .
سماحة الشيخ عبد العزيز بن باز رحمه الله
"فتاوى نور على الدرب" (2/783) .

زمان العزة
02-13-2010, 08:01 PM
احبك فى الله

جزاك الله خيرا

قلب منيب
04-14-2010, 11:47 AM
احبك فى الله

جزاك الله خيرا
أحبكِ الله الذي أحببتيني فيه : )
وجزاكِ الله خيرًا


**معلومة عايزة أؤكدها تاني لأنها بتلتبس على ناس كتير والتبست عليّ من قبل:

هقتبسها تاني عشان تظهر


لو واحد نسي ركن لحد آخر الصلاة وافتكر وهو بيسلم أو بعد ما سلم؟؟؟؟
فيها قولان:
1- أن يأتي بركعة كاملة ثم يتشهد ويسلم ويسجد للسهو بعد السلام
2- أنه لا يلزمه الإتيان بركعة كاملة وإنما يأتي بالركن الذي نسيه وبما بعده .
وقد اختاره الشيخ ابن عثيمين رحمه الله .
لأن الأركان لا تسقط عمدا أو سهوا

بمعنى..
مثلا واحد كان صلى ركعتين تامتين ونسي ركنا في الركعة الثالثة ثم صلى الرابعة وتذكر وهو يسلم..
فالصحيح أنه سيقوم مرة آخرى ويصلي ركعة واحدة عوضا عن الركعة الثالثة الناقصة
فكده هو جعل الرابعة ثالثة ليجبر الركعة الأولى ويتم صلاته بركعة.
ثم يسجد للسهو بعد السلام

امة الرحمن/فاطمة
07-22-2010, 04:29 PM
جزاكم الله خيرا
استفدت كتير من الموضوع الجميل ده
ربنا يكرمك ويجزيكي خيرا كثيرا

تحدى
10-13-2010, 12:14 AM
جزاك الله خيرااااا

غير حياتك
10-13-2010, 03:25 PM
بارك الله فيكم

افيقى يانفس
01-15-2011, 04:47 PM
:SnipeR (8):

يارب سامحنى
03-13-2011, 11:18 PM
قلب منيب
ماشاء الله عليكى انا استفدت كتير اوى وعرفت حاجات مكنتش اعرفها
بس انا عندى مشكله انا لما بكون فى المسجد والامام بيصلى مثلا فى التشهد الاخير هو انا المفروض اقول تكبيره الاحرام واقول التشهد معاه من باب (انما جعل الامام ليؤتم به) ولا اكبرواصلى لوحدى
طيب لو صليت معاه دى تعتبر ركعه ولا
معلشى حتعبك معايا لانى مره اتحرجت فى المسجد من الاخوات

قلب منيب
03-15-2011, 10:20 AM
بس انا عندى مشكله انا لما بكون فى المسجد والامام بيصلى مثلا فى التشهد الاخير هو انا المفروض اقول تكبيره الاحرام واقول التشهد معاه من باب (انما جعل الامام ليؤتم به) ولا اكبرواصلى لوحدى
طيب لو صليت معاه دى تعتبر ركعه ولا
معلشى حتعبك معايا لانى مره اتحرجت فى المسجد من الاخوات
جزاكِ الله خيرًا ربنا يكرمك
ومفيش تعب ولا حاجة
وأعتذر لأني اتأخرت في الرد عليكي

الأول أول ماتدخلي الصلاة تكبري مرتين:
* مرة بنية تكبيرة الإحرام للدخول في الصلاة
* والمرة الثانية بنية تكبيرة الانتقال للركن اللي فيه الإمام (التشهد)

لو عملتي تكبيرة الاحرام بالنيتين دي جائز

بالنسبة أنك لحقتي الجماعة في التشهد الأخير
الأفضل أنك تدخلي في الصلاة وتاخدي ثواب وفضل الجماعة حتى لو لحقتي الامام في التشهد فقط!

لأن في حديث عن النبي صلى الله عليه وسلم قال فيه:
"ما أدركتم فصلوا وما فاتكم فأتموا"

بس مش هتتحسب لك ركعة كاملة.. لكن هتصلي طبعا الركعات اللي فاتتك كلها
هيتحسب لك أنك دخلتي الجماعة إن شاء الله

يعني مثلا لو دخلتي على صلاة جماعة والامام في التشهد الأخير في صلاة الظهر
تقولي ورا الامام التشهد للآخر.. ثم تقومي تصلي الأربع ركعات بتوع الظهر بترتيبهم عادي

وده فيديو للشيخ مصطفى العدوي بيشرح فيه المسألة دي
http://www.youtube.com/watch?v=I1i_nagIxRk

وفيديو آخر للشيخ محمد حسان
http://www.youtube.com/watch?v=S1bGIZc6WsM&feature=related

يارب سامحنى
03-15-2011, 08:07 PM
قلب منيب انا متشكره ليكى اوى جزاكى الله خيرا
بس ممكن اسالك كام سؤال فى الدين بعيد عن الموضوع ده خالص

قلب منيب
03-15-2011, 09:03 PM
قلب منيب انا متشكره ليكى اوى جزاكى الله خيرا
بس ممكن اسالك كام سؤال فى الدين بعيد عن الموضوع ده خالص
جزانا و إياكي
اتفضلي طبعا يا حبيبتي أنا تحت أمرك

لو سؤال تبع الصلاة
ممكن تسأليه هنا عادي

لو سؤال آخر شخصي أو استشارة تتكلمي براحتك ومش عايزة حد يشوفها
ممكن تبعتيها من خلال قسم
http://www.goodwayinlife.com/forum/vista2009/statusicon/subforum_new.gif التواصل الإيماني (http://www.goodwayinlife.com/forum/forumdisplay.php?f=138)
اعملي موضوع هناك وهرد عليكي بإذن الله
الساحة دي لا يراها الا صاحب الموضوع وبعض المشرفين فقط

يارب سامحنى
03-15-2011, 09:28 PM
لاهو مش تبع الصلاه خالص هى اسئله فى الدين نفسى اعرف اجابتها
عموما انا حعمل موضوع فى التواصل الايمانى

الدعاء سلاح سحرى
03-19-2011, 02:17 AM
جزاكم الله خيرا على الافادة و زادكم علما

افيقى يانفس
03-29-2011, 03:27 PM
جزاكى الله خيرا

موضوع مهم جدا

رسولى حبيبى وقدوتى
05-09-2011, 03:52 AM
ما شاء الله الموضوع رائع بارك الله فيكى وجعله فى ميزان حسناتك بجد استفدت كتير جزاكى الله خير

قلب منيب
05-09-2011, 08:06 AM
جزاكم الله خيرا جميعا
ربنا يتقبل منا ومنكم

يقين مسلمة
05-16-2011, 02:12 AM
ربنا يبارك لك

مالى والدنيا
09-18-2011, 01:20 AM
ربنا يكرمك يا "قلب منيب" بجد انا بدور من سنتين على حد يفهمنى سجود السهو
بس مش فاهمة بردو -و حتى فى الامتحانات بحل غلط خالص

بحبك فى الله جدا .....ربنا يتقبل منك عملك هذا ...
انا بس قلت لازم اشكرك و اسيبك بقة عشان اكمل قراءة باقى الصفحات بإستعاب اكتر

اميره بحجابي
09-18-2011, 01:28 AM
http://i825.photobucket.com/albums/zz177/habataca1/goodwayinlife/goodwayinlifecom16.gif

حياتى كلها لله $
09-18-2011, 02:43 AM
http://i825.photobucket.com/albums/zz177/habataca1/goodwayinlife/goodwayinlifecom51.gif

امة الرحمن/فاطمة
10-25-2011, 01:27 AM
موضوع جميل جدااا

ومن أشد المواضيع اللي جذبتني للمنتدي قبل ما أكون عضوة

بارك الله فيكِ

ورفع قدرك ..اللهم آمين

ساجده لله88
01-20-2012, 01:58 AM
انا اوقات بنسى اقرا سوره بعد الفاتحه هل يلزم اسجد سجود سهو

Dr_Mostafa
01-20-2012, 02:22 AM
انا اوقات بنسى اقرا سوره بعد الفاتحه هل يلزم اسجد سجود سهو

المسألة فيها خلاف .. والجمهور على ان قراءة السورة سنة مستحبة ولا يسجد الانسان للسهو اذا تركها ..


وقال علماء اللجنة :

" من نسي السورة بعد الفاتحة في الصلاة فلا شيء عليه سواء كان إماما أو مأموما أو منفردا ، وسواء كانت الصلاة فرضا أو نفلا ، وذلك في أصح قولي العلماء " انتهى .
"فتاوى اللجنة الدائمة"

ساجده لله88
01-20-2012, 03:21 AM
جزاك الله خيرا

التائب من الذنب
03-20-2012, 05:06 PM
جزاكم الله خــيرا

عذرا امى عائشة
03-21-2012, 10:29 PM
جزاك الله خيراً

Fatima Al zhraa
05-06-2012, 02:41 PM
بارك الله فيكم وجزاكم كل خير

just muslima
05-07-2012, 12:29 AM
تسجيل في الموضوع
ولي عودة ..

قلب منيب
05-07-2012, 12:43 PM
جزاكم الله خيرًا جميعًا

قلب معلق بالله
08-12-2012, 12:45 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..
بوركتِ أختاه على هذا العمل الطيب جعله الله فى ميزان حسناتك
عندى سؤال أخشى ان تكون صلاتى باطلة
انا كنت أدخل بعد أول اربع ركعات من التراويح مع الامام
بمعنى أصلى تقريبا معه صلاة العشاء و ركعتان فقط من التراويح
والشفع والوتر
حاسة انى خرفت
كنت عاوزة الحق الامام باى طريقة
؟؟؟؟