المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : من القائل؟؟


غريبة في دنياي
08-07-2011, 01:02 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته



هحط مقولة ان شاء الله هنا واللي هتقول مين القائل هيكون ليها تقييم وهسأل السؤال اللي بعده


بس محدش يستعين بجوجل


الهدف طبعا الاستفادة


لان ساعات الواحد بيبقى عارف مقولة معينة ويفاجأ انه قائلها هو الشافعي مثلا ولا علي بن ابي طالب وهو مش عارف فلازم طبعا


نكون عارفين حاجات بسيطة زي دي ان شاء الله هبدأ معاكم اول سؤال

غريبة في دنياي
08-07-2011, 01:06 AM
اذا كان الكذب قارب النجاة ، فالصدق شاطئ السلامة

من القائل؟

الاخت فى الله
08-07-2011, 01:34 AM
للاسف مش عارفة

فوقى بقى
08-07-2011, 02:07 AM
مش عارفة والله يا شفيعى يا ريت تقولى انا متشوووووووووقة

غريبة في دنياي
08-07-2011, 02:14 AM
اقول بسرعة كده؟؟

فوقى بقى
08-07-2011, 02:18 AM
يا شفيعى يا حبيبتى انا سالت واحده قريبتى ممكن اجاوب بس والله العظيم مستخدمتش جوجل بتاتا بس بصراحة سالت بنت خالى كنت بكلمها من ع الميل واحتمال تكون هى جابتها من جوجل بس انا نفذت كلامك يا قمر المهم هو الخليفة عمر بن الخطاب رضى الله عنه وارضاه صح؟؟؟؟؟؟

غريبة في دنياي
08-07-2011, 02:23 AM
صح
دلوقتي اقيمك بقى ولا مااقيمكيش؟؟

غريبة في دنياي
08-07-2011, 02:25 AM
السؤال اللي بعده

من القائل؟

لأن أموت عطشا أحب الي من أن أخلف موعدا

غريبة في دنياي
08-07-2011, 03:32 AM
ايه محدش عارف ولا ايه؟؟

إسلامي حياتي
08-07-2011, 04:05 AM
جميل جدا نتابع معك:)

غريبة في دنياي
08-07-2011, 05:09 AM
محدش يعرف؟
اقول الاجابة؟؟

غريبة في دنياي
08-07-2011, 05:57 AM
ماشي
حلو وانا بكلم نفسي كده؟؟!!!

الاجابة

القائل هو المثنى بن حارثة

دموع الفرح
08-07-2011, 07:58 AM
http://www.goodwayinlife.com/forum/images/smilies/SnipeR%20(26).gifhttp://www.goodwayinlife.com/forum/images/smilies/SnipeR%20(26).gifhttp://www.goodwayinlife.com/forum/images/smilies/SnipeR%20(26).gif
الحمد لله .. الحمد لله .. الحمد لله .. الحمد لله

قريت العنوان ( من القاتل ) لقيت الشافعي ؟؟!!! http://www.goodwayinlife.com/forum/images/smilies/SnipeR%20(34).gif

لمحت لقيت من القائل .. مش توضحي كلامك يا شوشو http://www.goodwayinlife.com/forum/images/smilies/SnipeR%20(88).gif

انا بقرأ كلامك .. ومتابعه وبإذن الله جوجل عمونا مش هنستعمله .. بس إنتي حطي أسئلة يا جميل

http://www.goodwayinlife.com/forum/images/smilies/SnipeR%20(56).gif

غريبة في دنياي
08-07-2011, 08:06 AM
ماشي ياست فيمون هعديهالك دي

غريبة في دنياي
08-07-2011, 08:08 AM
من القائل


لا تعرف الحق بالرجال ، بل اعرف الحق تعرف اهله؟

دموع الفرح
08-07-2011, 08:11 AM
علي بن أبي طالب أو عمرو ابن الخطاب .. لو غلط مفيش مشاكل .. أنــا عايزة أستفيد :)
بارك الله فيكِ

دموع الفرح
08-07-2011, 08:12 AM
بس سمعتهـا قبل كدهـ :)

غريبة في دنياي
08-07-2011, 08:12 AM
غلط
اقول ولا هتخمني؟

دموع الفرح
08-07-2011, 08:20 AM
مش عارفة انا محتاره..!!!!
قولـي خلاص *_*

غريبة في دنياي
08-07-2011, 08:28 AM
الامام الغزالي

دموع الفرح
08-07-2011, 08:33 AM
لالا .. مكنتش هعرفهـا خااااالص .. طيب أنا همشي ومش هلحق أكـمل.. بس انا استفدت كتييييير بردو:)

غريبة في دنياي
08-07-2011, 08:40 AM
في رعاية الله
اتفضلي

غريبة في دنياي
08-07-2011, 09:43 AM
بقدر حظك من الدنيا تقسو عليك القلوب

من القائل؟

دموع الفرح
08-07-2011, 05:30 PM
صعبة ج ـــدااااااااااا

<<<nsren>>>
08-07-2011, 07:53 PM
:SnipeR (11):انتى وهيا بقى هتمشو على النظام ده لازم السؤال ده المفروض موجه للكل مش لفيمونى بس انا هقول بس مع العلم انى احتج ولااعرف الجواب هههه :SnipeR (43):جيبى امثلة سهله شفيعى يعنى معروفه عشان نعرف نجاوب كده هتحرجينا ومافيش حد هيجاوب انا بقولك عشان المزاد يكتر والناس تيجى بس

همم تتحدى القمم
08-07-2011, 08:22 PM
اعتقد علي بن ابي طالب
صح؟

دموع الفرح
08-07-2011, 10:49 PM
الإمام الشافعي على ما أظن .. تخمين خاطئhttp://www.goodwayinlife.com/forum/images/smilies/SnipeR%20(72).gif

غريبة في دنياي
08-08-2011, 12:45 AM
صح يا همم الامام علي بن ابي طالب رضي الله عنه

معلش يا فيمون جاوبي اللي بعدها بقى

انتظروا السؤال اللي بعده

دموع الفرح
08-08-2011, 01:05 AM
(http://www.htoof.com/2mintes.html)سمي الله وادخل هنا (http://www.htoof.com/2mintes.html)

(http://www.htoof.com/2mintes.html)

شفيعي قرآنــــي أنا دخلت الموقع ده http://www.goodwayinlife.com/forum/images/smilies/SnipeR%20(72).gif
وآعدت كتييييير .. حاولت أقفله أخدت 5 دقايق في إغلاقه http://www.goodwayinlife.com/forum/images/smilies/SnipeR%20(72).gif
أصلي أصلاً شوفته قبل كدهــhttp://www.goodwayinlife.com/forum/images/smilies/SnipeR%20(72).gif

غريبة في دنياي
08-08-2011, 01:15 AM
شفيعي قرآنــــي أنا دخلت الموقع ده http://www.goodwayinlife.com/forum/images/smilies/SnipeR%20%2872%29.gif
وآعدت كتييييير .. حاولت أقفله أخدت 5 دقايق في إغلاقه http://www.goodwayinlife.com/forum/images/smilies/SnipeR%20%2872%29.gif
أصلي أصلاً شوفته قبل كدهــhttp://www.goodwayinlife.com/forum/images/smilies/SnipeR%20%2872%29.gif

:SnipeR (54)::SnipeR (54)::SnipeR (54):

غريبة في دنياي
08-08-2011, 01:18 AM
قالوا سكت وقد خوصمت قلت لهم ان الجواب لباب الشر مفتاح
والصمت عن جاهل او احمق شرف وفيه ايضا لصون العرض اصلاح

من القائل؟

غريبة في دنياي
08-08-2011, 01:19 AM
اهو سؤال سهل اهو يا نسرين عشان ماتزعليش

دموع الفرح
08-08-2011, 01:28 AM
مش عارفه .....!

غريبة في دنياي
08-08-2011, 01:35 AM
مش عارفة لييييه بس؟؟

همم تتحدى القمم
08-08-2011, 04:55 AM
سههههههههههههل جدااااااااااااااااااااا بكل تواضع

الشافعي رحمه الله

غريبة في دنياي
08-08-2011, 06:11 AM
صح يا همم
بااااارك الله فيكِ
تم التقييم
انتظروا السؤال اللي بعده ان شاء الله

منارة الاسلام
08-08-2011, 06:42 AM
مسابقة حلوة اوووى

معاااكى

ومستنية السؤال


جزاكى الله خيرا

غريبة في دنياي
08-08-2011, 06:57 AM
لكل شيء آفة ، و آفة العلم نسيانه


من القائل؟

منارة الاسلام
08-08-2011, 07:15 AM
عثمان بن عقان رضى الله عنه؟؟

غريبة في دنياي
08-08-2011, 07:28 AM
بااااااااااارك الله فيكِ يا منارة
اجابة صحيحة تم التقييم
ممتازة

غريبة في دنياي
08-08-2011, 07:30 AM
طيب السؤال الجاي صعب بقى شوية
اللي هتحلها تبقى كده:SnipeR (37):

غريبة في دنياي
08-08-2011, 07:31 AM
ليتني طفل لا اكبر ابدا ، فلا انافق ولا اداهن ، ولا اكره احدا


من القائل؟

منارة الاسلام
08-08-2011, 08:02 AM
بااااااااااارك الله فيكِ يا منارة
اجابة صحيحة تم التقييم
ممتازة
وفيكم بارك يا جميل

ربنا يعزك ويحبك

ليتني طفل لا اكبر ابدا ، فلا انافق ولا اداهن ، ولا اكره احدا



بصراحة مش عارفة......!

بس الاستاذ جوجل موجود :mbtsm:

غريبة في دنياي
08-08-2011, 08:03 AM
لا قلنا مفيش جوجل:SnipeR (88):

غريبة في دنياي
08-08-2011, 08:05 AM
ما تدخلي يا منارة تشوفي المسابقة دي حطة اخر مسابقة من بدري ومحدش حلها يمكن تعرفي انتي
http://www.goodwayinlife.com/forum/showthread.php?t=39607

منارة الاسلام
08-08-2011, 08:14 AM
عارفة.....بس اهى رخامة

انا....!

على فكرة المقولة بتاعت عثمان بن عفان جاية صدفة..سمعتها قبل كدة

ولما شوفتها قولت الحق اكتب الحل بسرعة.....

بس هجرب حظى ....للاسف انا معلوماتى مش قد كدة على فكرة

بارك الله فيكى

غريبة في دنياي
08-08-2011, 08:17 AM
بس القائل المرة دي صعب شوية حسة انه مش معروف اصلا يعني متهيألي اللي مايعرفهاش كده لوحده مش هيعرف يخمن
عقدتك بما فيه الكفاية اهو:mbtsm:
يلا خمني بقى:SnipeR (54):

دموع الفرح
08-08-2011, 02:38 PM
http://www.goodwayinlife.com/forum/images/smilies/SnipeR%20%2826%29.gifhttp://www.goodwayinlife.com/forum/images/smilies/SnipeR%20%2826%29.gifhttp://www.goodwayinlife.com/forum/images/smilies/SnipeR%20%2826%29.gifhttp://www.goodwayinlife.com/forum/images/smilies/SnipeR%20%2826%29.gifhttp://www.goodwayinlife.com/forum/images/smilies/SnipeR%20%2826%29.gifhttp://www.goodwayinlife.com/forum/images/smilies/SnipeR%20%2826%29.gif

عقدتينا كلنا :)


عقديتيها هي لوحدها بس يا شفيعي ......!

<<<nsren>>>
08-08-2011, 04:46 PM
يارحيم يارب عفوك ورضاك موضوع راءع جدا هذا كل ماقدر ان اقوله والسلام حسن الختام بالمناسبه انتى مش عقدتينا انتى موتينا دى حتى موش موجوده في جوجل حسبي يالله ونعم الوكيل:SnipeR (92)::SnipeR (92)::SnipeR (92)::SnipeR (92):

غريبة في دنياي
08-08-2011, 11:42 PM
اقول الاجابة يعني ولا ايييييييييييييه؟

ماشي يا نسرين بتحسبني عليا؟؟:SnipeR (72):

غريبة في دنياي
08-09-2011, 12:52 AM
طيب الاجابة

القائل هو جبران خليل جبران

غريبة في دنياي
08-09-2011, 12:53 AM
العدل جنة المظلوم وجحيم الظالم


من القائل؟

دموع الفرح
08-09-2011, 03:33 AM
عمر ابن الخطاب رضي الله عنه ؟ ؟

غريبة في دنياي
08-09-2011, 05:08 AM
صح
تم التقييم

<<<nsren>>>
08-09-2011, 06:57 AM
فين السؤااااااااااااااال ؟؟ ومش عايزانى احسبن عليكى

غريبة في دنياي
08-09-2011, 06:59 AM
طيب طيب اصبري


ربنا يستر عليا منك يا نسرين

غريبة في دنياي
08-09-2011, 07:01 AM
اذا رأيتم الناس مشغولين بأمر الدنيا ، فاشتغلوا بأمر الاخرة


من القائل؟

دموع الفرح
08-09-2011, 08:02 AM
علي بن أبي طالب .. والله أنا بفكر اهو احسن من الي في مخه ( سلك ألمونيوم )

:))))

غريبة في دنياي
08-09-2011, 08:09 AM
لااااااااااااااااااااااا
غلط للاسف

دموع الفرح
08-09-2011, 08:29 AM
المقولة دي جميلة جداً.. مين العظيم الي قالهــآآآ..........!!!

غريبة في دنياي
08-09-2011, 08:35 AM
الاجابة

القائل هو

ابراهيم بن ادهم

دموع الفرح
08-09-2011, 08:41 AM
آآآه .. هيا مقولة حلوووة جداً .. ما شاء الله ..

بالمناسبه :: أنا هحط موضوع جديد اسمه وصايا الانبياء والصالحين .. (ناقلاه) بس أحطه في نجوم السما؟؟

دموع الفرح
08-09-2011, 08:46 AM
طيب ايه رايك بقى يا شوشو اني هحط موضوع بإسم وصايا إبراهيم بن أدهم :))))))

غريبة في دنياي
08-09-2011, 08:48 AM
يا سلام؟

ابراهيم بن ادهم ده شخصية بحترمها اوي
مع اني مااعرفش معلومات عنه تقريبا

يلا منتظرة الموضوع ان شاء الله
خلاص استقريتي على نجوم السما ولا ايه؟

دموع الفرح
08-09-2011, 06:45 PM
فعلاً .. ولا تقولن لشاْىْء إني فاعل ذلك غداُ إلآ أن يشاء الله ..

قولتلك أنا هحط موضوع كذا كذا في قسم كذا .. والسيرفر بتاع المنتدى وقع ,, والنت فصل والكمبيوتر بقى مهنج ,,

سبحان الله .. معرفتش أحط الموضوع .....!!!! إن شاء الله احطه ..

دموع الفرح
08-09-2011, 07:15 PM
حطيته :)

هنــــــــــا (http://www.goodwayinlife.com/forum/showthread.php?p=495173#post495173)

<<<nsren>>>
08-09-2011, 07:51 PM
موضوع حلو فيمونى قراته وقيمتك عليه

<<<nsren>>>
08-09-2011, 07:53 PM
لالالالالالالالالا استنى انا م عارفه اقيمك هوبيقلي انه يجب ان تضع سمعات للاخرين يعنى اييييييييييه

غريبة في دنياي
08-09-2011, 07:56 PM
يعني فيمون هي اخر واحة انتي مقيماها لازم تقيمي عضوين كمان وبعدين تيجي تقيميها

غريبة في دنياي
08-09-2011, 07:57 PM
لقد اعذر من انذر


من القائل؟

غريبة في دنياي
08-09-2011, 11:27 PM
ها يبنات مين القائل؟

دموع الفرح
08-10-2011, 03:28 AM
لقد أعذر من أنذر....!!!

سمعتها كتير ...............

انا مش عارفه مين القائل .. بس هـخمن .. الرسول ؟؟

<<<nsren>>>
08-10-2011, 04:15 AM
تؤ تؤتؤتؤؤ دى بقى انا اللى عارفاها قائل هذه العبارة معاويه بن ابي سفيان صح وانا متاكده ميه بالميه نسبه نجاح فيمونى 0% في الميه

دموع الفرح
08-10-2011, 06:47 AM
تؤ تؤتؤتؤؤ دى بقى انا اللى عارفاها قائل هذه العبارة معاويه بن ابي سفيان صح وانا متاكده ميه بالميه نسبه نجاح فيمونى 0% في الميه

http://www.goodwayinlife.com/forum/images/smilies/SnipeR%20%2872%29.gifhttp://www.goodwayinlife.com/forum/images/smilies/SnipeR%20%2872%29.gif

مااااشي يا نسرين:((

http://www.goodwayinlife.com/forum/images/smilies/SnipeR%20%2872%29.gifhttp://www.goodwayinlife.com/forum/images/smilies/SnipeR%20%2872%29.gif

غريبة في دنياي
08-10-2011, 10:04 AM
باااااااااااارك الله فيكِ يا نسرين


تم التقييم صح ممتازة


استنوا السؤال اللي بعده

غريبة في دنياي
08-10-2011, 10:30 AM
ليس العلم بكثرة الرواية ، ولكنه نور يجعله الله في القلوب


من القائل؟

<<<nsren>>>
08-10-2011, 08:32 PM
http://www.goodwayinlife.com/forum/images/smilies/SnipeR%20%2872%29.gifhttp://www.goodwayinlife.com/forum/images/smilies/SnipeR%20%2872%29.gif

مااااشي يا نسرين:((

http://www.goodwayinlife.com/forum/images/smilies/SnipeR%20%2872%29.gifhttp://www.goodwayinlife.com/forum/images/smilies/SnipeR%20%2872%29.gif
لا ولاتزعلي جابوي انتى على السؤال ده لانى مش عارفه بس هخمن مالك بن انس او مسعوود بداتى متعقديناش بس مالك اكتر يعنى
:SnipeR (48):فيمونى وطى صوتك الجيران هيتلمو

غريبة في دنياي
08-10-2011, 09:00 PM
الاجابة صح يا نسرين الامام مالك
ليكي تقييم ان شاء الله

دموع الفرح
08-10-2011, 09:22 PM
ليس العلم بكثرة الرواية ، ولكنه نور يجعله الله في القلوب

ابن مسعود رضي الله عنه ؟؟

دموع الفرح
08-10-2011, 09:22 PM
http://www.goodwayinlife.com/forum/images/smilies/SnipeR%20%2848%29.gifفيمونى وطى صوتك الجيران هيتلمو

مااااااااشي :))))
شوفتيني بضحك يعني أنا بعيط :( :( :(

غريبة في دنياي
08-10-2011, 09:23 PM
لا ماانا خلاص قولت الاجابة الامام مالك

غريبة في دنياي
08-10-2011, 09:25 PM
الخير بالخير والبادي اكرم ، والشر بالشر والبادي اظلم


من القائل؟

دموع الفرح
08-10-2011, 10:12 PM
الخير بالخير والبادي اكرم ، والشر بالشر والبادي اظلم


من القائل؟


مش عارفة يمكن ( الإمام الشافعي أو مسعود رضى الله عنه ) ؟؟

> أرجوكِ متكتريش في حجم الخط .. يعني Tahoma حجم 3 أو 4 كفآيه .. بلآش خمسة .. :) براحنكـ يا قمرر <


:)) :) :)

إسلامي حياتي
08-10-2011, 11:53 PM
اصل انا كنت بجاوب بتاع لولا المنية لفتحت اوربا

دموع الفرح
08-11-2011, 01:08 AM
صح يا شفيعي إجابتــي؟؟

( الإمام الشافعي أو مسعود رضى الله عنه )

غريبة في دنياي
08-11-2011, 08:23 AM
لا غلط يا فيمون للاسف

وعلى فكرة الخط ده 4 مش 5 عالعموم هخليه 3 مادام بيضايقك كده

اسلامي السؤال ده كان في اسألي سؤال واللي بعدك تجاوب

مش بتشاركي هنا ليه؟

<<<nsren>>>
08-13-2011, 04:21 AM
انتظرونى في يدى الجواب

<<<nsren>>>
08-13-2011, 04:25 AM
على بن ابي طالب انا عارفه انكم معجبين بالذكاء اللى طلع عليا مره وحده:SnipeR (54)::SnipeR (54):انا هقلكم السر اصل انا عقلي طار فرحت لعقل اختى :SnipeR (54):طبعا ده مسموح بيه عندما يفقد الانسان عقله صح ياشفيعى انتى قلتى عدم استخدام جوجل بسسس

دموع الفرح
08-13-2011, 05:22 AM
لا غلط يا فيمون للاسف

وعلى فكرة الخط ده 4 مش 5 عالعموم هخليه 3 مادام بيضايقك كده

اسلامي السؤال ده كان في اسألي سؤال واللي بعدك تجاوب

مش بتشاركي هنا ليه؟


لا والله مش متضايقه يا قمرررر ,, ده مجرد إقتراح

ع رأي المثل
(تجربة خير برهان)

)))):)))))

<<<nsren>>>
08-31-2011, 08:03 PM
شفيعي خليكي معايا سيبك من فيموني اجابتي صح ولا لا

غريبة في دنياي
09-01-2011, 12:50 PM
صح يا نسرين
بارك الله فيكِ
تم التقييم
انتظروا ان شاء الله السؤال اللي بعده بس مشغولة شوية اليومين دول مش عارفة هحطه امتى
بحبكم في الله

غريبة في دنياي
09-01-2011, 12:51 PM
نسرين وباربي تقريبا كان ليكم عندي تقييم مش فاكرة اديتهولكم ولا لا
هديهولكم احتياطي بردو ان شاء الله

<<<nsren>>>
09-01-2011, 03:19 PM
الله يعينك

اميره بحجابي
09-02-2011, 08:43 PM
ربنا معاكي ياشفيعي

لو محتاجه اي مساعده احنا في الخدمه

<<<nsren>>>
09-03-2011, 09:52 AM
ه احنا معاكي علطول الخط :))

sdsd
09-03-2011, 12:48 PM
بصراحة المقولات اللى انتى بتقوليهاحتى اول مرة اسمعهابصراحة فازاى هعرف هى لمين وانااول مرة اسمعها بس بصراحة مقولات معناهاحلو مانتى عارفاناالمصريين شويه مقولتنا شعبى وجزاك الله خير ووفقك لكل الخير
وادعولى وعلى فكرة انامشتركة جديدبالمنتدى
الله يوفققكم جميعايارب يارب
بالله عليكم واستحلفتكم تدعولى براحة البال و و و والله من عندكم بقى
سلاااااااااااااااام

sdsd
09-03-2011, 12:52 PM
:mbtsm:بصراحة المقولات اللى انتى بتقوليهاحتى اول مرة اسمعهابصراحة فازاى هعرف هى لمين وانااول مرة اسمعها بس بصراحة مقولات معناهاحلو مانتى عارفاناالمصريين شويه مقولتنا شعبى وجزاك الله خير ووفقك لكل الخير
وادعولى وعلى فكرة انامشتركة جديدبالمنتدى
الله يوفققكم جميعايارب يارب
بالله عليكم واستحلفتكم تدعولى براحة البال و و و والله من عندكم بقى
سلاااااااااااااااام

<<<nsren>>>
09-03-2011, 02:08 PM
شرفتي ياغاليه معانا في احلى صحبه اختك نسرين بس انا شايفه انها مقولات حلوه وسهله وهيا بدات تسهلها اليومين دول

غريبة في دنياي
09-03-2011, 06:43 PM
اهلا وسهلا بيكي يا حبيبتي

والمقولات اللي انتي مش بتعرفيها ممكن تعرفي لمين عشان تبقي كده استفدتي

ولو عرفتي حاجة ابقي قولي يمكن تطلع صح

عايزين مشاركاتك بقى

ماشي؟

غريبة في دنياي
09-03-2011, 06:45 PM
من القائل:

اياك والدين ، فانه ذل بالنهار ، وهم بالليل

<<<nsren>>>
09-04-2011, 07:12 AM
لا انا هسيب دي لحد تاني لانو اولا انا موش عارفاها ثانيا اختي مسافره العقل التاني يعني :)

اميره بحجابي
09-04-2011, 10:49 PM
من القائل:

اياك والدين ، فانه ذل بالنهار ، وهم بالليل

لقمان الحكيم ياشفعي صح؟

غريبة في دنياي
09-04-2011, 11:34 PM
ماشاء الله عليكي يا باربي

ممتاااااازة

اجابة صحيحة

تم التقييم

غريبة في دنياي
09-04-2011, 11:35 PM
ماشي يا نسرين


يلا استنو السؤال اللي بعده

غريبة في دنياي
09-05-2011, 06:49 AM
ان قول الحق لم يدع لي صديقا

من القائل؟

غريبة في دنياي
09-05-2011, 02:27 PM
محدش عارف؟؟

غريبة في دنياي
09-05-2011, 11:03 PM
طيب الاجابة هي

ابو ذر الغفاري

غريبة في دنياي
09-05-2011, 11:09 PM
حبيت اعمل تجميع لكل المقولات اللي قلناها هنا في الموضوع عشان تكون اسهل للي عايز يبص عليهم

بسم الله الرحمن الرحيم

.اذا كان الكذب قارب النجاة ، فالصدق شاطئ السلامة

عمر بن الخطاب



.لان أموت عطشا أحب الي من أن أخلف موعدا

المثنى بن الحارثة



. لاتعرف الحق بالرجال ، بل اعرف الحق تعرف اهله؟

الامام الغزالي



.بقدر حظك من الدنيا تقسو عليك القلوب

علي بن ابي طالب



.قالوا سكت وقد خوصمت قلت لهم ان الجواب لباب الشر مفتاح
والصمت عن جاهل او احمق شرف وفيه ايضا لصون العرض اصلاح

الامام الشافعي



.لكل شيء آفة ، و آفة العلم نسيانه

عثمان بن عفان



.ليتني طفل لا اكبر ابدا ، فلا انافق ولا اداهن ، ولا اكره احدا

جبران خليل جبران



.العدل جنة المظلوم وجحيم الظالم

عمر بن الخطاب



.اذا رأيتم الناس مشغولين بأمر الدنيا ، فاشتغلوا بأمر الاخرة

ابراهيم بن ادهم



. لقد اعذر من انذر

معاوية بن ابي سفيان



. ليس العلم بكثرة الرواية ، ولكنه نور يجعله الله في القلوب

الامام مالك



.الخير بالخير والبادي اكرم ، والشر بالشر والبادي اظلم

علي بن ابي طالب



.اياك والدين ، فانه ذل بالنهار ، وهم بالليل

لقمان الحكيم



.قول الحق لم يدع لي صديقا

ابو ذر الغفاري

اميره بحجابي
09-05-2011, 11:56 PM
طيب الاجابة هي

ابو ذر الغفاري

تم التقييم

غريبة في دنياي
09-05-2011, 11:57 PM
جزاكِ الله خيرا يا باربي

.وحشتييييييييييني.

غريبة في دنياي
09-08-2011, 09:48 PM
ممكن واحدة من المشرفات تحط التجميع ده في اول صفحة؟

بعد اذنكم يعني

والسؤال اللي بعده

لا خير في السرف ولا سرف في الخير

من القائل؟

اميره بحجابي
09-09-2011, 04:43 PM
مش عارفه ياشفيعي


نسرين بقالها يومين مش بتدخل المنتدي ياشفيعي

متعرفيش ليه مش بتدخل

غريبة في دنياي
09-09-2011, 11:12 PM
خلاص عملتلها موضوع اهو


يارب تدخل تطمنا عليها

مش عارفة راحت فين

غريبة في دنياي
09-11-2011, 09:24 AM
القائل هو : الخليفة المأمون

اميره بحجابي
09-11-2011, 04:35 PM
جزاكي الله خيررررررر ياشفيعي